Advies gevraagd!

De onderwerpen hier hebben wel betrekking op het zeilen maar zijn niet perse technisch.

Moderator: admin

Plaats reactie
Dennis
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 27 mei 2015 3:45 pm
Contacteer:

Advies gevraagd!

Bericht door Dennis »

Hallo allen,

Als nieuw lid van dit forum, even kort voorstellen en hoop ik een beroep te kunnen doen op jullie kennis en ervaringen.

Ik ben Dennis, 31 jaar en woon in Den Haag met mijn gezin. Als geboren en getogen Fries ben ik bekend op de friese meren en heb ik enige zeilervaring met een UFO en Valk. Al enige tijd ben ik aan het onderzoeken naar iets leuks waar ik en mijn jong gezinnetje ook plezier aan beleven en kwam tot conclusie om te zoeken naar een leuke kajuitzeilboot. Na redelijk wat modellen en merken te hebben gezien, gaat mijn voorkeur uit naar een Friendship.

Nu zijn mijn voorkeur modellen van de FS de 26 en 28 vanwege het comfort. Alleen heb ik nu zelf de angst dat ik deze modellen met mijn "zeil ervaring" niet kan besturen omdat ik geen ervaring heb met een kajuitzeilboot. Ook heb ik geen kennis van de diepgang of waar ik op moet letten.

Mijn doel is met de boot is om weekenden op pad te gaan en met de vakanties weekje of langer de wateren te gaan verkennen! Dit zijn voornamelijk de binnen wateren en randmeren.

Ik heb nog gegoolged naar zeilcursussen maar kom dan terecht bij een cursus met een optimist, ufo of valk. In Den Haag bieden ze een zeilcursus aan vanuit de haven maar betreft dit voornamelijk het zeezeilen. Is het een kwestie van gewoon doen?

Het leidraad voor kajuitzeilboten ligt wel op het nachtkastje (ja ik lees het wel), helaas staat in het boek niks geschreven over wat wijsheid is of wat niet.

Ik hoop dat jullie mij wat adviezen of informatie kunnen geven!

Alvast bedankt!

Gr. Dennis
Brightside
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 sep 2013 6:19 pm
Contacteer:

Re: Advies gevraagd!

Bericht door Brightside »

Beste Dennis,

Volgens mij is het gewoon een kwestie van doen. Als je in een Valk kunt zeilen gaat een Friendship 26 of 28 ook echt wel. Je zou de eerste (paar) keer iemand mee kunnen nemen die ervaring heeft, als je bij een verenigingshaven gaat liggen is dat meestal geen probleem. Zelf heb ik veel ervaring met een Compromis 777 (ook 26 voet). Deze zijn zeer degelijk en comfortabel. Problemen van constructieve aard zie je daar zelden. Bij een Friendship 26 hoor je nog wel eens over problemen met de mastondersteuning en dat is geen kleinigheid. Zelf zeil ik nu met zeer veel plezier met een Friendship 35. Mijn uitvoering heeft een midzwaard en een diepgang van 1.20 meter (ingetrokken midzwaard) of 2.20 meter (uitgeklapt midzwaard). Vooral van die diepgang van 1.20 meter heb ik in de 8 jaar dat ik de boot heb al veel gemak gehad op de Friese meren en op de Waddenzee. Zelf accepteer ik graag het iets minder hoog aan de wind zeilen (wat in de praktijk erg meevalt!) in ruil voor het mooi binnendoor over het Wad te kunnen varen of door Friesland. Voor jouw gebruiksdoel zou een maximale diepgang van 1.30 á 1.40 meter denk ik goed geschikt zijn. Als je geen verstand van boten hebt zou ik ook zeker een keuring aanraden. Het geld wat je aan een keurmeester kwijt bent verdien je vaak dubbel en dwars terug met een korting op de aankoopprijs om gebreken te verhelpen. Veel succes!

Martin Bouma
FS35 Bright side
Wigle.van.der.Meer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 9:35 pm
Contacteer:

Re: Advies gevraagd!

Bericht door Wigle.van.der.Meer »

Hallo Dennis,
Ik sluit mij aan bij de adviezen van Martin Bouma.
Jullie kunnen het best de eventuele boot van keuze,verkennen
door b.v een paar keer proef te varen met de verkopende partij.
Of een ervaren kajuitzeiler uit je kennissenkring of!iemand van
De Friendship club,die doen dat zeker graag voor een aspirant lid.
Een aankoop keuring door een expert is in deze situatie een must,
ook al denk je alles te zien(ik spreek uit een negatieve ervaring.)
De keuze voor een FS 25,26 of 28 als gezins boot is prima.
Hoe kleiner en jonger het gezin is,hoe kleiner het schip kan zijn
waarmee je als schipper kunt starten en dan op termijn de boot
met het gezin ( en inkomen) door opvolging mee te laten groeien.
Denk bij het maken van keuze's om;
Je butget,maar vooral ook de jaarlijkse vaste kosten.toch al gauw
z'n€2000,- per jaar of meer.
Je voornaamste vaargebied.op binnenwater beperk je je erg bij een
diepgang van meer dan 1,20 m
Een strijkbare mast voor vaste bruggen en viaducten op rivieren en
kanalen.
En natuurlijk een veilige en betrouwbare motor.(in of outboard? )
Als je met je gezinnetje nog eens naar Friesland komt,nodig ik jullie
graag uit voor advies en een zeildag op een FS 26.veel wijsheid gewenst.
Wigle.van.der.Meer FS 26 Clochard
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten