VP 2002

Moderator: admin

Plaats reactie
F28MIIIFalcon&Sea
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 08 jun 2020 1:09 pm
Contacteer:

VP 2002

Bericht door F28MIIIFalcon&Sea »

Recent F28MIII gekocht met daarin VolvoPenta 2002. Eerste euvel verholpen zijnde lekkend rubber inlaatzijde impeller.
1.Ik zie geen niveau-vulreservoir voor interne koelwater. Wel zie ik vulling van antivries bij winterklaar!
Is het juist dat wat je nie ziet (reservoir) er ook niet is? Dus allen externe koeling.
2.Het lijkt erop dat koelwater leidingen (2) achter het schot gelegen tussen toilet en motorruimte verdwijnen. Geen idee waarom en waar naar toe!
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
3. er heeft een ST1000 of ST2000 stuurautomaat op de boot gezeten gezien de bus op dek en de 12V aansluiting binnenzijde spiegel.
Heeft iemand enig idee hoe je daar bij komt aan de achterzijde?
4. de F28 is uitgevoerd met een scoop. Daar staat water in. Iemand ervaring met oorzaak van inwatering aldaar?
5. Toerenteller werkt niet. Ook de 3 alarmlichtjes op 1 rij zie ik niet oplichten. Wel werkt activeren knop en alarmknop (dus met signaal).
Iemand enig idee welke aansluiting noodzakelijk is om e.e.a. wel te laten werken.
6. slot van entree luik heeft geen eindpunt (kop van einde slee kuipdak is verdwenen) meer. Oplossing?
7. op het dek zijn enkele craquelee? punten in het polyester zichtbaar. Is er een (eenvoudige!) methode om deze niet te laten verworden tot lekkage plekken?
8. de Webasto loopt kennelijk op gas en is afgesloten. De ventilator (((koele)) lucht) werk nog wel. Lijkt me bet risico-vol. Iemand ervaring mee?

Ik moet nog oefenen met de mogelijkheden van de site om foto's mee te sturen ter verduidelijking.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke Friendship groet,
JOlt (Falcon&Sea)
AndreasW
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 jul 2012 9:04 pm
Contacteer:

Re: VP 2002

Bericht door AndreasW »

Hi,

1. look if you find two waterpumps. One is for the raw water (the normal impeller pump) and the other is the fresh-water pump. If you only find one then your motor is direct cooled. When you have two then your motor is fresh water cooled.
Both is possible by the Volvo 2002.
When fresh-water cooled then you have a "combicooler" this is the reservoir and cooler in one piece.
1.
Winterklaar from raw-water cooled engine: let the water rinse out of the Motorblock (there is a valve for this) then put a hose from the intake of the sea water pump to a bucket full of antifreeze and then start the engine and let the pump suck out the bucket until the antifreeze come out of the exaust. If there is an Filter on the intake of the pump just fill there antifreeze while the engine is running until it comes out of the exaust.
For fresh water cooling: Just let suck the sea-water pump antifreeze out of a bucket or via the intake filter until it comes out of the exaust. Antifreeze in the Motorblock is still there cause the fluid for the inner circle is antifreeze.
2.
This two pipes are maybe for warm water (boiler).
5. In the web is the manual for the 2002 and there is also an electric diagram. But first you can look if you find a plastic piece with four connectors upside on the motor nearby the gearbox or behind the motor. There comes one electric wire on one side and one electric wire leave it on the other side. Inside you can see four metallic stripes. This is a kind of fuse and you can change the maybe broken when you just put the connectors on one of the other metallic stripes.
6. I made a metallic block witch I put in place so that the latch is secured by it.

Regards

Andreas

ps: Het spijt me maar ik kan nog niet so goed nederlands schrijven en enkele van de betekeningen ken ik niet so ik moet engels schrijven.
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: VP 2002

Bericht door Karel »

Beste JOlt (Falcon&Sea)
Gefeliciteerd met je aankoop van de Friendship 28 MK3.

Na elke aankoop blijken er altijd zaken te zijn die enige aandacht behoeven en het leuke daarvan is dat je de boot beter leert kennen.
Je hebt al een reactie ontvangen van Andreas en wil hier mijn ervaringen/advies wel aan toevoegen.
@1 IK denk dat je een direct gekoelde VP2002 hebt vanwege ontbreken koelwater reservoir. Dit is makkelijk te controleren aan het aantal V-snaarpoelies. 2 poelies is directe koeling, 3 poelies is indirecte koeling
@5 Toerenteller probleem, hoogstwaarschijnlijk is de elektrische aansluiting aan de achterzijde van de dynamo los of afgebroken. Dit is de W aansluiting op de dynamo ( zie schema) Wat betreft je controlelampjes die niet branden, waarschijnlijk gewoon stuk of een te hoge overgangsweerstand als gevolg van corrosie in de lampfittingen ( 3 lampjes want de 4e is voor een gloeisysteem wat niet aanwezig is) niet echt moeilijk, 2 schroefjes en een stekker aan achterzijde paneel losnemen.
@3 bereikbaarheid ST1000/2000 aansluiting in de kuip, bereikbaar via het dubbele bed / hondenkooi door het wegnemen van het achterschot. Zo kan je ook je roerkoning inspecteren.
@4 Water in Scoop, dit had ik ook en dat was regenwater. Scoopafdichting was waterdicht aan de onderzijde want met de boot uit het water bleef er een aardige laag water instaan zonder lekkages. Eerst nieuwe inspectiedeksels gemonteerd maar dat bleek niet de oorzaak. Om de scoop aan de boven buitenzijde af te gaan kitten vond ik esthetisch niet de mooiste oplossing . Ik heb het opgelost door een 10 mm drain-gat te boren aan de onderzijde en af te deken met een RVS scoop die ook gebruikt wordt over het drain-gat van je ankerbak. Doordat de scoop stilliggend altijd boven water hangt is de scoop altijd leeg. Tijdens zeilen en op de motor varend werkt hij als zelfloser. Sindsdien geen water meer in de scoop. 😊
@7 gelcoat craquelé, belangrijk in deze is …..wat is de oorzaak van de craquelé? Normaal gesproken heb je van alleen gelcoat craquele geen last van toekomstige lekkages. Gelcoat repareren is te doen maar om de juiste kleur te krijgen gaat je waarschijnlijk niet lukken vanwege de veroudering van de gelcoat.
@8 Webasto op gas? Ik heb alleen ervaring met wabasto op diesel. Als je Webasto gasdeel goed is afgekoppeld zou je de ventilatorstand veilig kunnen gebruiken lijkt mij. Je zou kunnen vragen aan de vorige eigenaar wat de oorzaak was waarom hij de gaskachel heeft afgesloten..

Succes met de Falcon&Sea en de eventuele oplossingen
Mvgr. Karel
VP2002 schema.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Gebruikersavatar
Arion
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 17 jun 2019 12:14 pm
Contacteer:

Re: VP 2002

Bericht door Arion »

4- Had ik ook. Waarschijnlijk ook regenwater. Heb de scoop bovenop met een paar extra rvs zelftappers vastgezet en rondom wit afgekit.

Ik vroeg me af of er ook forumleden zijn die de scoop gedemonteerd hebben, en deze er opnieuw hebben opgezet...
F28MIIIFalcon&Sea
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 08 jun 2020 1:09 pm
Contacteer:

Re: VP 2002

Bericht door F28MIIIFalcon&Sea »

Beste Andreas, Karel, Arion,
Dank voor jullie heldere antwoorden.
Inmiddels vanuit toilet het schot weggehaald. Erachter bevond zich naar ik nu weet, een zgn vacuumklep die kennelijk elk seizoen gereinigd dient te worden i.v.m. vuil meekomende met koelwater van buiten. En inderdaad er zit dus geen interne koeling op de motor.
De toerenteller is door AB Int uit Hemelum gecontroleerd en die werkt. Dus aansluitingen/kabelbreuk? E.e.a. schoongemaakt en teruggeplaatst.
Controle W-aansluiting zou later plaatsvinden.
Tot mijn verrassing bij de eerste proefvaart onder zeil afgelopen zondag bemerkte ik op de terugweg dat jawel de toerenteller functioneert!
Bij vol vermogen geeft de meter 2.800 toeren aan.
Van de alarmlichtjes (3) is er 1 gangbaar (en schoon) gemaakt en 2 zitten muurvast. Ook na dagen met kruipolie geen beweging neerwaarts dus ook geen bagnolet (druk en draai) mogelijk. Uitboren als optie. Of nieuwe gebruikte in te plaatsen.
Dank voor de scoop "bespiegelingen" en de aangedragen oplossingen.
JOlt
F28MIIIFalcon&Sea
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 08 jun 2020 1:09 pm
Contacteer:

Re: VP 2002

Bericht door F28MIIIFalcon&Sea »

Nabrander(s):
1. Ondervind veel fibratie op roer vanuit schroef bij motor aan. Tips & tricks? Of gewoon wennen?
2. Heeft iemand ervaring met 1.60 kiel en Vlieland-Terschelling-Ameland-Schier?
3. of een ST1000 als stuurautomaat voldoet of toch de zwaardere ST2000?
BVDank en groet
JOlt
F28MIIIFalcon&Sea
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 08 jun 2020 1:09 pm
Contacteer:

Re: VP 2002

Bericht door F28MIIIFalcon&Sea »

en 4. ik heb een service accu uit 2011 en startaccu 2009.
service accu installatie jaar 2011, geeft groen aan (Wilco met kijkvenster) en op dashboard 13V
startaccu 2009 en vooralsnog geen problemen.
Preventief vervangen? Door laten meten (effectief? in kader van risico beperking?)
Wie heeft ervaring hiermee opgedaan whatsoever.
MVG
BVD
JOlt
AndreasW
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 jul 2012 9:04 pm
Contacteer:

Re: VP 2002

Bericht door AndreasW »

Hi,

1. je heeft een 2-blatt schroef denk ik. Omdat je heeft de fibratie op het roer onder motor.

2. Met 1,60m kiel is Texel, Vlieland en Terschelling geen probleem. Vlieland en Terschelling via Boontjes en Blauwe Slenk.

3. Bij mijn FS waar en ST 2000 an boord. De ST1000 is te zwak.

Groetjes

Andreas
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: VP 2002

Bericht door Karel »

Beste Jolt,
Vanuit de nabrander(s) mijn ervaring of mening.

@1 De vibratie op je roer bij motorgebruik, Dit komt voor bij gebalanceerde en vrij hangende roeren en in mindere mate bij niet gebalanceerde roeren die gemonteerd zijn achter een scheg. Eind jaren 80 is men vanaf de 28MK2 afgestapt van het scheg model omdat een gebalanceerd roer beter en lichter stuurt dan het model achter de scheg, zeker tijdens het zeilen. Het kan zijn dat je wat speling hebt op je roerkoning maar ik heb bij mijn roer geen speling maar toch een (lichte ) vibratie vanaf +/- 5 knopen. Gelukkig is het een zeilboot en heeft hij er dan geen last van 😊

@2 ik heb een 1.20 uitvoering dus geen 1.60 ervaring

@3 Ik heb zelf een ST2000 en die bevalt prima echter denk zelf dat een ST 1000 prima kan volstaan op een 28 MK3. Als je de specificaties naast elkaar legt van maximale duw/trekkracht haalt de ST1000 57 kg en de ST2000 77 KG. Gezien het lichte sturen onder zeil vanwege je gebalanceerde roer haal je mijns inziens nooit de maximale 57 kg. ( 57 kg op halve helmstoklengte is +/- 30 kg wat je voelt als je met de hand stuurt) daarom denk ik dat de ST1000 kan voldoen echter met iets minder reserve. Met een goede zeiltrim beïnvloed je de maximale stuurkracht ook.
Misschien eerst eens een ST1000 lenen?

@4 Je accu’s, Het jaartal van je accu’s vind ik zelf minder belangrijk. Wat volgens mij belangrijker is dat is het gebruik en onderhoud van je accu’s. Als je altijd aan walstroom licht en een knappe acculader hebt met een goede onderhoudslading zijn er lange levensduren te bereiken. Wat je aangeeft over je accu’s ziet er goed uit. Omdat je een verse boot hebt en niet de gehele gebruiksgeschiedenis weet kan je overwegen de accu’s te laten testen op belastbaarheid. Dit kan je veel rust geven.

Veel succes en plezier verder !
Karel van Leeuwen
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: VP 2002

Bericht door admin »

Even reageren op de stuurautomaat. Ik heb een FS 28 uit de eerste jaren (MK1?). Een ST1000 is zeker niet te licht voor dit schip.
Heb het trouwens maar een keer meegemaakt dat de autohelm het niet redde, maar toen voer ik op de spinaker met toenemende wind en kon hij het rollen van het schip en het soms uit het roer lopen niet bolwerken. Ik had natuurlijk al lang de spinaker moeten weghalen, maar het ging zo lekker.
Vaak: als de autohelm het niet redt heb je waarschijnlijk teveel zeil op.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten