snelheid van een FS33

Moderators: hdegroot3, hdegroot

Plaats reactie
Leeway
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 mar 2015 10:19 pm
Contacteer:

snelheid van een FS33

Bericht door Leeway »

Beste Friendship eigenaren,

2020 is voor ons het 4e seizoen met een FS33. Een prachtige boot waar we met veel plezier mee zeilen..
Toch is er voor mij ook een punt waar ik graag jullie feedback op krijg. Dit is namelijk de snelheid vd boot.
Vooral met licht weer (2-3bft) wordt ik links en rechts ingehaald door andere boten. Natuurlijk weet ik dat er een aantal zaken zijn die hieraan ten grondslag liggen:
lengte over de waterlijn, formaat zeilen, klapschroef, type kiel (minder maar toch).. en niet in de laatste plaats de ervaring vd bemanning.

Nu is in ons geval een feit dat we een vleugelkiel hebben (steken 1,10) en een 3 blad schroef (geen klapschroef). Verder is de zeilvoering normaal.

Nu verwacht ik niet dat een FS de zeil capaciteiten van een X-yacht heeft maar het is ook geen tobbe..

Erg benieuwd naar jullie ervaring.

Groet, Menno Kroese
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frankh78
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 09 jul 2018 11:17 am
Contacteer:

Re: snelheid van een FS33

Bericht door Frankh78 »

Hallo Menno!

Mijn ervaringen met de FS33 zijn positief mbt zeileigenschappen.
Het is inderdaad geen X en een boot is altijd een compromis natuurlijk.

Onze FS heeft de iets diepere vin kiel en wel een klap schroef wat een positiever effect heeft op snelheid, maar dit scheelt misschien max knoop snelheid. (Als dat het al is)

Het mooie van de FS is dat je best wat trim mogelijkheden hebt die je misschien kunnen helpen; de overloop, achterstag trimbaar etc.
Met licht weer heb je bijvoorbeeld wel een andere bolling van je zeil nodig. En met het in verhouding grote grootzeil zit daar een belangrijke factor.
Zo heb ik eens een “trimkaart” gekocht om daar eens een beter beeld in te krijgen dan ik had; misschien een idee.

Ook het stilzetten van de schroef tijdens het zeilen kan snelheid schelen.

Misschien heb je aan dit alles al gedacht en vertel ik dit aan iemand die de Ostar al 3x gevaren heeft.. :lol:
Leeway
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 mar 2015 10:19 pm
Contacteer:

Re: snelheid van een FS33

Bericht door Leeway »

Bedankt voor je reactie Frank! Prima tips.
Trim vh zeil heb ik mee gespeeld. Inderdaad de overloop helpt ook mbt aanspannen achterlijk aan de windse koers.
De 3 blads vaste schroef is geen hulp in mijn geval. stil zetten heb ik wel eens gedaan.
Aan de wind met een vleugelkiel is ook een uitdaging.

We gaan even verder stoeien :-). bedankt Frank!
Frankh78
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 09 jul 2018 11:17 am
Contacteer:

Re: snelheid van een FS33

Bericht door Frankh78 »

Mag ik jou ook iets vragen?
Ik heb er een apart draadje voor gemaakt, maar misschien mag het ook even in jouw topic..
Heb je misschien foto’s voor me van de constructie van het uitschuifbare bed In de kajuit en uitklapbare steun die daar onder komt.
?
De vorige eigenaar is aan het “hobby-en” geweest een heeft dat er allemaal uit gesloopt en ik wil het weer in originele staat brengen.
Leeway
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 30 mar 2015 10:19 pm
Contacteer:

Re: snelheid van een FS33

Bericht door Leeway »

ik heb gezien dat sommige FS33 boten dit idd hebben. wij hebben het niet. het ziet er ook niet naar uit dat het bij ons ooit gezeten heeft. mijn indruk is dat alleen oudere types dit hebben.
SamHrrck
Berichten: 40
Lid geworden op: do 26 okt 2017 5:39 pm
Contacteer:

Re: snelheid van een FS33

Bericht door SamHrrck »

Hallo Menno, wij zijn zelf in het bezit van een FS28 en ons een beetje aan het oriënteren naar een FS33.
Wij hebben vorige week een 33 bekeken in Lemmer en deze boot heeft het schuifbed in de kajuit waar je wat foto's van wil hebben.
Nu heb ik die foto's niet gemaakt omdat de boot was uitgerust met een stuurwiel,wat veel ruimte "wegsnoept" in de kuip en in de achterste kooi.
Dus die boot viel af.
Maar wellicht is de eigenaar bereid om jou wat foto,s te sturen over het schuifbed.
Je kan de boot vinden op de boten site. Lukt dit niet dan heb ik nog een tel no voor jou.

Wat betreft het stilzetten van een 3 blads schroef, dat kost bij onze FS28 ongeveer 0,4 knots een ruime koers en constante wind vanaf Urk richting Ketelhaven. Wel 5 keer de schroef stilgezet (achteruit), maar in de vrij liep ze steeds weer op naar 6.4 knots.
Dus de dealer van de Mini Solé gevraagd of dit geen probleem was voor de tandwielen in de keerkoppeling: nee geen probleem.
Dat laatste geldt niet voor alle keerkoppelingen !!

Wij zoeken verder naar een 33 en zeilen met onze heerlijke FS28.

Grt Herrick van der Linde. 0630895291.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten