Lekkage achterrand kuip

Moderator: amigo

Plaats reactie
Gerard
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 8:05 pm
Contacteer:

Lekkage achterrand kuip

Bericht door Gerard »

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Friendship 22 (bouwjaar 1985).

Nu ben ik er achter gekomen dat er een lekkage is aan de achterzijde van de boot.
Onder de deksel van de kuipbodem stond een paar centimeter water.
In eerste instantie dacht ik dat dit veroorzaakt werd doordat de deksel niet goed was vastgedraaid en het water door de bevestigingspunten naar binnen was gelopen.
Maar bij nadere inspectie zag ik dat de gaten in de bodem niet doorlopen naar beneden. Op zich jammer want dat zou makkelijk te verhelpen zijn..
Toen maar eens met mijn zaklamp in het gat kruipen.
Bleek dat het achterin tegen de spiegel behoorlijk vochtig was.
Als ik achterin tussen de spiegel en de achterwand van de kuip naar boven kijk dan is het daar behoorlijk nat.
Waarschijnlijk komt het water dus daar vandaan.
Ik zag ook dat van de bouten van de hekreling, die achter op bevestigd is, van beide relingen bij 1 bout een moer los zit.
Die zal ik sowieso vast moeten zetten. Maar omdat je er niet bij kunt komen met je handen zal ik een truuk moeten verzinnen met een hele lange pijpsleutel of iets dergelijks.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

Maar de druppels hangen op verschillende plaatsen boven in de holte.
De schroeven van de rubber strip achter op de spiegel zie ik niet aan de binnenkant doorkomen.
Heeft iemand een idee hoe dit precies zit? Zijn dit zulke korte schroeven?

Is het verstandig om de gehele rubber strip los te maken; opnieuw te kitten met sikaflex en daarna weer te bevestigen?

Ook hier zijn tips en ervaringen van harte welkom.
Ook eventuele foto's van de situatie na het verwijderen van de rubber strip kunnen mij een beter beeld geven van wat ik kan verwachten.

Groeten,
Gerard
amigo
Berichten: 24
Lid geworden op: za 07 jan 2012 4:56 pm
Contacteer:

Re: Lekkage achterrand kuip

Bericht door amigo »

hoi gerard

ik heb je verhaal aandachtig gelezen inderdaad zou ik de bout eerst vastzetten inderdaad met een verlengde pijpsleutel al zal dat dan nog steeds niet makkelijk gaan wat je lekkage bedreft zit ik aan verschillende dingen te denken kun je het luik inderdaad wel goed aan trekken is het rubber profiel wat de afdichting moet verzorgen niet versleten of uitgedroog zijn de busjes in je poleyster zijn inderdaad niet doorlopend maar zit daar geen ruimte in zodat dat kan gaan lekken en ten derde zit ik te denken aan de bevestigings punt van je roer de onderste licht namelijk net in het water wat bederfd het rubber ik verwacht daar geen lekkage van als je het rubber wilt vervangen dan is dat te krijgen bij nauticshop wat ik mijn ondertussen afvraag loop je zelflozende kuip goed door als dit verstop zit dan staat je kuip onderwater bij hevige regenval

je zou het vocht ook kunnen op zoeken met een vochtmeter

groetjes paul weijers (amigo)
Gerard
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 8:05 pm
Contacteer:

Re: Lekkage achterrand kuip

Bericht door Gerard »

Hallo Paul,
Bedankt voor je reactie.
Mijn bedoeling was niet om het rubber te vervangen. Daar kan het probleem volgens mij niet in zitten.
Maar ik dacht er over om dat een keer helemaal los te halen; schoon te maken en opnieuw met kit te bevestigen.
Daardoor zou ik in ieder geval alle schroeven opnieuw gekit hebben.

Agelopen weekend de boot eens schoon gespoten en de boel nog eens goed bekeken.
Op een aantal plaatsen lekkages ontdekt die allemaal achter bijdragen tot het plasje water achter onderin de boot.
De makkelijkste: Van de houten plankjes die op de bakkisten geschroefd zijn liggen voor een deel los. Een aantal schroeven ontbreken waardoor er dus water door het schroefgat kan lopen.
Komende week even wat nieuwe schroeven halen en opnieuw te bevestigen.
Ik zit er aan te denken om dan maar meteen een rubber ring tussen het deksel en de houten vlonder te leggen. Zou dat een verstandige keus zijn ?
Verder heb ik toch gezien dat er druppels onder de bouten van het hek aan de achterzijde hangen. De achter reling toch maar even demonteren; opnieuw kitten en weer monteren.
Maar voor alle zekerheid ga ik vooraf eerst nog eens alles goed droog maken; opvullen met kranten en nog eens water over spuiten. Dan weet ik zeker waar exact de lekkages zitten.
Zonodig de rubber rand dan opnieuw kitten maar waarschijnlijk zal dat toch niet nodig zijn.

Overigen heb ik wel gezien dat de bouten van de hekreling aan de achterzijde vanuit de bakkisten redelijk bereikbaar zijn.
Waarschijnlijk valt dat klusje dus nog wel meer en kan ik er met een gewone pijpsleutel bij.

Groeten,
Gerard
amigo
Berichten: 24
Lid geworden op: za 07 jan 2012 4:56 pm
Contacteer:

Re: Lekkage achterrand kuip

Bericht door amigo »

hoi gerard

het is inderdaad ook verstandig om de teak delen los te halen en op nieuw te monteren
ik zou het rubber onder de kuip deksel eens goed na kijken en jezelf er van overtuigen dat het luik goed aangetrokken wordt kijk ook gelijk even naar de bevestiging van je roer de onderste ligt net op de water lijn ik heb deze bij mijn boot ook al eens opnieuw gemonteerd voor de rest denk ik dat je goed op weg bent om er weer een mooie friendship van te maken

groetjes paul weijers (amigo)
Gerard
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 8:05 pm
Contacteer:

Re: Lekkage achterrand kuip

Bericht door Gerard »

Voor de volledigheid dit onderwerp nog even aanvullen dan heeft iemand anders er misschien nog wat aan.

Inmiddels is de lekkage verholpen.
Het water bleek op meerder plaatsen binnen te komen.. Wel altijd via bovenrand van de spiegel.
Het volgende heb ik gedaan om de lekkage te stoppen:

1. De bouten van de scepterpotten van de hekreling achter aangedraaid.
Een klusje voor 2 personen want je moet de schroef aan de buitenkant draaien en de moer vanuit de bakkisten vasthouden.

2. De kitrand langs de scepterpotten verwijderd en opnieuw gekit met sikaflex

3. De kitrand onder de rubberen beschermstrip op de achterkant van de spiegel verwijderd en opnieuw gekit met sikaflex.

Ik heb bij de sikaflex ook een fles met afgladmiddel gekocht.
Niet goedkoop maar het werkt super. Mooie afgestreken kitranden.
Ziet er goed uit en doordat ze glad zijn ook minder kans dat de kit weer losgetrokken wordt.

Overigens had ik begrepen dat je sikaflex zou kunnen weggooien na gebruik omdat de tube snel uithard.
Maar ik heb de spuitmond op de kitspuit laten zitten.
Na een paar maanden de spuitmond er afgehaald. Een nieuwe er op (gewoon los te krijgen bij de bouwmarkt) en de kit was nog goed te gebruiken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten