Lengte touw maststrijk installatie

Moderator: amigo

Plaats reactie
dannyvisser
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 15 mar 2020 5:25 pm
Contacteer:

Lengte touw maststrijk installatie

Bericht door dannyvisser »

Goedenavond,

Ik ben van plan om een FS22 te kopen.
Bij de boot die ik op het oog heb zit geen maststrijk installatie.
Ik heb inmiddels van de site het overzicht gedownload maar daar wordt niet gesproken over hoe lang het touw moet zijn wat je nodig hebt om de mast te strijken en zetten.
Natuurlijk moeten er ook blokken gebruikt worden.
Zijn dubbele blokken plus hondsvot voldoende?
Ik ga er vanuit dat je in de kuip moet kunnen staan om het touw te kunnen bedienen.
Ik ga er ook vanuit dat je deze klus prima met 2 man kan doen.
De mast van mijn huidige Randmeer Classic is ca 7.70mtr, dit kan ik in mij eentje doen, FS22 mast is volgens specificaties 8.3mtr.

Graag advies hierover.
Vast hartelijk dank voor jullie reacties.

Mvg

Danny.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Lengte touw maststrijk installatie

Bericht door admin »

Zelf strijken kan makkelijk. Je kan daarbij op de voorpunt staan. Daar ook het onderste blok waar je de lijn doorhaalt. Blijft een want ergens achter hangen, dan kun je de lijn op een kikker daar vastzetten.
Hoe lang de lijn moet zijn kun je uitrekenen met de stelling van Pythagoras, plus twee meter extra. Wil je naar de kuip, dan ook die afstand erbij.
Het hangt ook af van hoeveel blokken je gebruikt en hoeveel keer de lijn van voorpunt naar de top van je spiboom loopt.

Veel succes.
Wigle.van.der.Meer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 9:35 pm
Contacteer:

Re: Lengte touw maststrijk installatie

Bericht door Wigle.van.der.Meer »

Hallo Danny,het onderwerp mast strijken is al veel besproken op dit Forum.Daar kun je dus je voordeel mee doen!
Zie onder FS 22 12-3 en 12-8 2019,FS 23 17-9-2016,FS26 21-4-2018 en FS28 2-4-2017 je ziet het is dus ,een actueel onderwerp.
Ik zelf heb in de rubriek "Aangeboden".dd 18-4-2019 een r.v.s bok voor permanente montage op het voordek aangeboden
voor FS 21,22 of 23 eventueel met een deelbare r.v.s dubbel blok (2x2 schijven ) gratis af te halen.
Ik heb zelf jaren met een"Randmeer"classic gevaren met een strijk installatie onder het voordek,maar een mast van
een Friendship is heel andere koek,zeker als je de zwarte mast van "van der Neut "hebt.Heel degelijk maar lood zwaar!
Als je belang hebt in die r.v.s bok met toebehoren,meld je het dan maar even, die is er nog .
Overgens succes met de aankoop,een Friendship is net als de "Randmeer" KWALITEIT !! vr.groet Wigle FS 26 "Clochard 373"
dannyvisser
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 15 mar 2020 5:25 pm
Contacteer:

Re: Lengte touw maststrijk installatie

Bericht door dannyvisser »

Goedenavond Wigle en admin,

Excuses voor de trage reactie, ik had de aankoop van een FS22 even op de langebaan geschoven door de vervelende corona.
Ik heb 2 mnd geleden een FS22 gekocht met enorm veel soorten zeilen.
Ik heb er heel veel mee gezeild en ben er super blij mee.

Dank jullie wel voor jullie reactie en tips.
Ik was helemaal vergeten dat ik een vraag op dit forum had gezet.
Vanmiddag ben ik gaan zoeken naar een winterstallingsbok en toen kwam dit forum voorbij.
De eerste gedachten waren, oei helemaal vergeten te reageren.

Wigle, heb jij de strijkinstallatie nog?
Zo ja woon jij in de buurt van Almere?
Ik ben ook bereid er wat voor te betalen.


Mvg
Danny
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten