Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna weg!

Moderator: Equilibrium

Plaats reactie
HDrenth
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 24 sep 2014 10:43 pm
Contacteer:

Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna weg!

Bericht door HDrenth »

Hallo allemaal,

Sinds een week of 3 in het bezit van een FS 35 uit '87. Mooi schip! Afgelopen weekend met wat kameraden een tochtje vanuit Bruinisse naar Yrseke ondernomen. Er stak een windkracht 4bft op en het zonnetje brak ook nog door, dus de stemming zat er goed in. Opkruizend op de Oosterschelde na een uurtje opeens een enorme knal!! De verstaging aan stuurboord hing slap. Wat bleek!? De terminal/spanner onder de RVS trekstang (die verstopt zit achter de bank) bleek bij een lasnaad gebroken. Dit betrof een gegalvaniseerd stalen spanner met een indicatie 'WLL 0,7T' er op. De lasnaad tussen de spanner en de beugel leek al een eind heen alvorens hij dus dit weekend definitief de geest gaf.

Gelukkig hebben we de mast kunnen redden door snel overstag te gaan en de mast te fixeren met de spinakerval en de grootschoot. De schade is wel flink: raam gesprongen, scheuren in polyester, putting verbogen, etc, etc.. Momenteel staat de boot bij een werf in de loods met de mast eraf ter reparatie.

De FS 35 is werf afgebouwd. Ik verbaasde me over het feit dat alles RVS uitgevoerd was, maar deze spanners (BB en SB) niet. Ook lijkt een WLL 0,7T me aan de krappe kant. Ik weet niet wat de breeksterkte daarvan is, maar aangezien het volledige zijwant er aan bevestigd zit..

Hoe zit dit bij andere FS 35 omstreeks dit jaartal?

Groeten,
Henk

FS 35 'Keerpunt'
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna we

Bericht door Gert »

Henk,

Ik heb daar eigenlijk nog nooit over gehoord.
Volgens mij zit er bij mij geen spanner, maar is het een massief RVS stang van ong. 20-22 mm?
Deze zit van onder het dek, (middels een soort gafffel, rechtstreeks op het spant.
Zo zit het dus bij mij:
.
Afbeelding
upload gambar

Afbeelding
image upload no size limit

Mss, dat jij van jouw constructie/spanners ook een foto kan plaatsen??

Gr Gert
Laatst gewijzigd door Gert op vr 02 jan 2015 12:50 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
HDrenth
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 24 sep 2014 10:43 pm
Contacteer:

Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna we

Bericht door HDrenth »

Bij deze enkele foto's van de situatie. Ben benieuwd hoe het bij anderen zit. De boot is werf afgebouwd, maar dit is volgens mij niet orgineel..

https://plus.google.com/u/0/photos/1018 ... 8795152561
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna we

Bericht door Gert »

Henk,

Dat is heeeel anders dan in mijn schip.
Ik heb inmiddels foto's gemaakt, zie vorig bericht.

Gr Gert
Laatst gewijzigd door Gert op vr 02 jan 2015 12:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
HDrenth
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 24 sep 2014 10:43 pm
Contacteer:

Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna weg!

Bericht door HDrenth »

Hoi Gert,

Hartelijk dank voor de foto's per mail!! Ik heb dit doorgestuurd naar Van Swaay (de werf waar de boot voor reparatie ligt) ter inspiratie ;)

Groeten,
Henk
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna weg!

Bericht door Gert »

Henk,

ik hoop dat je er iets aan hebt.

Gr Gert
Blaoser
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 31 dec 2014 3:16 pm
Contacteer:

Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna weg!

Bericht door Blaoser »

Beste Henk,

Ik heb een Friendship 35 uit '89 maar heb zeker niet deze spanners!

Andre
HDrenth
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 24 sep 2014 10:43 pm
Contacteer:

Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna weg!

Bericht door HDrenth »

De werf Van Swaay bestelt weer twee nieuwe trekstangen en het schip zal daarna weer vrij vlot getuigd kunnen worden en te water gelaten worden. Koos de Ridder heeft nog geadviseerd over de breeksterkte, etc. Dat is wel fantastisch dat hij nog zo betrokken is bij 'zijn' zeiljachten.

De schade is onzichtbaar gerepareerd en gelijk zijn er preventief een paar dingetjes aangepakt. Doorvoer van bekabeling van de mast is vernieuwd, een nieuwe windex op de mast en een nieuwe lamp voor deklicht. Tja, de mast was er toch af :D

Blijft een raadsel waarom de trekstangen veranderd waren. Het lijkt erop dat de orginele stangen doorgezaagd zijn en er een spanner aangezet is. Wellicht werd het na verloop van tijd nodig om de voorspanning op de puttingen wat te verhogen en de orginele trekstangen kennen geen stelmogelijkheid.. maar dat is gissen. De persoon die dit gedaan had heeft in ieder geval geen enkele rekening gehouden met breeksterkte van toegepast materiaal.
HDrenth
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 24 sep 2014 10:43 pm
Contacteer:

Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna weg!

Bericht door HDrenth »

Laatste update over dit item. De trekstangen zijn besteld bij A+ Rigging in Medemblik. Het wordt een stang van Nitronic 50 materiaal (veel sterker dan RVS 316), met een breeksterkte van >10.000 kg. Voldoende volgens de specs die Koos de Ridder heeft opgegeven.

Kunnen we het komend seizoen weer met gerust hart de woelige baren opzoeken ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast