Aanpassing mastvoet vanwege scharnierpunt

Moderator: amigo

Plaats reactie
fred-jonkhart
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 23 aug 2015 6:03 pm
Contacteer:

Aanpassing mastvoet vanwege scharnierpunt

Bericht door fred-jonkhart »

Hoi,

Ik heb een F22 uit 1980 met een Ermat mast. De mastvoet heeft een scharnier en het probleem is dat het scharnier lager zit dan de luik garage. Ik kan de mast dus niet verder laten zakken dan tot zo'n 25 - 30 graden. Herkent iemand dit probleem en heeft iemand hiervoor een oplossing?

Grt,

Fred
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Aanpassing mastvoet vanwege scharnierpunt

Bericht door admin »

Beste Fred,

Ik heb zelf geen 22 maar in dit geval lijkt met dat het dek ophoog moet. Het simpelste is een blok, rvs, aluminium of sterk kunststof tussen de mast en het dek te plaatsen. Niet te dik, maar wel zodanig dat de mast horizontaal kan. Mogelijk eerst met een stuk plank proberen, en als je de juiste dikte hebt en dan in een van de genoemde materialen laten maken.
Met een beetje geluk kun je de spanners van stag en want nog wat uitdraaien, zodat je die niet hoeft te vernieuwen.

Succes.
Willem Huinen
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 14 aug 2016 2:40 pm
Contacteer:

Re: Aanpassing mastvoet vanwege scharnierpunt

Bericht door Willem Huinen »

Heb hetzelfde met mijn FS 23, maar heb een RVS bok gemaakt die de mast op deze hoek opvangt. Om onder bruggen door te moeten gaan is alles laag genoeg dan.
Moet ik veel verder varen met een gestreken mast dan een paar bruggen dan maak ik de mast los van de mastvoet en leg hem naar voren geschoven op de voorste preekstoel en achterop de bok. Het dakluik blijft zo altijd vrij toegankelijk.
fred-jonkhart
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 23 aug 2015 6:03 pm
Contacteer:

Re: Aanpassing mastvoet vanwege scharnierpunt

Bericht door fred-jonkhart »

Voor geïnteresseerden, ik heb een multiplex plaat gemaakt (18 mm) en heb een RVS plaat laten maken met gaten om meer blokken aan te kunnen bevestigen (4 mm). De hele mast komt dus 22 mm hoger en dat is genoeg om de mast in de houder aan het einde van de kuip te kunnen laten zakken (schat hoek ergens tussen de 5 en 10 graden).
De wantspanner konden gelukkig net genoeg worden uitgedraaid. De voorstag was alleen net te kort (zat al op het laatste gaatje) en daar heb ik een koppelstukje dat ik nog had tussen gezet.

Nu nog een strijkinstallatie maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten