Oude vragen en antwoorden

Moderator: Equilibrium

Gesloten
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Oude vragen en antwoorden

Bericht door admin »

Lees eerst deze vragen alvorens een nieuw topic te plaatsen!

1. Ervaring met het monteren van een tweede (wegneembaar) voorstag?

Onze Friendship 35 uit 1990 (=de gewijzigde uitvoering met masttoptuigage) is uitgevoerd met een rolfokinstallatie. Om met veel wind een kleine vlakke fok te kunnen hijsen, zouden we een tweede (wegneembaar) voorstag willen monteren. De vraag is echter hoe de krachten van dat stag kunnen worden afgeleid naar de romp. Is bijv. het dekoog (voor de neerhaler van de spinakerboom) op het schot van de ankerbak hiervoor geschikt? Ik kan niet zien in hoeverre dit allemaal is vast gelamineerd. Kortom, wie heeft er misschien ook zo'n stag gemonteerd of weet hoe de constructie bij dat dekoog is? Eugene Motzheim


2. Roerblad heeft speling; naad tussen kiel en romp is gescheurd 18-5-2005

Ik ben sinds kort eigenaar van een Friendship 35. Aan dit schip moet nog het e.e.a. worden gedaan, roerblad heeft speling op de roeras en rubber van de stootlijst is kapot en de naad tussen de kiel en romp is geplamuurd en gescheurd. Heeft iemand ervaring om deze problemen te verhelpen en kan ik hierover informatie verkrijgen. Rob Driesse

Reactie:
ik heb sinds 3 jaar een 35 voeter, en bevalt mij uitstekend. Ik had hetzelfde probleem met de kiel, de aansluiting aan de voorzijde van kiel met de romp stond open en was ook geplamuurd, ik heb de naad met een slijptol rondom, schoon en vlak gemaakt, en heb het toen met goede sterke zwarte kit dicht gespoten, en dat werk uitstekend: ik heb nergens last meer van en het blijft mooi glad. Leo


3. Advies over kuiptenten en zeilen; bouwnummer en bouwjaar 17-5-2007

Op het productieplaatje op de spiegel van onze boot staat als productie - bouwnummer 6520. Kunt u mij zeggen uit welk bouwjaar deze boot is? Tevens zou ik graag willen weten of de vereniging een leverancier van kuiptenten en zeilen kan adviseren. Bart Bouma

Reactie:
De producent van kuiptenten en zeilen voor Friendships was vooral De Vries Sails- Grou. De IFC adviseert niet. Wel zijn er goedkopere adressen te vinden. Gaastra Sails - Heeg Dijkstra Tenten - Grou molenaar Grou ongeveer dezelfde prijs. De Vries Lemmer heeft een goede naam voor sprayhoods, voor een dikke prijs. verder is er op de diverse sites info te vinden. Marius

Reactie:
Er is helaas geen relatie tussen het bouwnummer en het bouwjaar. De administratie bestaat niet meer. Wel kan een grove benadering gegeven worden van het bouwjaar aan de hand van het zeilnummer. Contact hiervoor de Friendshipclub. Louis


4. Voorziening voor het monteren van een ankerlier? 23-1-2008

Ik heb reeds enige tijd geleden (ik denk bijna 2 jr) een vraag gesteld, of iemand weet of er een voorziening is aangebracht, voor het monteren van een ankerlier op de FS 35 bjr 1989?
Ik heb daar echter nooit enige reactie opgehad.
Dus bij deze gaarne nogmaals deze vraag. Of is er iemand die ervaring heeft met het monteren van een ankerlier.
Dit in de vorm van: het evt aanbrengen van een versterking dek, enz. Gert Sluiters


5. Starten motor duurt bijzonder lang; dieselolie loopt terug 20-5-2009

Ik ben weer op een probleem gestuit en mogelijk zijn er andere Friendshippers die dit probleem misschien al hebben opgelost.
Ik heb onlangs het probleem gehad zoals in bijgaand verhaal en dacht dat alles was opgelost maar nu heb ik last van het volgende:
De motor in mijn Friendship 35 is een Volvo Penta 2003 met Saildrive uit 1986/5. Hij loopt momenteel weer als een zonnetje maar het starten geeft een probleem. Als ik de motor enige dagen/weken niet heb gebruikt duurt het starten altijd bijzonder lang. We hebben alles gecontroleerd op lucht lekkage maar dat hebben we niet gevonden.
Wat wel duidelijk is, is dat er geen diesel in de leiding zit maar dat dit weer moet worden opgepompt hetgeen tijdens het draaien van de startmotor gebeurd. Ik heb ooit al eens een terugslagklepje in de aanvoer leiding geplaatst maar dat blijkt niet voldoende.
Bij het zoeken op internet kom ik wel een paar verhalen tegen over diesel die terug loopt via de retourleiding en dat dit het startprobleem veroorzaakt na enige stilstand. De retourleiding zit bij mij bovenop de tank en trekt mogelijk de diesel tot de opvoerpomp uit de leiding omdat de tank lager ligt dan het begin van de retourleiding op de motor.
Op grond van bovenstaand verhaal heb ik 3 vragen:
Heeft iemand hier ervaring mee en een mogelijke oplossing?
Kan ik de retourleiding aansluiten op het groffilter zodat er een korter circuit ontstaat? (Ik heb begrepen dat dit niet wordt geadviseerd omdat er dan te weinig koeling plaatsvindt van de opvoerpompjes en de verstuivers)
Zou het verplaatsen van de retourleiding van bovenop de tank naar onderen een oplossing zijn?
Ik hoop dat er wat technische lezers zijn of een ervarings deskundige die mij verder zouden kunnen helpen. Rob Verdwaald

Reactie:
Wij hebben een FS 33 met een Yanmar 3GM30 (1992) met dezelfde startkuren (overigens pas de laatste drie jaren), erg irritant en slecht voor de startmotor. Toevallig vorig jaar van iemand met een ruim 20 jr. oude Volvo-motor de tip gekregen voor het starten eerst te 'primen'. Dat houdt in dat je de gashandle in 'z'n vrij' zet en eenmaal volgas geeft met de gashandle en dan weer naar stationair. Daarna contact aan en normaal starten....probleemloos! Ook na een lange winterstop een directe start. Volgens de tipgever stond het als standaard startprocedure in het Volvo-manual van zijn motor. Alleen moest je bij de Volvo na het 'primen' eerst nog de STOP-knop gebruiken voor het starten volgens het boekje (reden is mij onbekend...decompressie?) Hoop dat je er wat aan hebt. Harry

Reactie:
Dank voor je reactie. Ondertussen is mijn probleem volledig opgelost, zo lijkt het tenminste........ Hij start weer nagenoeg onmiddellijk. Het zat hem waarschijnlijk in de tankvervuiling en dat is opgelost. Ik gebruik nu ook Grotamar 71 als pesticide voor de diesel.
Ik hanteer de volgende start procedure en deze werd onlangs nog herhaald op het internationale Volvo Penta forum.
Je zet de gashandel in zijn "vrij" en duw hem dan op half gas. Vervolgens de "stop" knop volledig uittrekken en dan starten. Het uittrekken van de stopknop werkt namelijk als choke. Deze wordt als de motor loopt weer automatisch teruggezet.
Hoop dat je er wat aan hebt. Rob Verdwaald
Laatst gewijzigd door admin op zo 13 nov 2011 12:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 5 gasten