maststrijkinstallatie FS 23

Moderator: ruudje

Plaats reactie
Willem Huinen
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 14 aug 2016 2:40 pm
Contacteer:

maststrijkinstallatie FS 23

Bericht door Willem Huinen »

Hallo allemaal.
Toen ik mijn boot in juli ophaalde heb ik de mast gestreken met een paar man vanaf een bruggetje. Nu wil ik deze oprichten, want de restauratie van het schip is bijna klaar, maar dat valt me bitter tegen. Morgen zal ik naar een brug varen en daar de mast rechtop laten hijsen door een vriend. Maar dat is natuurlijk geen optie om steeds te herhalen. Ik wil graag een maststrijkinstallatie maken. Heeft iemand nog tips? Om vanuit mijn ligplaats naar het grote water te komen moet ik enkele bruggen van ca. 7,5 meter onderdoor.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: maststrijkinstallatie FS 23

Bericht door admin »

Hallo,
Bij de Friendship 28 onder de oude vragen en antwoorden staat een handleiding Mastrijkinrichting. Weliswaar voor de FS 28 maar de principes blijven hetzelfde. Lees het eens.

Als je daarna nog vragen hebt, kun je ze hier weer stellen of mij emailen.
Succes.
Wigle.van.der.Meer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 9:35 pm
Contacteer:

Re: maststrijkinstallatie FS 23

Bericht door Wigle.van.der.Meer »

Beste Willem,
Voor iemand ,die zo vaak z'n mast moet strijken is een permanente bok(beugel) op het voordek het meest ideale.
Voorstag inhaken,takel er tussen en klaar is Kees.Kun je eventueel alleen handelen m.b.v de lieren.
Voor mijn FS 26(met een zware mast)gebruik ik de spinakerboom als sprenkel(hefboom)deze heeft precies de goede lengte.
Wel heb je dan hulp verstaging nodig om het slingeren van de mast te beperken.
Van deze methode heb ik schetsen en tekst toegevoegd.(zie foto's)Het is overgens nog een heel gepuzzel,meten en uitproberen
voor dat het een beetje functioneert.Zo'n actie moet je wel met z'n tweeën doen in stil water met de kop op de wind!
Mijn advies zoek,maak of koop een bok. Succes! vr.gr Wigle van der Meer FS 26 Clochard 373.c
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Willem Huinen
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 14 aug 2016 2:40 pm
Contacteer:

Re: maststrijkinstallatie FS 23

Bericht door Willem Huinen »

Dank jullie wel! Ik ben inmiddels een heel eind met het vervaardigen van een RVS bok.
Moet alleen nog de "scharnierpunten" op de wantputtingen bedenken. Ik denk aan een RVS onderplaat over de wantputting om schade aan het polyester te voorkomen, met afgeronde buizen die daar op kunnen draaien en een slotbout.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: maststrijkinstallatie FS 23

Bericht door admin »

Mooi dat je al bezig bent.
Zou je een paar foto's willen plaatsen als het allemaal gelukt is?
We zijn toch benieuwd.
Willem Huinen
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 14 aug 2016 2:40 pm
Contacteer:

Re: maststrijkinstallatie FS 23

Bericht door Willem Huinen »

Hoe kan ik een foto uploaden en plaatsen? ik heb ze op Picasa staan inmiddels ;)
Het schip zoals het er nu bij ligt zou hierop te zien moeten zijn maar kan ze niet delen op dit forum. De maststrijkinrichting is klaar. Ik ben met de binnenkant (aftimmeren en een chemisch toilet plaatsen) bezig nu.
Zoals beloofd kom ik later met een compleet verslag van de twee en een halve maand die ik (zes dagen in de week van 09.30u tot 19.00u) bezig was met de complete make-over (en reparaties) aan dit schip. Soms verzuchtte ik wel eens: "Waar ben ik aan begonnen", maar nu ben ik razend enthousiast.
Ben er nog niet het grote water mee op geweest, hij moet eerst "klaar" zijn. Ook de kussens moet ik nog allemaal opnieuw bekleden.
Maar hij wordt weer als nieuw.
Willem Huinen
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 14 aug 2016 2:40 pm
Contacteer:

Re: maststrijkinstallatie FS 23

Bericht door Willem Huinen »

Bij het verslag van de restauratie zijn de foto's te bekijken, ook die van de maststrijkinrichting.

http://www.friendship23.nl
Laatst gewijzigd door Willem Huinen op di 14 mar 2017 11:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: maststrijkinstallatie FS 23

Bericht door admin »

Willem,
Ik heb geprobeerd de foto te downloaden maar dat staat de site niet toe.
We hebben liever de foto zelf omdat links na enige tijd plotseling niet meer werken.

Een foto toevoegen is niet zo moeilijk maar werkt niet niet Picasa. Je moet weten waar de foto zelf op de PC staat, want Picasa werkt alleen met links.

Mocht het niet lukken stuur dan de foto maar naar mij dan doe ik het wel.
Met groet.

PS. de FS 23 ziet er gelikt uit!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten