Water onder in de boot

Hier alleen technische onderwerpen plaatsen die op meerdere typen betrekking hebben.

Moderator: admin

Plaats reactie
RonaldSchreudering
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 19 jul 2013 11:26 am
Contacteer:

Water onder in de boot

Bericht door RonaldSchreudering »

Van het weekeind gevaren met een redelijke wind. Daardoor veel op één oor. Nu voor het eerst water onder de vlonders in de kuip te hoogt van de scheiding van het toilet.

De boot hebben wij pas en het enige wat we extra hebben gedaan dat we de watertank geheel gevuld hebben. De weken hiervoor was de ruimte kurk droog. Het is redelijk schoon water.

Wij hebben een friendship 26 met een kielmidzwaard. Het komt vanaf het midden maar het lijkt niet onder de kielplaten te komen.

Wie heeft hier ervaring mee?

Groet

Ronald
Sailor09
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 nov 2011 12:37 am
Contacteer:

Re: Water onder in de boot

Bericht door Sailor09 »

Ik zag dat je nog steeds geen reactie hebt gehad. Dat is jammer.

Het is altijd moeilijk te bepalen waar het water vandaan komt.
Misschien ben je inmiddels al verder met het ontdekken?

Je moet wel de omstandigheden goed in de gaten houden, wanneer wel water en wanneer niet.
Dus een keer zonder gevulde tank varen, maar wel zorgen dat die goed helt. (Met flinke wind een beetje verkeerd sturen wil wel helpen.)
En misschien weer dezelfde omstandigheden herhalen en kijken of er weer water aan boord komt.
Hou ons op de hoogte, als je wilt.
Twee weten meer dan een.
RonaldSchreudering
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 19 jul 2013 11:26 am
Contacteer:

Re: Water onder in de boot

Bericht door RonaldSchreudering »

Dank voor je bericht.

In de afgelopen periode een klein beetje water in de boot gehad. Momenteel is die droog. Wat wij wel hebben geconstateerd dat het deksel van de watertank los zat. Als je op de tank drukte hoorde je er lucht uitkomen.

Ik zal jullie op de hoogte houden. Dat wordt natuurlijk volgend jaar.

Groet

Ronald
Ploengs
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 mei 2013 10:03 pm
Contacteer:

Re: Water onder in de boot

Bericht door Ploengs »

Ik heb mij afgelopen zomer door een mede Friendship 28 zeiler laten vertellen dat dit water door de ontluchting van de watertank zou komen, die uitkomt in de vulslang. Wij hebben dit inderdaad ook een paar keer meegemaakt toen we de watertank helemaal gevuld hadden.

gr. Peter
RonaldSchreudering
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 19 jul 2013 11:26 am
Contacteer:

Re: Water onder in de boot

Bericht door RonaldSchreudering »

Wat ik ook nog gemerkt heb dat er water vanuit het motorcompartiment komt. Waardoor er water via de opening/doorvoer van de kabel voor de ophaalbare kiel komt in de kajuit.

Water in het motorcompartiment komt via de bakkist die is lek. In deze bakkist zit de accu en er zitten kabeldoorvoeringen. Daardor komt er ook water onder de motor.
Sailor09
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 nov 2011 12:37 am
Contacteer:

Re: Water onder in de boot

Bericht door Sailor09 »

Ik vraag me af waar het water echt vandaan komt. Als ik het goed begrijp staat de accu in de bakskist, maar deze is met een deksel onder de kuipbank afgesloten.
Het kan zijn dat het bakje in de kuip aan bakboord lekt, dat heb ik ook namelijk gehad.
Inmiddels is dat gerepareerd met extra glasmatjes aan de binnenkant van het bakje en afgewerkt met topcoat.
Misschien bij jou ook?
We zijn benieuwd waar het vandaan komt!
Twee weten meer dan een.
RonaldSchreudering
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 19 jul 2013 11:26 am
Contacteer:

Re: Water onder in de boot

Bericht door RonaldSchreudering »

Er komt bij mij water via het deksel van de bakkist in de bakkist. Deze sluit niet goed af. Nabij de startaccu zit bij mij een gat waar kabels doorheen gaan vanaf de accu naar de startmotor.

Zo gaat het water ook.

Althans dat denk ik.

Gr

Ronald
Sailor09
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 nov 2011 12:37 am
Contacteer:

Re: Water onder in de boot

Bericht door Sailor09 »

Als het goed is valt de deksel met een rand over de opstaande rand van de bakskist.
Dan is het voor het water moeilijk om naar binnen te komen, lijkt me.

Ik heb een inwateringsprobleempje bij de kleine kistjes achterin.
Bij deze heb ik nu een plasticzak overheen gedaan alvorens het luikje dicht te doen.
Na een regenbui stond er wat water op het plastic bij één luikje.
Dat kan alleen maar komen door de schroeven waarmee het luikje vastzit aan het teakbankje.
Dus weer wat werk aan de winkel.

Misschien zou je ook zoiets kunnen proberen om te weten waar het water vandaan komt.
Bij mij sluit de bakskist ook niet helemaal af, maar daar komt geen water in.
Twee weten meer dan een.
RonaldSchreudering
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 19 jul 2013 11:26 am
Contacteer:

Re: Water onder in de boot

Bericht door RonaldSchreudering »

Ja je blijft zo bezig!

Koop een boot en ..........

Een goed idee van jou. In het voorjaar gaan we dit doen.

Gr
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten