Volvo Penta 2002 rookt en komt een beetje olie mee met koelwater

Moderator: admin

Plaats reactie
Lumpie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 03 mei 2020 11:23 am
Contacteer:

Volvo Penta 2002 rookt en komt een beetje olie mee met koelwater

Bericht door Lumpie »

Mijn Friendship 28 MKii heeft een Volvo Penta 2002 motor. Ik heb de boot sinds kort. Hier voor heeft hij bijna 5 jaar niet gevaren bleek bij aankoop. Motor heeft een grote beurt gehad, loopt mooi en regelmatig maar rookt flink (ook als hij warm is) en er ontstaan soms wat olievlekken in het water bij de uitlaat. Er komt voldoende koelwater uit, olie en filters zijn vervangen zo ook de impeller. Heeft iemand een idee wat het kan het zijn of hoort dit er bij?
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Volvo Penta 2002 rookt en komt een beetje olie mee met koelwater

Bericht door admin »

Heb je hier wat aan? Dieselstoringen zijn op te sporen aan de hand van wat er niet goed is.
Dit document systematisch nalopen. Probeer eerst de eenvoudige zaken.
Dieselstoring.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lumpie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 03 mei 2020 11:23 am
Contacteer:

Re: Volvo Penta 2002 rookt en komt een beetje olie mee met koelwater

Bericht door Lumpie »

Ik het bestand niet downloaden op mijn mobiel. Ik probeer het morgen met mijn laptop. Bedankt al vast.
Lumpie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 03 mei 2020 11:23 am
Contacteer:

Re: Volvo Penta 2002 rookt en komt een beetje olie mee met koelwater

Bericht door Lumpie »

Top, ik ga van voor af aan beginnen. Ik hoop dat het meevalt, want als het aan de zuigerveren of kleppen zal liggen zou het niet zo fraai zijn.
Rolf79
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 16 nov 2020 2:04 pm
Contacteer:

Re: Volvo Penta 2002 rookt en komt een beetje olie mee met koelwater

Bericht door Rolf79 »

Beste Lumpie,

Wij hebben sinds een aantal weken ook een Friendship 28 met hierin ook een Volvo Penta 2002 en ondervinden "exact" dezelfde problemen zoals u omschrijft. Ik ben erg benieuwd of de problemen bij jullie zijn opgelost en waar dit aan heeft gelegen?
Met vriendelijke groet, Rolf
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Volvo Penta 2002 rookt en komt een beetje olie mee met koelwater

Bericht door admin »

Even gevraagd aan een goede kennis met ervaring van de Volvo Penta.

Wij hebben verschillende problemen met deze motor gehad. Defecte injectors.

Slijtage op de zuigers met als gevolg slecht starten. Oude motorblok vervangen door een gereviseerd exemplaar.

Wat betreft de beschreven problematiek:

Er wordt beschreven dat de motor een grote beurt heeft gehad.
Een tip zou kunnen zijn om de motor olie te laten testen / analyseren. De olie moet natuurlijk al wel even hebben gedraaid.

Uit een analyse kan soms a.d.h.v. de afvalproducten in de olie gezegd worden waar het probleem moet worden gezocht.

Bijvoorbeeld slechte verbranding of slijtage op de zuigers.

Verder het onderzoek waard bij een oudere motor is het testen van de injectoren. Maar omdat de motor goed lijkt te lopen is een probleem hier minder voor de hand liggend denk ik.

Compressie testen kan ook nog maar in het geval van een slechte compressie zou de motor waarschijnlijk een moeizame koude start hebben.
Rolf79
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 16 nov 2020 2:04 pm
Contacteer:

Re: Volvo Penta 2002 rookt en komt een beetje olie mee met koelwater

Bericht door Rolf79 »

Bedankt voor de reactie!

Wij hebben afgelopen vrijdag een monteur met veel verstand van zaken waaronder van de 2002 naar de algehele staat van de motor laten kijken. Omdat de motor al "winterklaar" gemaakt was hebben we deze niet laten draaien.

Compressie op gevoel en ervaring bekeken en lijkt prima (de motor start ook goed), verstuivers getest op een bank waarbij bij een verstuiver een gaatje dicht zat, de verstuivers gereinigd en gaven daarna beiden een goed beeld. Revisie hiervan is dan waarschijnlijk ook zonde van het geld. De algehele staat van de motor is netjes en ook aan de hand van mijn omschrijving worden geen grote problemen verwacht. De 2000 serie is niet Volvo's beste motorlijn ooit en staat bekend als een "rokertje" wat te maken heeft met de directe inspuiting wat destijds behoorlijk modern was. Aanbeveling van de monteur is de dieseltank volledig af te tappen en op schone diesel te motor goed warm te draaien en flinke stukken te varen waarbij de motor best even voluit mag draaien. Door veel korte stukjes krijg je uiteraard vervuiling en vocht in de motor en mogelijk zuigerveren welke niet meer goed afsluiten (blijven plakken).

De motor heeft nu al schone olie en de kleppen zijn gesteld. Van het voorjaar de overige onderdelen van een grote beurt waaronder een nieuwe thermostaat (de oude is erg verroest).

Vooral niet teveel zorgen maken en genieten van het motortje is het devies.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten