lengte kiel friendship 22 ??

Moderator: amigo

Plaats reactie
JS09
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 mar 2012 3:26 pm
Contacteer:

lengte kiel friendship 22 ??

Bericht door JS09 »

Beste forumleden,
Ik heb mij net aangemeld als nieuw lid van deze site ookal ben ik nog geen FS eigenaar. Ik heb mijn vorige boot verkocht en ben nu opzoek naar een FS 25 of FS 22. Nu staan er een aantal in Ned. te koop maar ik raak nogal verward over de kiel-lengtes. Ik heb al gezien een FS 22(vaste kiel) met een diepte van 0.95 , 1.1, 1.2, 1.35 en 1.4m , maar wat is nu de juiste lengte, want ik neem aan dat er niet zoveel verschillende lengtes zijn. Ik kwam op deze site tegen dat er 3 lengtes van vaste kielen zijn, nl. 0.70 ,1.10 en 1.35 Hebben de verkopers met een kiel van 0.95, 1.2 en 1.4 dan verkeerd gemeten? Graag jullie reactie. JS
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: lengte kiel friendship 22 ??

Bericht door FS26_Barracuda »

Zie ook de antwoorden in het FS25 gedeelte (graag geen vragen dubbel stellen a.u.b.)
De FS22 is er in vaste kielvariant met 100cm en 135cm
Er is ook een kielmidzwaardvariant gemaakt (die je niet zo heel veel tegenkomt) met een variabele diepgang van 70-145cm
Alleen de FS25ts (trailer-sailor) is in hefkieluitvoering gemaakt, dus de FS22 en FS26 niet.
De voordelen van de kielmidzwaard uitvoering zijn: hoge aanvangs-stabiliteit door behoorlijk ballastdeel in de gietijzeren kiel gecombineerd met -mogelijk- veel minder diepgang. Nadelen zijn een iets kwetsbaardere constructie en het midzwaard deel wil nog wel eens "bonken" bij overnachten....
Succes met het shortlisten van je wens-schip :-) Groetjes, Hielke
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
amigo
Berichten: 24
Lid geworden op: za 07 jan 2012 4:56 pm
Contacteer:

Re: lengte kiel friendship 22 ??

Bericht door amigo »

de kiel soorten zijn 1.10 1.35 en kielmidzwaard een kielmidzwaard dus niet 1meter
de 1.35 zeilt hoger aan de wind dan de 1.10 uitvoering al zeilt de 1.10 ook niet verkeerd maat ligt aan je vaar gebied

groetjes paul weijers (amigo)
Gebruikersavatar
krabke
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 20 aug 2012 8:07 pm
Contacteer:

Re: lengte kiel friendship 22 ??

Bericht door krabke »

Ik heb een ietswat gelijkardige vraag nu: wat is de exacte hoogte van het kieldeel onder de romp?
Mijn FS22 zou de 1,1m-versie zijn. Zijn diepgang zou dus 110cm moeten wezen welke ik nu nodig heb om mijn dieptemeter in te stellen.
Het is nu zo dat ik de transducer in de voorpiek gemonteerd heb, daar waar vroeger de watertank zat. (Die tank heb ik weg gedaan, en er een grote opbergbak van gemaakt).
De transducer zit dus onder het waterniveau, al weet ik niet hoeveel cm juist. De dieptemeter kan ik instellen op een kieldiepte, dus als ik de juiste lengte van de kiel zelf kan ingeven en een 3cm extra voor de rompdikte en een kleine speling, dan zou ik op de dieptemeter de juiste diepte onder de kiel kunnen aflezen.
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
amigo
Berichten: 24
Lid geworden op: za 07 jan 2012 4:56 pm
Contacteer:

Re: lengte kiel friendship 22 ??

Bericht door amigo »

hoi krabke

je gever van je log zit 30 cm onder water ik hoop zo dat je antwoord op je vraag hebt

groetjes paul weijers
Gebruikersavatar
krabke
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 20 aug 2012 8:07 pm
Contacteer:

Re: lengte kiel friendship 22 ??

Bericht door krabke »

Thanks!
Nu merkte ik dat de NASA Target 2 dieptemeter geen negatieve waarden voor een kieldiepte aanvaardt, ik moet dus bij het resulaat steeds 30cm bijtellen om de juiste diepte te weten.
Ik ga nu gewoon uit van de diepte die de meter weergeeft en neem die 30cm als reserve 8-)
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Gebruikersavatar
krabke
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 20 aug 2012 8:07 pm
Contacteer:

Re: lengte kiel friendship 22 ??

Bericht door krabke »

Voorbije winter mn kiel eens degelijk opgemeten, nu hij toch op de kant stond.
Kiel is 1,25m hoog, en steekt ongeveer 30cm onder water. Heel vreemd resultaat, als de standaard 110 OF 150cm is!

Ik heb dus een diepgang van 1,55cm ongeveer.
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten