Heeft iemand ervaring met vervangen dekluiken

Moderator: Equilibrium

Equilibrium
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:11 pm
Contacteer:

Heeft iemand ervaring met vervangen dekluiken

Bericht door Equilibrium »

Dit berichtje kreeg ik via de mail binnen:

ik ben me aan het orienteren op de dekluiken: die van mij zijn nogal craquele en ik vraag me af wat ik ermee moet:
- wat is het materiaal eigenlijk? het is kunststof, lexaan? polycarbonaat?;
- het gegeven dat het craquele is: weet iemand of het iets uitmaakt voor de sterkte?;
- op internet zie ik vooral sikaflex staan als middel tot verlijming. mijn voorste dekluik lekt vreselijk: het kitbed is helemaal poreus en hier loopt water eenvoudig doorheen. aftapen werkt als noodmaatregel prima, maar dat mag na een zomer wel eens wat definitiever worden opgelost. Zijn hier ervaringen mee ?
Equilibrium
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:11 pm
Contacteer:

Re: Heeft iemand ervaring met vervangen dekluiken

Bericht door Equilibrium »

Vele schepen hebben craquel� luiken dat is onontkoombaar. Ik heb wel eens gelezen dat iemand daardoor door het luik is gestapt. Je kan de belasting dus goed testen door erop te gaan staan. Als de craquel� binnen voelbaar wordt dan moet het luik zeker vervangen worden. Of de kunstofplaat afzonderlijk vernieuwd kan worden weet ik niet. Lexaan zou ik niet nemen, dat schijnt te verkleuren en is zacht waardoor het dof wordt als je erover loopt. Ik dacht eigenlijk dat alle dakluiken een acrylaatlaag hadden.
Voor het kitten zijn er twee stromen, Sikaflex lijmt en is te verwerken met een strakke kitnaad maar is heel moeilijk weer los te krijgen. Butyleen kit blijft soepel maar perst bij belasting steeds weer wat kit onder het luik opzij wat reafelranden geeft en er dus niet zo mooi uitziet. Butyleenkit kan je op band kopen waardoor het makkelijk te verwerken is. Beide oplossingen zorgen voor een goede waterdichte montage.
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Heeft iemand ervaring met vervangen dekluiken

Bericht door Gert »

Ik zou Sikaflex nemen.
Heb de twee kleine luiken van de kajuit en toilet hier ook mee gedaan en lekt absoluut niet meer.
Nu is het voorluik aan de beurt om opnieuw ingekit te worden en van rubber te voorzien.

Gr Gert
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Heeft iemand ervaring met vervangen dekluiken

Bericht door Gert »

Ik heb mijn voorluik geheel gedemonteerd en opnieuw gespoten, echter
Het rubber (een soort T-profiel) is helemaal weg.
Heeft iemand een idee waar ik dit zou kunnen kopen?

Lemmer geeft al dagen geen gehoor???

Gr Gert
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Heeft iemand ervaring met vervangen dekluiken

Bericht door admin »

Ik heb wel eens gelezen van de fa. Technirub.
Zoe anders even op de termen rubber profiel.
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Heeft iemand ervaring met vervangen dekluiken

Bericht door Gert »

Ik ben nu al een geruime tijd bezig om het betreffende rubber profiel te pakken te krijgen.
Maar een compleet profiel, dat gaat het waarschijnlijk niet worden.

Het vierkantprofiel van 10x10 mm is zo te verkrijgen. Maar het platte profiel is al moeilijker.
Dat heeft een maat van ong. 20x2 of 3 mm.
Maar dan moet het nog samengesteld worden. Aan elkaar gelijmd.
Maar met welke lijm, daar ben ik nog niet uit.

Heb momenteel bij diverse leveranciers in den lande deze vraag uitstaan en volgende week hoop ik weer
een eindje verder te komen.

Gr Gert
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Re: Heeft iemand ervaring met vervangen dekluiken

Bericht door Amica »

Hi Gerard,

Wij hebben al diverse malen de Nemo dekluiken er uitgehaald en opnieuw gekit met Sikaflex vanwege lekkage. De eerste keer te weinig kit gebruikt bij het voorluik.....

Schroeven losdraaien en dan binnen langs de rand een stanleymes trekken om de kit los te maken. Dat doe je dan ook buiten tussen het luik en het dek. Dan luik dicht en binnen met je rug op de vloer en den met je voeten alles omhoog drukken. Goed de randen en het luik schoonmaken.

Kijk dan ook de schroefgaten na want misschien moet je eerst met epoxy de gaten dicht maken en nieuwe gaatjes boren als de schroeven geen grip meer hebben.

Als het luik er weer in gaat echt voldoende kit gebruiken op de dekranden. Overtollig kit komt er buiten en binnen rond de randen weer uit maar de kieren zijn soms zo groot dat je verbaasd zult zijn hoe weinig kit er tussenuit komt als je maar iets te weinig gebruikt.

Schroeven handvast aandraaien en na een paar dagen als de kit wat is uitgehard volledig aandraaien. Daarna de overtollige kit voorzichtig wegsnijden.

Mijn technische man heeft wel eens gezegd dat hij de luiken wil behandelen met aceton en dan polijsten om het craquele weg te krijgen. Alleen het raam vervangen kan waarschijnlijk ook maar dat moet dan wel precies in het oude frame pas gemaakt worden. Het huidige kunststof is waarschijnlijk beter bestand tegen de omstandigheden dan wat er nu in zit.

Groeten

Rob
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Heeft iemand ervaring met vervangen dekluiken

Bericht door Gert »

Ik heb de knoop doorgehakt en ben in Bakhuizen 2 luiken van Gebo gaan halen.
Afm. 450x320 mm met flens.
En dit is het resultaat:

Afbeelding
image upload

En lekt echt niet.
Het luik in de voorpunt moet ook nog, maar dat wordt een nader verhaal. Gebo heeft niet de juiste maat.
Moet het e.e.a. aangepast worden.

Gr Gert
Blaoser
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 31 dec 2014 3:16 pm
Contacteer:

Re: Heeft iemand ervaring met vervangen dekluiken

Bericht door Blaoser »

Hallo,

Ik ben dit jaar nieuw binnen de club.
Leuk om te zien dat we veel van dezelfde issues hebben op de boot.
Mijn voorluik is ook wel aan vervanging toe.
Wie weet waar deze zouden kunnen krijgen?
Misschien kunnen we ze wel als collectief bestellen.
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Heeft iemand ervaring met vervangen dekluiken

Bericht door Gert »

Blaoser,

De maat die voor in de FS35 zit (ik dacht 550x550 mm) is bij Gebo niet te leveren. Dat wordt dan bv 500x500 mm of 620mmx620 mm.

Je kan nog wel een origineel voorluik bestellen in Lemmer maar dat schijnt erg duur te zijn.

Ik overweeg zelf om de 500x500 mm te monteren. Deze is in totaal 610x610 mm (buitenmaat) en valt vermoedelijk goed over de randen.
Alleen zal ik aan de binnenzijde, met bv. Epoxy, latten in moeten lijmen ter opvulling.

Bij de montage van een 620x620mm, moet het gat in het dek groter gezaagd worden en ook de binnenzijde verstevigd worden met latten en Epoxy.
Maar dan weet ik niet hoe e.e.a er op dek uit komt te zien. Gezien de rand, zonder antislipprofiel, dat om het luik zit.
Dus dit komt bij mij nog.

De luiken in de kajuit en de toilet heb ik inmiddels vervangen door 2x Gebo 450x320 mm.(zonder flens)
Deze passen perfect en heb ik aangeschaft in Bakhuizen ong € 165,- p/st.(Nauticshop).

Gr Gert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten