Kiel montage Friendship 28

Moderator: admin

Plaats reactie
Johnrad
Berichten: 2
Lid geworden op: di 21 feb 2023 7:05 am
Contacteer:

Kiel montage Friendship 28

Bericht door Johnrad »

Ik heb een vraag over mijn Friendship 28 (MKIII bj 91) diepgang 1.20

Bij de winterstalling ontdekte ik scheurtjes in het laminaat rond het gebied waar de kiel aan de romp is gezet. Ik ben reeds 15 jaar in het bezit van het schip en nog nooit vastgelopen of iets dergelijks geraakt dus geen schade wat het beeld kan veroorzaken. De oorzaak komt ongetwijfeld door haar leeftijd en de roestvorming op de Kielplaat die gelamineerd is, door roestvorming en druk belasting ontstaan deze scheurtjes.

De bewerking is mijn duidelijk hoe te handelen, echter kan ik niet ontdekken of de overgang van de Kielplaat aan de romp koud in het polyester zit of dat er een kitrand aanwezig is die onder het laminaat zit ? Heeft er wellicht iemand foto’s / werkbeschrijving hoe de Kiel destijds is afgewerkt ?

Graag verneem ik jullie reactie.


Mvg

John
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Kiel montage Friendship 28

Bericht door admin »

Ik heb een tekst gevonden uit een test van gebruikte boten over dit euvel.
Het is niet iets om je druk over te maken.
Getest wordt een Friendship 28 uit 1980, de Wardy, zeilnummer 286.
Het komt uit de Waterkampioen 1994 nr. 5, blz. 35.
WK 1994-5-blz.35.JPG
Eventueel kun je de haarscheurtjes vullen met epoxyprimer en daar weer antifouling over heen.

Het hele testrapport staat op de site, deel: Alleen voor leden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Teake
Berichten: 36
Lid geworden op: di 27 jul 2021 8:12 pm
Contacteer:

Re: Kiel montage Friendship 28

Bericht door Teake »

Ah fijn, dat is geruststellend.
Dank.
Friendship 28 (1976) Vennskap.
Johnrad
Berichten: 2
Lid geworden op: di 21 feb 2023 7:05 am
Contacteer:

Re: Kiel montage Friendship 28

Bericht door Johnrad »

Dank voor de reactie, en heldere uitleg.

Mvg

John
Thomas Sukiennik
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 jan 2022 11:10 am
Contacteer:

Re: Kiel montage Friendship 28

Bericht door Thomas Sukiennik »

Ich habe genau das gleiche Problem und bin es jetzt zum 2. Mal angegangen.
das erste Mal, vor 2 Jahren, ist durch die Risse Wasser unter die Farbe gekrochen und der Kiel ist im ober Teil an Übergang zum Rumpf gerostet.
Eine Kielfuge, wie alle anderen Boote, hatte meine Friendship 28 "Noah" nicht. ich habe dann den Kiel entrostet , mit Rostumwandler und Rostschutzfarbe gestrichen, und mit 1-K Primer Primocon gestrichen, da das ganze Unterwasserschiff durch den Voreigner noch so aufgebaut wurde.
Da, wo die Risse im Spachtel waren und sich so etwas wie eine Kielfuge angedeutet hat, habe ich etwas aufgeschliffen und mit Panthera ausgespritzt.
Ergebniss nach 2 Jahren im Wasser:
Rost und Feuchtigkeit waren zurückgekommen und es war schlimmer als zuvor.


Ik heb precies hetzelfde probleem en dit is de 2e keer dat ik het heb aangepakt.
de eerste keer, 2 jaar geleden, kroop er door de kieren water onder de verf en roestte de kiel in het bovenste gedeelte bij de overgang naar de romp.
Mijn Friendship 28 "Noah" had geen kielverbinding zoals alle andere boten. Vervolgens heb ik de kiel ontroest, gespoten met roestomvormer en antiroestverf en gespoten met 1-component primer Primocon, aangezien het gehele onderwaterschip zo is opgezet door de vorige eigenaar.
Waar de scheuren in de spatel zaten en iets als een kielnaad was aangegeven, heb ik iets geschuurd en ingespoten met Panthera.
Resultaten na 2 jaar in het water:
Roest en vocht waren teruggekeerd en het was erger dan voorheen.

Dieses Jahr habe ich das alles anders angefangen:
Ich habe eine Fuge freigeschliffen zwischen Kiel und Rumpfübergang. Dabei ist an einigen Stellen der Spachtel ganz weg gewesen und man konnte ganz tief in den Rumpf schauen , dort wo der Kiel ansetzt. An anderen Stellen nur einen Zentimeter tief, weil da noch weiterer Spachtel tief drin war.
Dann habe ich den Kielansatz mit Epoxy gestrichen. Leider kam der Rost schon am nächsten Tag immer wieder an einigen Stellen in Form von Blasen durch das frische Epoxy. ich habe das 3 mal wieder abgeschliffen und neu gemacht, ohne Erfolg. Erst als ich den Spachtel komplett entfernt hatte, lief noch weitere Feuchtigkeit aus der Kielfuge heraus und danach konnte ich den Epoxy mit Erfolg auftragen. Die so entstandene Kielfuge habe ich tief und komplett ausgesrpitzt mit Petec K+D Karosseriekleber (kostet nicht einmal die Hälfte wie Panthera oder Sikaflex). Jetzt habe ich eine Kielfuge wie alle anderen Boote auch.
Anbei ein paar Fotos...
War das alles gut so?
Nun, davon kann ich euch vielleicht in 2 Jahren berichten....
Herzliche Grüße,
Thomas von der "Noah"


Dit jaar ben ik het anders begonnen:
Ik heb een verbinding tussen de kiel en de rompovergang uitgeslepen. De plamuur was op sommige plekken helemaal weg en je kon diep in de romp kijken, waar de kiel aan vast zit. Op andere plaatsen maar een centimeter diep omdat daar meer plamuur diep in zat.
Daarna heb ik de kielbasis geverfd met epoxy. Helaas bleef de volgende dag de roest op sommige plaatsen in de vorm van blaren door de verse epoxy heen komen. Ik heb het 3 keer geschuurd en opnieuw gedaan zonder resultaat. Pas toen ik de spatel helemaal had verwijderd, liep er meer vocht uit de kielverbinding en kon ik de epoxy succesvol aanbrengen. Ik heb de resulterende kielverbinding diep en volledig gespoten met Petec K+D carrosserielijm (het kost niet eens de helft van Panthera of Sikaflex). Nu heb ik een kielverbinding zoals alle andere boten.
Hier een paar foto's...
Was het allemaal goed?
Nou, dat kan ik je misschien over 2 jaar vertellen....
Hartelijke groeten,
Thomas van de "Noah"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast