Fok (vraag en “gezocht”)

Moderator: admin

Plaats reactie
JW_FS28_Charlie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 15 aug 2021 12:30 pm
Contacteer:

Fok (vraag en “gezocht”)

Bericht door JW_FS28_Charlie »

Hallo, hier een nieuwe gebruiker, sinds mei in bezit van een FS28 uit ‘83.

Twee vragen eigenlijk, hoop dat in dit forum de antwoorden gevonden kunnen worden :)

1. De boot heeft 3 voorzeilen. Een prima genua, een ienieminie stormfokje (ongebruikt..) en een werkfok.. denk ik. Die laatste is vreemd hoog gesneden, schoothoek zit in mijn beleving te hoog, waardoor het drukpunt hoog ligt en het fok naar mijn idee te weinig effect heeft.
Mijn vraag: is iemand bekend met deze vorm en “hoort dat zo”?
FS_28_Charlie_Werkfok_uitsnede.jpg
2. Je raad het al.. ik zou erg blij zijn met een gewone fok. Hoewel ik merk dat deze FS28 best wat zeil kan dragen en de genua al snel praktisch is, zou een “normale fok” een fijne uitbreiding zijn op de zeilgarderobe. Heeft iemand een fok te koop, of een tip hier naar toe?

Groet, JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Fok (vraag en “gezocht”)

Bericht door admin »

Hallo JW,
Omdat links naar foto's vaak verdwijnen, wat het bericht aan waarde doet verliezen, heb ik als 'service' de uitsnede van de foto wat aangepast en hem er direct ingezet.

Het begrip 'gewone' fok is voor verschillende interpretatie vatbaar. Als ik het zo zie, heb je op de foto de (gewone) werkfok hangen.
Bij windkracht 6 à 7 is die goed te gebruiken. De stormfok kan natuurlijk ook, het is maar wat je het prettigst vindt.
Ik vermoed dat wat jij als gewone fok ziet, op twee manieren kan worden ingevuld:
1. een genua 2 van zo'n 19 m2;
2. of een (goed alternatief) een hi-aspect fok waarmee je met toenemende wind nog uitstekend uit de voeten kan, ook als je hoger aan de wind zeilt.

Zie voor de verschillende zeilen de site: https://www.friendshipclub.nl/site/2-un ... endship-28
Daar wordt misschien wel duidelijk wat je precies zoekt.
Succes.
JW_FS28_Charlie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 15 aug 2021 12:30 pm
Contacteer:

Re: Fok (vraag en “gezocht”)

Bericht door JW_FS28_Charlie »

Hi, dank voor de 'service' ;) en reactie.

Een high aspect lijkt dan inderdaad geschikt voor wat ik zoek. Zodra de genua bij stevigere (ruk)winden onhandig wordt (ik zeil regelmatig op de randmeren en daar heb je met bomen en gebouwen te maken) zou dit een beter hanteerbaar zeil zijn.
Bij al mijn vorige zeilboten was zo'n type altijd wel aanwezig, maar bij deze FS28 zat het er niet bij.
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: Fok (vraag en “gezocht”)

Bericht door Karel »

Beste J.W.

Je eerste vraag was over het "vreemd hoog" opgesneden fok(je).
Normaalgesproken wordt een onderlijk van een fok zo laag als mogelijk opgesneden maar wel op een hoogte die past bij de lengte en positie van je genua-rail. Als je genua-rail niet tot bv je verstaging loopt dan gaat, om een zeil goed trimbaar te maken, het onderlijk en dus schoothoek omhoog.
Bij jouw voorbeeld fok(je) staat je genua-blok ruim een meter achter je verstaging (aan de schoothoek te zien,) en ziet er nu redelijk goed getrimd uit.

Je tweede vraag ging over advies voor aanschaf van een gewone fok.
Het advies van Admin is prima 1. een genua 2 van zo'n 19 m2; 2. of een (goed alternatief) een hi-aspect fok waarmee je met toenemende wind nog uitstekend uit de voeten kan, ook als je hoger aan de wind zeilt.
Een High aspect fok is prima maar dan moet je genua-rail ook lang genoeg zijn om een high aspect goed trimbaar te houden.
Mijn Genua-rail eindigt 30 cm voor de verstaging en zou dus problemen hebben met de aanschaf van een high aspect.
Om die reden heb ik er voor gekozen om een genua 3 aan te schaffen van ruim 17 m2, deze eindigt tot aan de verstaging.
Vanwege de trimbaarheid (ook na het enigszins inrollen) krijg je automatisch ook een hogere schoothoek.
Ik kan niet anders zeggen dat dit zeil mij uitstekend bevalt en eigenlijk het standaard voorzeil is geworden.
Mijn andere voorzeil is een genua 2 van 21.5 m2,(eigenlijk een zeil tussen de originele genua 1 (27.5 m2) en genua 2 (19.3 m2) ook prima zeil maar de hanteerbaarheid van de genua-3 wint het bij mij.
Bijgevoegd een foto waarbij je goed de schoothoek kan zien.

Veel succes met het maken van een eventuele keuze!
met vriendelijke groet
Karel van Leeuwen
genua 3.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
JW_FS28_Charlie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 15 aug 2021 12:30 pm
Contacteer:

Re: Fok (vraag en “gezocht”)

Bericht door JW_FS28_Charlie »

Hallo Karel, dank voor je bericht!
Die van jouw zien er mooi & fris uit!

Ik las gister ook een ouder topic op IFC en daar ging het ook over een extra rail. Wat momenteel voor mij niet bovenaan de kluslijst gaat komen.
Dan zou een kleine(re) genua mijn beste optie zijn voor nu.
1BF9155A-32B4-4F37-9BD1-3F3516BF5B2D.jpeg
Dit is de huidige Genua.

Nu maar eens op zoek naar de maten van de driehoek voor, zodat ik gerichter kan gaan zoeken naar een zeil.
Ik kon de maten online niet terugvinden. Wel het m2 maar niet de drie lijken.

Charlie ligt nu nog in Strijensas en moet ergens komende weken naar thuishaven Zeewolde komen via de Staande Mast. Dan zijn we dichter bij huis en gaat meten & klussen een stuk eenvoudiger!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast