Waar 2 extra accu’s te plaatsen in FS28

Moderator: admin

Plaats reactie
Marnix.Tax
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 12 feb 2017 3:51 pm
Contacteer:

Waar 2 extra accu’s te plaatsen in FS28

Bericht door Marnix.Tax »

Kan iemand mij adviseren waar ik in een Friendship 28, bouwjaar 1987, het beste twee extra boordaccu’s kan plaatsen die ik parallel kan schakelen met de reeds aanwezige boordaccu die van origine op het speciaal daarvoor ingerichte plateau boven op de dieseltank staat. Ik wil de boordaccu capaciteit uitbreiden om voldoende stroom te leveren aan de stuurautomaat, koelkast en navigatieapparatuur.
De footprint van de huidige Varta dual purpose LD75 met 75 Ah boordaccu is 278x175 mm en groter past niet op het plateau. Dus deze maar vervangen door drie identieke Varta dual purpose LED70 met 70 Ah. Maar wat is de beste plaats voor de twee extra accu’s?
Ik heb begrepen dat je ze bij voorkeur met even lange kabels met elkaar doorverbind en zo dicht mogelijk bij elkaar. De meest voor de hand liggende optie lijkt onder de bankjes tegen de spiegel, één aan weerszijde van de roerkoning. Maar de vraag is of de fundering van de houten plaat zwaar genoeg is om dit gewicht te dragen. En ook belangrijk of het plaatsen van dit extra gewicht van in totaal 40 kg tot een minder gunstige gewichtsverdeling in de boot leidt. Dat laatste lijkt me niet want als ik zelf 40 kilogram zwaarder zou zijn en achter het stuurwiel sta, zou dit ook niet tot balansproblemen in de boot leiden. Maar ik lees op fora wel de aanbeveling om accu’s zo laag mogelijk in de boot ter hoogte van het middenschip te plaatsen in verband met optimale gewichtsverdeling.
Zijn er nog andere locaties of oplossingen te bedenken behalve een dure lithium ion accu oplossing?
Teake
Berichten: 36
Lid geworden op: di 27 jul 2021 8:12 pm
Contacteer:

Re: Waar 2 extra accu’s te plaatsen in FS28

Bericht door Teake »

Bij ons staan de accu's stuurboord, onder het hoofdkussen van de hondskooi.
Ik weet niet hoe een originele dieseltank was? Op onze tank (midden achter de motor) is geen ruimte voor accu's.
Friendship 28 (1976) Vennskap.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Waar 2 extra accu’s te plaatsen in FS28

Bericht door admin »

Wat Teake aangeeft is de gebruikelijke plaats.
Heeft je FS 28 een dubbel bed achterin, dan zouden die accu's daaronder kunnen. Staan ze ook lekker dichtbij de stroombron.

Parallel schakelen? Ik weet niet precies hoe je dat ziet.
Ik heb een start accu en twee lichtaccu's. De startaccu is direct verbonden met de dynamo. De twee lichtaccu's zijn verbonden met de dynamo via een relais, die aanslaat zodra de dynamo stroom gaat leveren. Met diodes verlies je altijd wat spanning.
Marnix.Tax
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 12 feb 2017 3:51 pm
Contacteer:

Re: Waar 2 extra accu’s te plaatsen in FS28

Bericht door Marnix.Tax »

Bedankt voor de tips. Ik heb daar nog niet aan gedacht en ga eens opmeten of ze onder het bed van de hondenkooi passen. De boord accu en de start accu worden door een diodebrug gescheiden en beiden opgeladen door de dynamo. De boordaccu wordt bovendien ook nog meg een zonnepaneel geladen. Ik ga er vanuit dat ik de twee extra boordaccu’s parallel kan schakelen met de huidige boordaccu.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Waar 2 extra accu’s te plaatsen in FS28

Bericht door admin »

Nog één opmerking. Het parallel schakelen van accu's wordt eigenlijk alleen maar gedaan met twee accu's van het zelfde type. Het parallel schakelen van twee afwijkende accu's levert ongewenst altijd stromen op van de een naar de ander.
Marnix.Tax
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 12 feb 2017 3:51 pm
Contacteer:

Re: Waar 2 extra accu’s te plaatsen in FS28

Bericht door Marnix.Tax »

Ik wilde inderdaad drie identieke boordaccu’s parallel schakelen want had dat inderdaad wel vaker gelezen. Dat betekent dat de huidige boordaccu vervangen moet worden, ook al die nog goed helaas.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Waar 2 extra accu’s te plaatsen in FS28

Bericht door admin »

De startaccu mag niet fysiek gekoppeld zijn aan de lichtaccu's (ongewenste stromen!), behalve met een diodebrug ertussen, of alleen als de dynamo stroom levert.
Marnix.Tax
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 12 feb 2017 3:51 pm
Contacteer:

Re: Waar 2 extra accu’s te plaatsen in FS28

Bericht door Marnix.Tax »

Ik heb de situatie ter plekke bekeken en ik kan inderdaad twee extra boordaccu's in de bak onder het bankje voor de kaartentafel plaatsen. Dit is tevens het hoofdeinde van de slaapplaats in de hondenkooi. Dank voor het goede advies!

Dit roept wel de volgende vraag op over de lengte van de kabels:

Is het mogelijk om de set van twee extra accu's (onder het bankje) parallel te schakelen met de bestaande boordaccu met kabels van 16 mm2 die circa twee meter lang zijn en worden doorgelust, terwijl de bestaande boordaccu met korte kabels met de diodebrug zijn verbonden en de twee accu's onder het bankje voor de kaartentafel met korte kabels met elkaar worden verbonden. Ik heb begrepen dat je idealiter voor alle accu's kabels van dezelfde lengte gebruikt. De meest robuuste oplossing lijkt dan om elke accu met een plus en een min kabel van gelijke lengte op een respectievelijk plus en min Victron busbar aan te sluiten die ik dan ergens tussen de voorste en achterste accu's moet zien te monteren (onder het bed). Maar dan krijg je wel een wirwar van kabels. Mag ik ervan uitgaan, dat als ik kabels van 16 mm2 neem het spanningsverlies minimaal is over een afstand van 2 meter en dat ik met deze busbar constructie een theoretisch probleem probeer op te lossen?

Als antwoord op de vraag van admin: ik heb de boordaccu en de startaccu ieder afzonderlijk voorzien van een plusdraad die van de diodebrug komt. De min polen zijn met elkaar doorverbonden. Is dat een probleem?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten