Oude vragen en antwoorden

Moderator: admin

Gesloten
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Oude vragen en antwoorden

Bericht door admin »

Lees eerst deze vragen alvorens een nieuw topic te plaatsen!

1. Mast gebroken, zoek nieuwe mast 18-9-2006

Onlangs is de alu mast van onze FS 25 gebroken tijdens het zeilen. Kan iemand hier ons helpen aan een nieuwe of evt. gebruikte alu mast voor een FS 25 of aan info waar een dergelijke mast te krijgen is? Tips en adressen in de regio Brabant zijn van harte welkom. Ernest Minke

Reactie:
Ik kwam bij Selden mast de volgende dealer tegen:
Zeilmakerij v/d Werff, Brieltjenspolder 24, 4921 PJ Made, Tel: 0162-682316
Misschien kun je daar eens informeren, Misschien ook http://www.neutmast.com Laat me horen hoe het gaat, Dan kan ik eventuele antwoorden en oplossingen ook weer op de site zetten zodat iemand anders er ook iets aan heeft. Nicolien

Reactie:
Bedankt voor je informatie. Ik heb nog enkele adressen gekregen maar ben daar niet mee verder gekomen. Bij Neutmast ben ik bij het goede adres. Ik had wat foto's gemaakt en schetsjes met maten als een goede informatiebron. Al gauw bleek dat mijn gebroken mast juist een Neutmast te zijn en daarom ook sneller te leveren.
Afgesproken met Neutmast dat ik de mast in delen naar hen toebreng en zij alle onderdelen overzetten op de nieuwe mast. Deze wordt afgeleverd in Kerkdriel zodat ik ook niet met mijn boot naar hen toe hoef te komen. Net zo gemakkelijk.
Dus een tip voor je site is zeker, laat mensen foto's maken en schetsjes.
Het werkt verhelderend. Voor je hulp wil ik je hartelijk danken. Ernest Minke


2. Maat van de maststeun 20-3-2006

Ik heb op dit moment een FS 25. De maststeun onderdeks is onderaan doorgeroest waardoor de steun (incl. dak) 1 a 2 cm ingezakt is. Ik zou graag een reparatie uitvoeren waarbij de steun op originele hoogte terecht komt. Hiervoor ben ik op zoek naar de exacte maten van de maststeun. Dit is gemeten vanaf de bevestiging op de kiel tot aan het dak. Heeft iemand hier meer informatie over?
Ik hoop dat het mogelijk is deze vraag op de website te plaatsen. Thijs van Hulst


3. Ervaring met de FS 25ts 20-3-2006

Heeft iemand ervaring met de FS 25ts. Ik ben opzoek naar een boot die niet diep steekt en een gemakkelijk te strijken mast heeft. Met name over dat laatste krijg ik maar moeilijk goede informatie. Om in mijn thuishaven te komen moet ik onder een vaste brug van 2,10 m door. Ik zou graag ervaringen horen van mensen die deze boot goed kennen. Dirk

Reactie:
Bijgesloten nog wat informatie over de 25ts (originele folder). Zie http://www.friendshipclub.nl bij boten.
Hierin staat dat er standaard een maststrijkinrichting bij zit. Het zou dus makkelijk moeten kunnen. Louis

Reactie:
Ik las een vraag over de maststrijkinstallatie van een FS 25. De vrager was benieuwd hoe gemakkelijk de mast te strijken was. Uit ervaring (heb een FS 25) weet ik dat het met het bijgeleverde spul erg lastig is. De slingerverstaging werkt niet goed, waardoor de mast enorm gaat gieren tijdens het hijsen en strijken. Als bokkepoot wordt de spinakerboom met twee staaldraden gebruikt. Dit is onvoldoende om de spiboom in bedwang te houden. Kortom, ik ben blij dat het maar twee maal per jaar hoeft te
gebeuren. Ik werk dan met drie man. Anders is het gewoon te link.
Ik denk dat je een echte bokkepoot moet aanbrengen om e.e.a. veilig en snel te kunnen doen. Ook moet er iets bedacht worden om het gieren van de mast onder controle te krijgen. Alex Koeleman

Reactie:
Bij een FS 28 heb ik eens gezien dat de slingerverstaging met twee blokjes strak op de wanten zaten. Daardoor was er geen ruimte om te slingeren. Wellicht kan de slingerverstaging wat aangepast worden, zodat het slingeren verleden tijd wordt. Louis


4. Lekkage vlakbij de kielkast(hefkiel) 5-6-2009

Ik ben sinds januari in het bezit van een FS 25 ts. Sinds kort heb ik lekkage vlakbij de kielkast(hefkiel). De boot staat nu op de kant en ben bezig om dit te repareren. We denken dat we weten waar het inwatert, namelijk voor in de kielkast bij de bodem. Hierdoor kan er water tussen de binnenmal en de romp komen en sijpelt dan overal en nergens naar boven. Vooral na het zeilen lekt de boot meer.
Is dit een bekend probleem? En is zo iets zonder veel te slopen goed te repareren?? Ik heb de hefkiel inmiddels er uit laten takelen door een heftruck. Kan dus redelijk bij de binnenkant van de kielkast komen.Ik kijk uit naar tips of een reactie. Remko Blumers


5. Vinkiel van een bulbje voorzien van max. 80-100 KG 20-5-2009

Ik heb een Friendship 25 TS uit 1984. De hefkiel is gefixeerd. Nu heb ik gehoord dat het mogelijk is, om de vin van een bulbje te voorzien van max. 80- 100 KG .
Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er mallen? R. Rovers


6. Hefkiel alleen voor het traileren? Zoek klaproer.

Ik heb sinds kort een Friendship 25 Trailer Sailer gekocht. En heb een vraag: ik ben ervan uitgegaan dat je met een hefkiel met elke gewenste diepgang kunt varen. Maar ik heb ergens gelezen dat dat niet de bedoeling van een hefkiel is. Die zou bedoeld zijn voor de maximale diepgang van 1,40 m. en het heffen zou alleen bedoeld zijn voor het traileren. Wie kan mij van het juiste antwoord voorzien? Verder ben ik op zoek naar een klaproer voor de Friendship: juist ja, om ook met geheven kiel in ondieper water te kunnen varen (bij weinig wind). Ik verneem graag jullie reacties! Klaas Stoker

Reactie:
De folder van de FS 25ts geeft aan dat door de hefkiel het vaargebied onbeperkt is. Het moet dus kunnen. Aan het roer te zien, kan deze omhoog, waardoor de vraag rijst of een klaproer echt nodig is. Maat het is een keuze. Louis
(Folder te downloaden op: http://www.friendshipclub.nl bij schepen.)


7. Ervaring met hefkiel voor FS 25 ts.

Ik ben op zoek naar de wijze waarop de hefkiel in een FS 25 ts geleid wordt. Aan de ene kant zitten nylon blokken, maar is er aan de mastzijde ook een geleiding? Mijn hefkiel gaat n.l. zeer moeizaam omhoog en omlaag. Waar kan ik voor gedetailleerde informatie omtrent mijn boot terecht? Joost Kappelhof

Reactie:
De hefkiel is opgesloten in een roestvrijstalen frame en glijdt in een kunstof lagering.
De Friendshipwerf zit tegenwoordig in Lemmer: http://www.friendshipyachts.nl Louis


8. Kun je droogvallen zonder al te veel problemen met de F25 ts 7-1-2008

Als gepassioneerde wadvaarder zou ik graag willen weten of je kunt droogvallen zonder al te veel problemen met de F25 TS . Ik heb een tweedehands op het oog maar twijfel of het zwaard ver genoeg naar binnen gaat. Heeft iemand evaring met droogvallen op het wad met de FS 25? Theo de Bruijn

Reactie:
Eerste wilde ik even een kennis raadplegen, want we hebben zelf geen FS 25 ts meer in de vereniging.
De specificaties geven aan dat de minste diepte die de kiel steekt 20 cm is.
Dat is bij droogvallen makkelijk overbrugbaar. De kiel zal in feite een stuk zo niet het hele deel in het zand steken. Mocht dat niet helemaal het geval zijn dan kan eenvoudig met behulp van stootwillen de lichte scheefgang die dan wordt verwacht makkelijk zijn te overbruggen.
Je kunt ook nog even gaan kijken op http://www.wadvaarders.nl Wellicht dat voor een second opinion je daar de vraag ook zou kunnen stellen. Louis


9. Doorvaarthoogte en toiletruimte bij een F25 ts

In verband met mogelijke aankoop friendship 25 zou ik graag het volgende willen weten:
1. Wat is de doorvaarthoogte van dit schip?
2. Heeft de 25 een aparte toiletruimte?
Piet van der Voort

Reactie:
Ik heb zelf een Friendship 25 gehad, bouwjaar 1992. Deze schepen werden "semi-custom" gebouwd in Balk. Bij ons was er tussen de slaapplaatsen voorin en de bank ruimte, met aan bakboord een spiritus fornuis en afwasbak en aan stuurboord ruimte voor een chemisch toilet. Tussen de kajuit en deze ruimte zat een vouwdeur.
De doorvaarthoogte van een FS 25 is ongeveer 11 meter (ik had een Selden mast).
Kees Olieman
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten