FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Moderator: admin

Rolf79
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 16 nov 2020 2:04 pm
Contacteer:

FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door Rolf79 »

Hallo allemaal,

Sinds 1,5 jaar zijn wij in het bezit van een FS28. Fijne boot die met een gezin met 3 kinderen nog voldoende ruimte biedt. We hebben de boot behoorlijk opgeknapt, waaronder het vervangen van een slechte mastpaal voor een RVS exemplaar, nieuwe verstaging en zeilen. De boot is uit 1986 en heeft een Naut mast. De setup vd mast en verstaging zijn naar mijn idee volledig origineel.

Nu valt het mij op dat de mast in de lengte-as van de boot nogal gemakkelijk naar voren buigt wanneer de babystag (naar het voordek) wat op spanning wordt gezet. Ook staan het top- en onderwant gelijk aan elkaar waardoor je deze buiging halverwege de mast niet kunt tegengaan door het onderwant wat hogere spanning te geven waardoor je de mast meer fixeert. Naast dat je de mast regelmatig wat voelt trillen in de kajuit geeft mij dit ook geen veilig gevoel om met serieuze wind de boot aan de tand te voelen.

Herkent iemand dit probleem, zijn hier oplossingen voor te bedenken door bijvoorbeeld een extra onderwant meer naar achteren te plaatsen? Lijkt me vrij grote ingreep..? Of is het "pompen" / doorbuigen vd mast een gekend fenomeen voor de FS28 en doet het verder geen afbreuk aan de stevigheid van de mast.

Alvast bedankt en ik ben benieuwd naar jullie kennis en ervaringen.

Rolf
Laatst gewijzigd door Rolf79 op ma 06 jun 2022 5:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Naut mast

Bericht door Karel »

Beste Rolf,

Leuk dat je ook tevreden bent over de FS 28 en druk bezig bent met het upgraden van je boot.
Ik heb ook een FS28 en de vorige eigenaar heeft er ook een Neut mast ( Sparcraft) opgezet omdat hij de mast heeft laten vallen en er een deuk in zat.
Je schrijft dat de setup van de mast en verstaging naar jouw idee volledig origineel is, standaard staan de zalingen bij een FS28 haaks op de mast waardoor het hoofdwant geen forward/aft ondersteuning geeft maar alleen zijdelings ondersteund.
De forward buiging (prebend) komt dan alleen van het opspannen van het baby-stag.
Bij mijn Neut mast staan de zalingen enigszins naar achteren waardoor alleen al bij het opspannen van het hoofdwant, tot 15 tot 20% van de breuksterkte, de mast al naar voren buigt. ik hoef het babystag dan ook maar licht op te spannen om een +/-5cm mast buiging te krijgen.
Het onderwant staat bij mij op +/- 15% breuksterkte. Ik heb geen last van het pompen, ook niet tijdens het zeilen.
Mijn vragen zijn:
- staan je zalingen haaks op de mast of staan ze enigszins naar achteren?(10 tot 20 graden?)
- hoe strak staat je verstaging?
- het pompen van de mast, gebeurt dat tijdens het zeilen of alleen in de jachthaven?
Als het pompen alleen in de jachthaven plaatsvindt, hoeveel spanning heb je staan op je achterstag, grootschoot en/of dirk/kraanlijn?
Misschien kan je eens proberen om met deze spanningen (tijdens het pompen in de haven) te gaan spelen.
Ik zat laatst bij iemand aan boord en de hele boot vibreerde als gevolg van een te slap voorstag met een opgerolde genua. dat is een aardige windvanger om de mast in cadans te brengen en dat gebeurde dan ook.
Verder zou ik vertrouwen hebben in je nieuwe Neut mast, denk dat je het met de juiste stag spanningen er uit moet kunnen komen.
zie ook linkje voor verdere info vanaf pagina 35: https://support.seldenmast.com/files/595-540-E.pdf


Veel succes met het oplossen van je klacht en ben benieuwd wat de oplossing gaat worden.

met vriendelijke groet
Karel van Leeuwen
Laatst gewijzigd door Karel op di 14 jun 2022 8:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Rolf79
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 16 nov 2020 2:04 pm
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door Rolf79 »

Beste Karel,

Bedankt voor jouw uitgebreide reactie, altijd leuk en fijn om met andere enthousiastelingen kennis en informatie te delen :) .
De Neut mast (correctie, zie dat ik 'm in mijn vorige bericht verkeerd heb geschreven) die wij op onze boot hebben staan is naar mijn idee nog de originele uit 1986, hier is dus geen nieuwe voor gekomen. Zoals jij ook aangaf hebben wij wel de verstaging (alles) en de mastvoet/ -paal benedendeks vervangen.

Het klopt inderdaad dat ook bij ons de zalingen (zitten onderling geschroefd middels een massieve bout met draad door de mast) licht naar achteren gepijld staan. Ik heb ook berichten gelezen waarin gesproken werd dat Friendship de zalingen een aantal jaar naar voren toe gepijld hadden staan, dit zou dan wel de 'pre bend' van de mast wat wegnemen maar verder lijkt het me niet logisch. Onze verstaging hebben we dit jaar professioneel laten afspannen op ook iets van 20/25% van de breuksterkte voor het hoofdwant en wat minder (15 tot 20%) voor het onderwant. Tijdens deze actie viel het de monteur/ tuiger ook al op dat bij het opspannen van de babystag de mast teveel pre bend kreeg. Als je bij ons aan de baby stag trekt (bijvoorbeeld bij aan boord stappen o.i.d.) hoor je de kabels in de mast ook klapperen door het door- en weer terugbuigen van de mast. Zet je de baby stag zodanig dat deze 'net aan staat' dan wordt deze slag groter.

Voor wat betreft het pompen van de mast ervaren wij dit vooral in de jachthaven en idd vooral met opgerolde genua en de wind uit een bepaalde hoek (dacht zo halve wind tot schuin van voren). Het is ook niet echt pompen te noemen, het is meer dat de mast in een soort van eigen frequentie/ trilling komt en deze is te voelen. Als ik de baby stag meer op spanning breng wordt het minder (maar de pre bend teveel), meer spanning op de achterstag en daarmee de voorstag doet niet heel veel. Grootschoot staat strak aan en ook de kraanlijn en vallen staan altijd goed aan. Pompen of doorbuigen van de mast onder zeil hebben we nog niet ervaren, moet ook eerlijk zeggen dat we zwaarder weer en zeegang nog hebben gemeden.

Onze vorige boot was een Bries vd Stadt met dubbel onderwant, ik blijft het discutabel vinden dat er bij de FS28 destijds voor gekozen is om dit enkel uit te voeren... naar mijn idee veroorzaakt dit ook het "zwabbelige" gedrag van de mast of zou de leeftijd van de mast hierin ook een rol kunnen spelen?

Ik heb nog een foto bijgevoegd van de mast.

Bedankt en met vriendelijke groet!

Rolf Hoogenberk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door Karel »

Beste Rolf,

Volgens mij ben je goed en gestructureerd bezig om je probleem op te lossen :)
Wat je m.i. nu kan wegstrepen is de spanning op je verstaging want die staat nu goed.
Mee eens dat je bij een dubbel onderwant meer en makkelijker controle hebt op je mast maar het zou me te ver gaan om dit te gaan aanpassen.
Je Friendship is van 1986 en je vaart nog steeds met de originele mast, geeft aan dat de huidige situatie al heel wat jaren goed heeft gefunctioneerd.
Weet ook dat met hardere wind zeilen je grootzeil ook een steun is voor de mast wat het eventuele pompen tegen zal houden.
Het tijdig reven van je grootzeil en het grootzeil goed op spanning houden zorgt er voor dat je mast ook met harde wind goed gesteund blijft.
Constructief gezien zou ik dus vertrouwen hebben in het zeilen bij serieuze wind!

Blijft over je vibratie van de mast in de haven, andere optie:
Ik weet niet in welk gat van je boegbeslag je voorstag zit maar er zijn 3 posities.
Als je het voorstag in het voorste gat zet dan komt de top van de mast wat naar voren evenals het aangrijpingspunt van je onderwant op de mast waardoor (theoretisch gezien) je dek aangrijpingspunt naar achteren gaat en de mast onder een andere hoek gaat ondersteunen.
Het zou in theorie kunnen dat als je een te grote mastvalling hebt en het aangrijpingspunt van je onderwant op de mast achter je dek aangrijpingspunt zit dat het babystag en onderwant elkaar versterken in een kracht naar voren toe.
(Ik heb mijn voorstag in het voorste gat zitten maar zal ook afhankelijk zijn van de lengte van het voorstag.)
Andere vraag: Als je rol-genua de oorzaak is van het klapperen, gebeurt dat ook als je genua-schoot strak hebt getrokken op de lier?
Als je een hoes gebruikt om je genua dan heb je geen mogelijkheid om je genua-schoot te gebruiken, ik zou in dat geval een hulplijn of oude schoot gebruiken om je voorstag onder spanning te zetten.

Meer opties kan ik nu niet voor je bedenken :D
Succes maar weer!

Karel van Leeuwen
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door admin »

Leuke informatie-uitwisseling!
Mijn FS 28 komt uit 1975 en had op de Duitse Bocht en Noordzee bij flinke golven ook last van pompen. Ik was de stabiliteit van de FS 23 gewend met een dubbel onderwant. Toch maar het pompen aangepakt en op de FS 28 ook een dubbel onderwant gemaakt, met gebruik van de bestaande schotten. Hij pompt niet meer. Het zou niet nodig zijn maar het geeft mij wel een prettig gevoel. Ook fijn: de babystag kan weg.

Het vibreren van de mast in de haven kan je voor een groot deel zelf in de hand hebben. Eens ben ik 's nacht wakker geworden, de wind was toegenomen, en buiten stond iemand op een didgeridoo te spelen. Even kijken en natuurlijk stond er niemand. Het duurde best wel even tot ik in de gaten had dat de spanning op de giek door de grootschoot de oorzaak was van de merkwaardige trilling in de mast, etc.
Speel er maar een keer mee, dat ervaar je hoe het komt. Best wel leuk, maar niet te lang.
Rolf79
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 16 nov 2020 2:04 pm
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door Rolf79 »

Beste Karel,

Weer bedankt voor jouw antwoord en informatie! Bij ons zit de voorstag ook in het voorste gat, al is dit alleen maar om de loefgierigheid te verkleinen.
Zoals jullie beiden al aangeven loont het om in de haven eens te gaan proberen met de verschillende spanningen, maar idd het moet wel leuk blijven :lol: .

Beste admin ;-) het is mij idd ook al opgevallen dat er meerdere FS28 rondvaren met een extra onderwant naar achteren. Eigenlijk om dezelfde redenen als die jij aandraagt heeft dat mijn voorkeur. Je geeft aan dat het dit mogelijk is door gebruik te maken van de bestaande schotten, is dit iets wat je zelf hebt aangepakt en is het een lastige klus? Wellicht is het mogelijk hierover wat meer informatie te delen? Ik hoor graag of er bijvoorbeeld foto's zijn die je zou kunnen delen?

Met vriendelijke groet,
Rolf
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door admin »

Ik had nog wat foto's. Die plaats ik hier met begeleidende tekst. Misschien moet ik een klein pdfje maken. Zie wel.
Eerst maar de foto's.
1 IMG_3544 (Small).JPG
2 IMG_3545 (Small).JPG
3 IMG_3546 (Small).JPG
4 IMG_3547 (Small).JPG
5 IMG_3548 (Small).JPG
6 IMG_3549 (Small).JPG
7 IMG_3551 (Small).JPG
8 IMG_3552 (Small).JPG
9 IMG_3553 (Small).JPG
10 IMG_3554 (Small).JPG
1 Bakboordsteun op het hoofdschot (tussen kajuit en toilet)
gebruikmakend van de strip op het schot dat er al zat voor het hoofdwant.
De breedte van de strip onder het plafond is even breed als die op het
hoofdschot 4 cm. De schuine strip is 26 mm breed.

2. wantputting bakboordzijde achterwant deze zit vast aan de steun op foto 1 uiterst links

3. Wantputting bakboordzijde onderwant voor
Om het makkelijk strijkbaar te maken zijn klephaken gebruikt
er zitten nu ook 2 vallen op (voor de winter)

4. Steun aan bakboord in de voorpunt voor het voorste onderwant
Let op! Het stangetje is later erop gelast. Dat was nodig maar daardoor kon ik het
bovenste schroefgat niet gebruiken.
De strip is 3 cm breed en 16 cm lang. Ik zou het niet meer met stangetje doen maar dezelfde constructie als op foto 1

5. Identiek aan foto 4 maar dan voor de stuurboordzijde

6. Deze steun zit aan de andere kant van het schot aan bakboord in het toilet dus tegenover foto 4

7. Deze steun zit aande andere kant van het schot tegenover foto 5, dus in de kast. Hier heb ik wat moeten aansmeren
omdat het toch niet geheel haaks was. Maar is verder geen probleem.

8. Dit is de steun van het hoofdschot aan de andere kant van de kajuit ook in de kast.
Hier is eigenlijk niets aan veranderd.

9. Hoofdwant en wantputting achter.
De afstand van plaat tot plaat is 20 cm. De plaat van het onderwant is 5 cm.
De afstand is wat kort, maar het werkt wel en ik wilde het niet te lang maken
dat is binnen lelijk als je met zo'n steun werkt als ik heb gedaan.

10. Hoofdwant en wantputting voor.
De afstand van plaat tot plaat is 50,8 cm. De plaat van het onderwant is 6,8 cm.
De beugel is groter omdat de schroefgaten aan beide zijden van het schot moeten
uitkomen.
De laatste foto toont waar de voor en achterwanten aan vast zitten.
Bij de mast.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rolf79
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 16 nov 2020 2:04 pm
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door Rolf79 »

Erg bedankt voor de foto's en uitgebreide toelichting. Met dit in het achterhoofd denk ik dat het verstandig het geheel eens te laten toetsen door een tuiger en te horen wat het inhoudt om eventueel extra onderwant erbij te laten zetten.

Bedankt voor het meedenken!

Rolf
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door Karel »

Beste "Admin"

Mooie bijdrage van je eigen oplossing.
Misschien is het een idee om deze bijdrage te plaatsen in de afdeling "downloads"?

met vriendelijke groet
Karel van Leeuwen
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door Karel »

Beste Rolf,

Het lijkt me nuttig om e.e.a. te gaan bespreken met een tuiger want die heeft misschien nog andere ideeën of oplossingen waar wij niet aan denken.
Oplossing van "Admin" is goed maar ook ingrijpend, je zou ook voor alleen het verplaatsen van je onderwant kunnen gaan ( zoals op foto 1 +/- 25 cm naar achteren) en je babystag in tact te laten. dan hoef je niets aan je mast te veranderen en waarschijnlijk ook niet aan je verstaging. Alleen een extra putting plaatsen en hopelijk kan je de staglengte aanpassen met je huidige spanners.

Nog 1 opmerking ter afsluiting :D ,
Ik zie op jouw zeilfoto's dat je standaard geen reeflijnen voert en kan me voorstellen (zoals je veel ziet op het water) dat bij serieuze winden alleen gezeild wordt op de genua. Dit maakt de mast kritischer voor het "pompen fenomeen" omdat de mast de ondersteuning mist van het grootzeil , al dan niet gereefd.
Misschien is het de overweging waard om een goed en simpel werkend reefsysteem aan te leggen zodat je vanuit de kuip je grootzeil kan reven en daardoor langer met grootzeil ondersteuning kan zeilen.

Zie maar, en ben benieuwd naar jouw oplossing en/of mening van de tuiger.

met vriendelijke groet
Karel van Leeuwen
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten