motor luik

Moderator: amigo

Plaats reactie
bellens
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 14 feb 2020 7:06 pm
Contacteer:

motor luik

Bericht door bellens »

Avond,

Binnenkort ga ik groot onderhoud doen aan mijn Yanmar GM10 maar ik vind dat je er erg slecht bij kunt in de FS22. zeker de bovenkant van de motor (wil de kop eraf halen, nieuwe pakkingen, etc.)
Ik zit er dus aan te denken om een motor luik boven de motor te plaatsen; soortgelijks als het andere luik op de bodem van de kuip(achterluik). Hierdoor kan ik beter bij de bovenkant van de motor komen om onderhoud uit te voeren.

Heeft iemand ervaring hiermee? En daadwerkelijk een luik geplaatst? Het gat zagen en het luik maken lukt wel maar ik ben bang dat ik de stevigheid uit de constructie van de boot haal. Foto's worden gewaardeerd:).
Dank.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: motor luik

Bericht door admin »

Even een belangstellende vraag. Waarom groot onderhoud?
En nog wel de kop eraf voor nieuwe pakkingen? Heb je lekkage?
Indien niet, dan zou ik het lekker zo laten.
Ooit van een leraar motortechniek geleerd; loopt de motor goed,dan niets aan doen.
bellens
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 14 feb 2020 7:06 pm
Contacteer:

Re: motor luik

Bericht door bellens »

groot onderhoud omdat ik weet dat de vorige eigenaar er vrijwel niets aan gedaan heeft.
En hij start wat moeilijk met de bijbehorende grote donkere diesel rookwolken.
tijd om de kleppen te checken en de motor eens goed schoon te maken (koel kanalen).

Maar dat luik, heeft iemand dat wel eens gedaan?
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: motor luik

Bericht door admin »

Oke. Ik heb een 2GM20. De donkere wolken kwamen bij mij door een sterk vervuild luchtfilter. Er zaten stofdeeltjes in van de dynamoriem. Het filter bestond uit schuimrubber. Die gewassen met zeep en goed uitgeknepen en weer teruggeplaatst. Hij liep weer als een zonnetje. Pas jaren later was het schuimrubber verteerd, dus toen maar vervangen.

Nog een vraagje: beschik je over een service manual?

Bijgesloten een storingstabel. Deze kan heel nuttig zijn als je goed naar het gebrek kijkt en de lijst systematisch afloopt.
Beginnen met de simpele dingen dan doe je niet teveel.
Veel succes.
Storingstabel dieselmotor.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bellens
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 14 feb 2020 7:06 pm
Contacteer:

Re: motor luik

Bericht door bellens »

hoi!
bij mij gaat het om een yanmar gm10; probleem is dat je er niet zo goed bij kunt vandaar natuurlijk de wens dat luik te plaatsen. Yes ik heb de manual helemaal doorgelezen en aankomend weekend mijn motor doorspoelen met chloor en azijn. Staat een mooi filmpje van op de youtube-university. als dat het probleem oplost dan is het luik natuurlijk niet meer nodig... Anyway, ik begrijp aan de reacties dat niemand heeft gedaan:)

Thx allemaal.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: motor luik

Bericht door admin »

Chloor en azijn? Ik vermoed dat je last hebt van kalk.
Heb ik ook een keer gehad. De motor gevuld met HG kalkreiniger, een uur laten staan en dan de motor weer starten. Check je uitlaat. Het eerste water is dan behoorlijk wit. Daarna geen problemen meer gehad. Dat is snel te merken aan het heet worden bij stationair toerental.
HG lijkt mij beter dan chloor,voor milieu en motor.

Succes.
bellens
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 14 feb 2020 7:06 pm
Contacteer:

Re: motor luik

Bericht door bellens »

ok. luik laat ik dus zitten want is teveel werk en het doorspoelen van de motor heeft het probleem grotendeels verholpen. gewoon een keer met chloor, schoonmaak azijn en soda doorspoelen en er kwam een hoop troep uit. Ook naspoelen met slootwater. Motor start ook echt veel beter nu. wel nog wat rookwolkjes bij het starten (is al minder) maar dat zijn waarschijnlijk de kleppen. dat komt een andere keer wel.

opgelost.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten