Mastvoet friendship 28

Moderator: admin

ppekelder
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 09 dec 2011 10:20 pm
Contacteer:

Mastvoet friendship 28

Bericht door ppekelder »

Beste lezers,

Veel heb ik gelezen op de site van de Friendship 28 betreffende de problemen met de mastvoet ondersteuning. Graag zou ik advies willen hebben van iemand die de ijzeren balk zelf heeft weggenomen om te vervangen. Kan een vijzel voldoende zijn om tegen het polyester kuipdak, vlak bij de te verwijderen mastvoet, de boel iets te lichten?
Bijvoorbaat dank voor uw reactie.
PPekelder
Gebruikersavatar
Mike Wazowski
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 3:22 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door Mike Wazowski »

Het lijkt me veiliger om eerst je mast eraf te halen, toch?

Het is misschien wel wat werk maar als het fout gaat met je mast erop ben je veel verder van huis.
Friendship 25 → Friendship 28
Johannes624
Berichten: 2
Lid geworden op: za 04 aug 2012 4:58 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door Johannes624 »

Ik weet niet of et nog actueel is maar ik heb hem al bij 2 fs28's vervangen.
swartna1
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 nov 2012 7:40 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door swartna1 »

Beste ppekelder.
Onlangs heb ik mijn maststeun van mijn friendship 28 vervangen.
De werkprocedure is alsvolgt:

1) verwijder eerst je mast .
2) Daarna verwijder je de popnagels uit het hoofdschot .
3) Dan maak je de mastvoet vrij.
4) Dan plaats je een twee en drie op een domme kracht aan de andere zijde v/h schot en krirk je het flafont om hoog.
5) Verwijder de maststeun en monteer een nieuwe in de omgekeerde volgorde.
6) Vergeet de maststeun daarna niet in te lamineren !
suces Nico.
jan smid
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 11:23 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door jan smid »

Ben ook bezig de mastvoet te vervangen in mijn Goodewind 1980.
Door vroegere lekkage aan de onder kant "niet fris meer" zoals mijn havenmeester dat uitdrukte. De onderplaat is roestkoek geworden en heeft geen functie meer. Daardoor was ook de polyester lamineer laag opgebold en gebroken.

Met zo'n elektrische schraapstaal, waar ook een zaag op kan, ging het verwijderen van het polyester verbazend eenvoudig. Een aanrader voor een booteigenaar en doe-het-zelver.

De mast is uiteraard gestreken.

De onderplaat van de steun blijkt na het verwijderen van de polyester laag gewoon los op de bodem van de boot te staan.
De maststeun blijkt zelf ook gewoon los tussen plafond en bodem te staan. Ondanks de houtpluggen in de kajuitwand/tussenschot vind ik nog geen popnagels of schroeven.

Hij is er nog niet uit, daarvoor moet het plafond een stukje omhoog, zodat er ruimte komt om te kantelen.
De maststeun is zo te zien ongeveer een halve cm ingezakt doordat een deel weggeroest is.
De havenmeester heeft een dommekracht om dat te doen. Daar wacht ik nog even op.

De bovenkant staat dus gewoon los onder tegen het plafond. Maar de vierkante buis van 8 x 4 cm is door de druk een beetje in het plafond gekankerd, waardoor het plafond / dek ook een paar mm naar onderen kon.

Ik heb tekeningen gemaakt van een nieuwe, 8x4 cm RVS maststeun. Aan de onderkant komt nu een soort schuifconstructie, vastgezet met bouten zodat de steun er in en er weer uit kan. Aan de bovenkant komt een steunplaat, die direct 2 cm naar SB uitgerekt en ondersteund is. Dan wordt de mastondersteuning hopelijk symmetrisch en het trimmen van de mast handiger.

Met een houten mock-up ga ik de boel nog controleren.

RVS buis van 4 x 8 moet geen probleem zijn, is te vinden op internet. Lassen door het onderhoud bedrijf of een RVS constructie bedrijf moet ook te doen zijn. En anders is gewoon staal een optie. Dat houdt het dan wel weer 20 jaar of langer vol.

Als alles ok is zal ik foto's en tekeningen plaatsen .

Suggesties zijn welkom.

Jan Smid
Veel oude boten en auto's worden steeds mooier, nieuwe alleen maar ouder.

Goodewind FS 28 1980
Ploengs
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 mei 2013 10:03 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door Ploengs »

Waarom maak je de steun instelbaar? Je hoeft hem toch niet meer te verwijderen?
Oja, met een balkje en 2 kegjes kan je het dak makkelijk lichten...

Ben benieuwd naar de foto's!
jan smid
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 11:23 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door jan smid »

Hij wordt niet instelbaar, maar demonteerbaar.
Omdat ik de ervaring heb dat het erg fijn is als de boel weer los kan.
En als er dan ergens een schroefje of een boutje je zien is, dat moet dan maar.

Tegen het optillen van het dek zag ik enorm op, maar de havenmeester had wel een Dommekracht. Ik ken die dingen nog van vroeger, een enorme balk met een grote metalen ratel. Ik zat in de boot toen ik hem hoorde aankomen met de Dommekracht en schoot naar buiten om hem te helpen het monster in en door de boot te krijgen. Groot was mijn verbazing toen hij daar stond met zo'n klein potkrikje van niks, en een overmaatse bezemsteel.
En het ging prima, krikje op de kielplaat, stok met een plankje en zo'n veelkleurige kniematje tegen het plafond. We kregen het plafond (en dek) ongeveer een 4-5 mm omhoog. De maststeun stond toen gewoon los en was weg te nemen dankzij het feit dat de onderkant grondig doorgeroest was. Het tussenschot van de kajuit kwam ook vrij, dus constateerden we dat het schot verder niet ingezakt was.

Deze week moet de steun helemaal afgelast zijn en kan hij er in. Onder koud op de kielplaat en daarna inlamineren, boven gewoon tegen het kajuitdak, en met een paar boutjes door het kajuitschot in getapte gaten. Dat was gepopt, maar de popnagels waren weggevreten.
Veel oude boten en auto's worden steeds mooier, nieuwe alleen maar ouder.

Goodewind FS 28 1980
jan smid
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 11:23 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door jan smid »

Een aantal foto's van het plafond en de maststeun
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Veel oude boten en auto's worden steeds mooier, nieuwe alleen maar ouder.

Goodewind FS 28 1980
jan smid
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 11:23 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door jan smid »

De maststeun staat overigens nu een tijd op zijn plek.
Het inbouwen ging erg eenvoudig, ook doordat ik hem onderaan 2 deling heb gemaakt doordat twee buizen in elkaar schuiven. Dat is vastgezet met twee 10 mm (?) bouten er dwars door. Eentje zit onder het vloertje, de ander er net boven, maar dat stoort niet.
Omdat hij van RVS is had ik willen polijsten, maar dat viel tegen. Ondanks mijn pogingen is hij gewoon mat glanzend. Ruw RVS polijsten is heel veel schuren van erg fijn tot heel erg fijne korrel. En dan nog een keer heel veel polijsten. Dat kwam er dus niet van. Mogelijk had ik bij de materiaal bestelling op moeten geven dat ik wilde polijsten. Maar gewoon RVS is al heel wat duurder dan staal. Wel blij dat ik van het roesten af ben, en daar ging het om.
De grondplaat heb ik uiteraard in gelamineerd op het vlak. Ook niet iets om je zorgen over te maken.

En de kajuitdeur? Die trekt zich er niets meer van aan of de mast onder spanning getuigd staat of niet. Fijn toch?
Veel oude boten en auto's worden steeds mooier, nieuwe alleen maar ouder.

Goodewind FS 28 1980
rogier
Berichten: 3
Lid geworden op: za 12 dec 2015 8:58 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet friendship 28

Bericht door rogier »

Hallo,

Helaas heb ik ook hetzelfde probleem is mijn mast steun doorgeroest, nu wil ik deze vervangen door of een Alu of Carbon compressie buis/koker, kan iemand mij vertellen wat de exacte afstand is tussen binnnenkant dek en bovenkant kiel in de bilge.

De huidige balk is volledig doorgeroest en dus los van de voet vandaar dat ik de lengte niet kan bepalen. De voet moet ik nog uit de boot slijpen en wil een nieuwe bassis van high compressie E-glass verlijmen op de Kiel top en hierop de nieuwe post plaaten

Helaas is hoofd schot ook gescheurd dus moet ik dit ook opnieuw lamineren en intapen in de romp.

Hartelijk dank alvast.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten