Oude vragen en antwoorden

Moderator: Reinier

Gesloten
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Oude vragen en antwoorden

Bericht door admin »

Lees eerst deze vragen alvorens een nieuw topic te plaatsen!

FS 30(Pion) Twijfel over goede werking Volvo Penta MD7 3000 23-4-2008

Ik sta op het punt een Pion-Friendship over te nemen. De boot ziet er goed onderhouden uit en
lijkt verder zonder gebreken. Het lijkt mij zonder meer een aantrekkelijk schip. Alleen de motor baart mij zorgen. Het is een Volvo Penta MD7 3000 serie uit – waarschijnlijk -, 1983 met directe koeling en vaste schroefas. Weliswaar start hij koud vrijwel direct – zoals gedemonstreerd werd – maar:
- Produceert een wittige rook; ook bij warme motor nam dit niet af. Er was verdacht weinig
water uit de watergekoelde uitlaat, dat wel. Er was géén water in de carterolie. Bij meer gas
meer wittige/iets blauwige rook. Wierpot was schoon.
- Het vermogen hield niet over, het toerental kwam volgas niet boven de 2200 en de snelheid
niet boven de 5,5 knoop.
- Bij rustig varen (1800 toeren) was alles nog wel vol te houden maar bij meer gas wilde de
boot sterk bakboord uit en waren de trillingen niet meer normaal te noemen.
Enig idee waardoor dit wordt veroorzaakt?

Vraag 1: wat zou er met de motor zelf aan de hand kunnen zijn?
Vraag 2: waarom wil die boot zo veel bakboord uit bij meer gas? Zeilend had ik er niets van gemerkt.
Vraag 3: wat zou de oorzaak van de heftige trillingen kunnen zijn?
Ik ben een beetje bang de boot te kopen want een nieuwe motor bleek meer dan de helft van de
huidige waarde van de boot te bedragen (inclusief inbouw)?
Vraag 4: kan iemand in het gebied Muiderzand of Harderwijk (daar ligt de boot nu maar ik woon
aan de Waal) een betrouwbare (jacht-)motormonteur aanbevelen die ik kan vragen om een diagnose
en een offerte? JanEau

Reactie:
In de buurt van Flevoland heb ik persoonlijk hele goede ervaringen met:
Expertise bureau Tom van den Heuvel (en zoon) http://www.heuvel-scheepskeuring.nl
Zij doen vakkundige keuringen zonder poespas en hebben de juiste tools in huis voor diagnose.
(ex. bagger/KHV machinisten) meestal kan ook op korte termijn wat geregeld worden!
Of kijk eens bij Mulder Motoren BV: http://www.muldermotoren.nl
Dezen geven landelijke service met vakbekwame monteurs (m.n. Volvo!) door heel Nederland.

Als ik zo het verhaal hoor/lees kan het geen kwaad een motorkeuring in de aankoop op te nemen.
(bij grote te verwachte reparaties een korting bedingen of van de koop afzien?) De Volvo MD7 is
op zich een kei van een motor (zowel letterlijk als figuurlijk) en is ouderwets stevig geconstrueerd (en ook 2x zo zwaar...) een toerental van 2200 is op zich niet heel raar (hangt ook een beetje van de schroef af) en alle Volvo's roken wel een beetje. Overmatige trillen duiden wel op versleten motorsteunen en ook het naar BB trekken kan duiden op een versleten ophanging... (er is altijd wel een beetje schroef'moment' maar dat is bij die configuratie naar SB toch?) Heb je gevraagd wanneer de manchet is vervangen??

Conclusie: MD7 is een prima motor en kan heeeel lang mee, langer als de gemiddelde nieuwe
lichtgewicht turbo hightech motor. MAAR Laat er toch maar even een monteur naar kijken (al was
het maar ter geruststelling en exacte waardebepaling van je nieuwe investering... Hielke
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten