FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Moderator: admin

Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door admin »

Soms kan in taal de oplossing simpel lijken, maar is dat het wel.
Ik bedoel, de opmerking: alleen een extra putting plaatsen. bedenk wel dat die putting ook goed in de huid verankert wordt, het liefs met een strip naar beneden. Dat is wel lastig als de boot over een binnenmal beschikt. Bij mij was dat niet zo, omdat het zelf is afgetimmerd en in die er nog geen binnenmal werd meegeleverd. Dat maakt dat je overal redelijk makkelijk bij kan.

Een tweede opmerking betreft het zeilen zonder mogelijkheid te reven. Natuurlijk kan indien mogelijk alleen op de genua gevaren worden. Maar als de volgen calamiteit zich voordoet: het scheuren van de genua, dan ben je door de mogelijkheden heen.
Ik zal op de foto wel reefknuttels in het zeil (2x), maar kon niet zien of het grootzeil daarbij goed naar beneden gebracht kan worden op de giek.
In alle gevallen: probeer zoveel mogelijk opties over te houden. Met wat golven is het motorboot varen met je zeilboot niet echt prettig.
Ook ik ben benieuwd wat de tuiger gaat zeggen. Al zullen er best meer tuigers zijn.
Rolf79
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 16 nov 2020 2:04 pm
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door Rolf79 »

Beste Karel, Admin,

Dat heb je scherp opgemerkt! :-)
Reeflijnen zaten niet op het grootzeil toen we de boot kochten en moeten er inderdaad nog komen. We varen de boot nu voor het tweede seizoen en dit is één van die klusjes die nog moet worden opgepakt. Zoals je al aangaf varen we nu 80% van de gevallen op de genua (hebben een nieuwe laten maken bij de Vries in Lemmer) en zijn nog niet echt aan "serieus" zeilen toegekomen. Afgelopen winter heb ik de giek onder handen genomen waaronder het verbeteren van het lummelbeslag, vervangen van de rollen (waar ook de reeflijnen overheen kunnen) en ik heb de giek iets ingekort. Deze was te opzichte van het onderlijk van het grootzeil absurd lang en kwam meermaals in conflict met mijn hoofd...

Ondertussen is er ook een ervaren tuiger aan boord (in Friesland waar de boot nu even vh seizoen ligt) geweest en heeft de boel bekeken. Algehele staat van de mast en verstaging zijn goed. Hij was enthousiast dat het i.i.g. geen Ermat mast betreft maar de latere Neut. Hij geeft ook aan dat het ontwerp van hoe de mast er standaard op staat met een enkel onderwant en een babystag niet handig is gekozen door FS. Dat de mast doorbuigt kan idd worden verholpen door een extra onderwant erbij / bestaande onderwant naar achteren plaatsen, wat hiervoor in de kajuit aan werk nodig is heeft hij nog niet kunnen inschatten. Het doorbuigen van de mast is niet echt een probleem en je zult 'm er ook niet zomaar vanaf varen, de functie van de babystag omschreef hij als discutabel, volgens hem zijn er ook FS eigenaren die de babystag verwijderen. Als de ingreep onderdeks niet te heftig is/ te duur heeft het nog steeds mijn voorkeur een extra onderwant erbij of de bestaande inderdaad naar achteren. Ik ga binnenkort een afspraak maken met deze tuiger zodat hij ook in de boot kan kijken, ik laat jullie weten wat hieruit is gekomen.

Groeten,
Rolf
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door Karel »

Beste Rolf,

Je bent lekker bezig op diverse fronten, goed dat je de giek al hebt aangepast voor het instaleren van reeflijnen.
Tipje, vorig jaar heb ik ook nieuwe reeflijnen lijnen geïnstalleerd en heb nu 8 mm reeflijnen ipv 10 mm en dat vind ik een stuk prettiger.
Het hijsen van het zeil is daardoor minder zwaar geworden dan met de 10mm lijnen.

Pompende mast, :D ik heb daar toch 1 keer last van gehad, dat was in het tweede jaar dat ik de boot had op het eerste tripje na de winterperiode.
Toen ik de boot kocht en een seizoen gevaren had bleek dat de wantspanners van de verstaging niet geborgd waren met splitpennen.
Na de winterperiode de mast opnieuw geplaatst, de wantspanners tegen het vastlopen gesmeerd met Selden Spanner lubricant en op de juiste spanning gebracht.
Het borgen van de spanners had ik niet gedaan omdat het vorige seizoen ook niet was gebeurt. Op het eerste zeiltripje van Andijk naar Hindelopen met windje 4/5 begon de mast licht te pompen en slaan! Ik snapte er niets van maar kwam er al gauw achter dat de verstaging veel te los stond.
Oorzaak was de goed gesmeerde en zeer soepel (los) lopende en niet geborgde wantspanners :oops: Ik vaar dus ook nooit meer met niet geborgde wantspanners.
Daarna heb ik geen last meer gehad van een pompende mast.
Wel heb ik heb dit jaar een "Loos en Co stag"- spanningsmeter gekocht omdat ik nooit precies wist hoeveel spanning er nou daadwerkelijk op staat.
Met name was ik benieuwd naar hoeveel spanning ik op het achterstag zette vanwege de verstelbaarheid.

Volgens mij wonen we niet ver van elkaar, (regio Castricum ?) als je wilt dan mag je hem wel een keer lenen zodat je de spanningen een keer kan opmeten..

Zie maar en ben ook benieuwd naar de tuiger bevindingen onderdeks ook al heb ik een iets andere indeling (MK3)

met vriendelijke groet
Karel van Leeuwen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Rolf79
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 16 nov 2020 2:04 pm
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door Rolf79 »

Beste Karel,

Bedankt voor jouw bericht! Ja de reeflijnen wil ik in de vakantie (lekker 3 weken de tijd straks om te knutselen...) gaan installeren, ik moet even kijken voor welke blokjes ik ga buitlangs de giek of toch de boel ontpoppen en binnendoor (zoals het eigenlijk bedoeld is). Daarbij wil ik idd ook niet al te dikke lijnen gebruiken, zeker gezien het feit het reven van het grootzeil geen dagelijks terugkomend iets is.

De verstaging staat bij ons goed op spanning, we hebben deze laten zetten en checken met een wantspanningsmeter. Hebben jullie toch wel geluk gehad destijds dat de mast is blijven staan/ er geen schade is ontstaan, te slap staande verstaging wil je niet!

Momenteel hebben wij van de tuiger een advies ontvangen, van de offerte zijn wij nog in afwachting. De verstaging zoals deze nu is is in goede staat en vangt volledig de krachten af van de mast tijdens het zeilen. Indien je echt constructief extra onderwant wilt bijplaatsen dan zullen we benedendeks echt moeten gaan aanpassen in de betimmering/ zullen er kastjes moeten worden opgeofferd. De tuiger gaf aan dat hij dat zelf niet zou willen, puur ook om het feit dat alle krachten nu goed worden afgevangen door de huidige setup.

Het zou dus puur gaan om een extra onderwant naar achteren toe om de doorbuiging van de mast naar voren door de kotter-/ babystag te compenseren, door dit onderwant dan iets spanning (10% van de breeksterkte) te geven trek je de mast mooi recht en heeft deze halverwege geen voorwaartse beweging) meer. Volgens zeggen van de tuiger ondervindt dit extra onderwant geen extra krachten tijdens het zeilen omdat deze geen deel uitmaakt van de tuigage/ hoofdverstaging, immers er zijn geen zeilen bevestigd aan deze verstaging. Dit geldt eigenlijk ook voor de kotterstag die behalve het tegengaan van pompen geen functie heeft en meer in de weg zit.

Het idee is om het extra onderwant met puttingen (draad door en door) vast te zetten puur en enkel in het dek, met onderdeks grotere/ dikke metalen platen (BB en SB) voor een gunstiger krachtsafdracht. Het dek is stevig maar zelf heb ik hier wel mijn vraagtekens bij, aan de andere kant het volledig verbouwen van de betimmering benedendeks gaat mij te ver. Het is even afwachten wat de hoogte van de offerte wordt, mocht deze meevallen dan is het de moeite waard deze setup van een extra onderwant uit te proberen.
Toch zie je wel meer FS met een extra onderwant dus het moet vaker toegepast zijn. Zoals Admin heeft is constructief een betere oplossing maar het lijkt me stug dat er geen andere oplossing bestaat, zeker omdat de verstaging 'werf af' eigenlijk al volstaat.

Ik weet dat de FS MK3 toch wel behoorlijk verschilt van de MK1 dit vooral met het oog op de mast, mastpaal en verstaging. Ik ben laatst bij eentje aan boord geweest en naar mijn idee zijn deze beter uitgevoerd (de werf heeft geleerd van zijn fouten...?) Wij liggen momenteel in Friesland maar onze vaste ligplaats is in Uitgeest (ZWVU), waar liggen jullie met de boot?

Met vriendelijke groet,

Rolf Hoogenberk
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door Karel »

Beste Rolf,

Jij ook bedankt voor de feedback, vindt het ook leuk om met je mee te denken om tot een goede oplossing te komen. :D

Ik deel de mening van je tuiger dat, als je het hoofdwant origineel en op de juiste spanning houdt, het plaatsen van een extra onderwant als extra fixatie van je mast in de voor/achter beweging een goede optie is.
De trekkracht op je dek zal volgens mij ongeveer gelijk kunnen zijn als de trekkracht van je babystag.
In mijn geval staat de spanning op het 5mm babystag op 5% breuksterkte en komt dus niet boven de 105 KG dekbelasting( 5%x2100KG), bij 10% heb je dus een dekbelasting van 210 KG, geen echt hoge belastingen lijkt me.

Alleen, ik zou toch uitgaan van veel hogere belastingen die bij een calamiteit op kunnen treden, dan denk ik aan een ongeplande klapgijp of iemand die aan de verstaging hangt bij het lomp op- en afstappen als je dubbel ligt in een jachthaven etc.
Als je naar de onderdekse constructie van je babystag kijk dan zie je geen extra ondersteuning...........maar.... vergeet niet dat je dekoog bevestiging tegen de rand van je kajuitopbouw is gemonteerd en veel kracht opneemt waardoor je daar geen extra ondersteuning noodzakelijk is.

Het plaatsen van een extra onderwant zou ik wel gaan ondersteunen maar dan op een enigszins simpele, maar wel mooie manier.
Ik dacht aan jouw oplossing met bv een Wichard dekoog maar dan de onderzijde het dekoog ondersteunen met een RVS tondeurspanner die afgesteund wordt op het hoofdschot.
Ik zou dan de onderste bout gebruiken van de originele onderdekse RVS hoofdwantputting voor het monteren van een stukje RVS hoeklijn/U-profiel/strip waarop de RVS tondeurspanner is te bevestigen. Voordeel van een een spanner is dat je altijd, de (eventuele) speling, er uit kan draaien waardoor dekbelasting reduceert tot ongeveer 0 KG.
Het dekoog zou ik wel waterdicht monteren door de gaten van de onderzijde te vullen met epoxylijm zodat ook de drukkrachten tussen dek en binnenschaal niet alleen worden opgenomen door de balsa sandwichconstructie. (Epoxylijm bv De ijssel Varibond)
De ijssel Varibond.jpg
Zie maar en doe vooral wat je het beste lijkt en het beste past :D

Mijn ligplaats:
Na aanschaf van de Uiver in 2017 heb ik ook 2 maanden gelegen bij de ZWVU, een prima verenigingshaven maar vond het Uitgeestermeer/Alkmaardermeer net even te ver van het grotere water liggen. Als ik in een weekend naar het Markermeer wilde dan was ik al een 1/2 dag kwijt voor heen en 1/2 dag voor de terugreis waardoor ik effectief maar dag kon zeilen op "groter" water.
We zijn toen alle jachthavens van Medemblik tot Monnickendam afgereden en waren direct gecharmeerd van Jachthaven Andijk.
Het is geen super de luxe Marina maar ze hebben alles in huis, Hele aardige en hulpvaardige havenmeesters en jachthaven personeel.
Ook zijn er op de jachthaven diverse bedrijven , Scheepstechniek , en Polyester reparaties etc wat soms erg prettig kan zijn.
De afstand is voor mij prima te doen, Castricum Andijk is +/- 60 KM /50 minuten rijden wat inhoud dat ik binnen anderhalf uur kan zeilen.

Jachthaven Andijk vindt ik een prima startpunt voor een zeildag/zeilweek. De Waddenzee is uitstekend bereikbaar en erg belangrijk..... het IJsselmeer heeft geen last van waterplanten!
Medemblik ligt op 4 mijl, Stavoren 12 mijl en Hindeloopen 15 mijl. Een tocht naar Den Oever (Waddenzee) 14 mijl, Enkhuizen, (Markermeer) ongeveer 10 mijl.

Met vriendelijke groet,

Karel van Leeuwen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door Karel »

Beste Rolf,
Ter info:
In reactie op:Ik weet dat de FS MK3 toch wel behoorlijk verschilt van de MK1 dit vooral met het oog op de mast, mastpaal en verstaging. Ik ben laatst bij eentje aan boord geweest en naar mijn idee zijn deze beter uitgevoerd (de werf heeft geleerd van zijn fouten...?)

Afgelopen weekend eens goed gekeken naar mijn mast / verstaging positie gekeken en was uitgegaan van dat de verstaging gelijk stond met de mast gelijk bij de andere typen FS28 maar dat is dus niet zo.
Ik had een lijntje gespannen tussen de SB/BB verstagingen en die lijn gaat zo'n 8 cm achter de mast langs waardoor de verstaging +/- 16 cm achter het hart van de mast staat. Dit verklaart waarschijnlijk waarom ik geen last heb ondervonden van een pompende mast.
MK-3 mast - verstaging positie.jpg
met vriendelijke groet
Karel van Leeuwen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Rolf79
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 16 nov 2020 2:04 pm
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door Rolf79 »

Beste Karel en andere forum-leden,

Na een lange tijd niets geplaatst te hebben vind ik het leuk om toch weer even in de lucht te komen :)

Onze Friendship "Snip"hebben wij in de zomer van '22 weer met plezier gevaren en ook links en rechts getracht een goed en vooral ook werkbaar advies te vinden voor het tegengaan van het pompen van de mast. Bij een andere FS in onze thuishaven in Uitgeest gekeken waar de eigenaar een extra onderwant naar achteren heeft geplaatst, mooie constructie ook benedendeks (RVS constructie vanaf het hoofdschot). Voordeel van deze FS was is dat deze geen "dichte" kastjes heeft in het interieur waardoor de benedendekse constructie niet in de weg zit. Bij onze FS zijn de kastjes voorzien van deurtjes en dit zit elkaar dan in de weg. Dit betekent dat je de boel moet gaan verbouwen wat mij toch een stap te ver gaat.

Tijdens onze vakantie vorig jaar in Friesland hebben wij de boot bij Masten en Zo in Sneek neergelegd en om advies gevraagd. Deze zeer ervaren tuiger (ik meen ook van de Vries Sails) adviseerde om het allemaal niet te moeilijk/ te duur te maken en voor een bakstag te gaan. Hij gaf aan dat een eenvoudige dyneema lijn van 5mm vanaf de zaling (massieve RVS bout) naar een punt op het dek oplossing zal bieden. Als je deze aan de loefzijde aanhaalt tijdens het zeilen haal je het pompen van de mast eruit.
Ook nog een advies van een tuiger in Enkhuizen was dat het vervangen van de huidige zalingen voor een moderne "stijve" zaling enigszins het pompen zal verminderen, maar niet volledig wegnemen.

Afgelopen zomer ('23) zijn wij verhuisd van Ijmuiden naar Noord Scharwoude (Noord Holland) en hebben we het afgelopen seizoen de boot puur gebruikt als motorboot. Dat willen zeggen, ik heb de mast in de container gelaten vanwege de drukte rondom de verhuizing. Met Pasen een rondje Noord-Holland gedaan wat ook best eens leuk was maar het haalt het niet bij het zeilen...dus weten we dat ook weer ;)
Nu de rust weer wat is teruggekeerd en de boot veilig op de kant staat in Uitgeest zijn we weer gaan plannen voor komend seizoen.

Uiteraard gaat de mast er weer op en dit keer met de dyneema bakstagen op de proef, baat het niet dan schaadt het ook niet....

Leuke bijkomstigheid is dat we hebben besloten om de boot in ANDIJK te leggen vanaf mei '24! Ook voor ons geldt dat het Uitgeestermeer te ver ligt van ons vaargebied en er momenteel meerdere bruggen gestremd zijn. Op dit momenteel kan je alleen via het Noordhollands kanaal en Den Helder eruit.

@Karel; als jullie nog steeds in Andijk liggen met de boot dan kom ik graag eens kennismaken! Als het goed is komen wij aan de 'C-steiger' te liggen.

Tot ziens,

Rolf Hoogenberk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: FS28 Pompen/ doorbuigen Neut mast

Bericht door Karel »

Beste Rolf,

Leuk om weer van je te horen hoe je ervaringen zijn geweest het afgelopen jaar.
De vakantie doorbrengen zonder mast is leuk ..........maar niet de oplossing, :D
Denk zelf ook wel eens om een (deel) van het seizoen zonder mast te varen, met name om routes te varen die met mast onmogelijk zijn.
Wij vinden de Hanse steden langs de IJssel een route die we graag een keer via het water willen doen, maar hebben nog niets gepland.

Het pompen probleem: De "makkelijke" oplossing van de tuiger om een bakstag te plaatsen is natuurlijk een oplossing maar zou voor mij niet wenselijk zijn. Ik wilde graag een top-getuigde boot vanwege het (makkelijker) zeilen zonder bakstagen.
Het gebruik van een hulplijn/ bakstag in de haven is natuurlijk een prima oplossing om het pompen in de haven tegen te gaan.

Leuk dat we straks dezelfde thuishaven hebben en aan dezelfde C-steiger liggen, dan kunnen we eens kijken of we samen er achter kunnen komen wat, in jouw situatie, de meest passende oplossing zou zijn.

Tot ziens!
Karel van Leeuwen
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten