Help .. voorkant kielplaat gescheurd

Moderator: Reinier

Plaats reactie
maxieslok
Berichten: 4
Lid geworden op: di 25 dec 2018 12:36 pm
Contacteer:

Help .. voorkant kielplaat gescheurd

Bericht door maxieslok »

Geacht Forum,
Ten eerste ..Fijn dat dit medium er is! En iedereen een gezond 2019 gewenst. Ik heb helaas een lastig probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren :)
Ik ben sinds oktober 2018 (na 5 jaren droogstaan door scheiding) weer de bezitter van een zeiljacht nml. Friendship 26 uit 1978 en heb hem vanaf Friesland met mijn zonen naar Huizen gezeild. Dat was een beetje afzien met veel regen op de eerste dag tot Lemmer (staande mast route) Volgende dag via Lelystad lekker gezeild en precies voor het donker in de Haven van Huizen. We hebben we een keer bij de Friese meren in de modder gezeten en bij Naarden even vastgelopen. Het waterniveau was lager dan ik gewend was. De boot was niet te duur en bij aankoop in goede staat en ik vertrouwde het verhaal van de verkoper. Hij zag er binnen en buiten goed uit en rook fris en geen zichtbare lekkage onder de vlonderplanken in kajuit. Helaas ontdekte ik de volgende dag, na aankomst in Huizen, wat water in de ruimte ter hoogte van de wc en wat water onder de linkse bank. Na droogmaken kwam er niet meteen nieuw water, dus ik hoopte dat het regen lekwater was. We waren best schuin gegaan. Dat was ook wel iets via de boutjes achter het wc kastje. De kiel binnenplaten waren daar ook wat roestig (die had ik tijdens mijn aankoop helaas niet gezien)
Na dat de boot op de wal stond zag ik pas na wat wegkrabben van wat antifauling dat er een scheur langs de aansluiting van de kiel zat die was dichtgekit. :oops:
(zie bijlage voor fotos)
Welnu , ik wil de kiel laten zakken en laten lassen , maar nu is dit mijn vraag ...
Er zaten een paar bouten zichtbaar aan de onderkant langs de kielopghanging en 1 boutuiteinde was kennelijk al zwak , want ik krabde hem er zo af.
De vraag is : zitten er aan de kiel overal draadeinden? Of .... zijn het losse bouten ? En welke kit moet ik gebruiken? ik zag al dat er PU kit genoemd is ergens anders in dit forum. Welke kit is dat precies? .... Sikkaflex?
Graag advies en alvast bij voorbaat Hartelijk dank!
zapp
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 jul 2015 4:39 pm
Contacteer:

Re: Help .. voorkant kielplaat gescheurd

Bericht door zapp »

ik zie geen foto's / bijlage... :roll:
maxieslok
Berichten: 4
Lid geworden op: di 25 dec 2018 12:36 pm
Contacteer:

Re: Help .. voorkant kielplaat gescheurd

Bericht door maxieslok »

Sorry de foto's zijn er afgevallen. kennelijk:
Afbeelding
Afbeelding

bvd reacties
Wigle.van.der.Meer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 9:35 pm
Contacteer:

Re: Help .. voorkant kielplaat gescheurd

Bericht door Wigle.van.der.Meer »

Hallo Maxieslok?(waarom een pseudoniem ??) jou relaas en vragen bewijst maar weereens de risico' s van een aankoop zonder
keuring! Lekwater onder het flondertje voor het toilet KAN ook een andere oorzaak hebben,zoals hevelen/overstromen van de
toiletpot bij een flinke helling .(voor het zeilen de afsluiters dicht zetten)
Of lekkage bij de romp-dek aansluiting bij een flinke helling bij een aan de windse koers op groot water.Zie hiervoor ook op dit
medium onder FS-26 "Lekkage kajuit" van 15 okt.2014(blz 2)
De foto laat een zorgwekkende situatie zien.De basis plaat is inderdaad gescheurd of geknapt en bij elk volgende aanvaring
met een onder water object zal dit verergeren en zeker lekkage geven,ook als de boot in de haven ligt.
Ik zie geen andere oplossing dan de kiel te verwijderen,De scheur/naad te laten lassen,oude verroeste kielbouten vervangen
en de kiel weer te plaatsen.TOEVALLIG staat hierover een uitvoerige verhandeling in de nieuwste "Waterkampioen" dec.2018
onder"Werk aan de kiel"Ik hoor graag hoe je het uiteindelijk gaat aan pakken en hoe deze "klus" afloopt. SUCCES!
Vriendelijke groet Wigle van der Meer,FS 26 Clochard 373.
maxieslok
Berichten: 4
Lid geworden op: di 25 dec 2018 12:36 pm
Contacteer:

Re: Help .. voorkant kielplaat gescheurd

Bericht door maxieslok »

FS26 / Beste Wigle,Bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late reactie ..
Mijn naam is Max en sorry voor het pseudoniem .. helaas slechte ervaring gehad door teveel mijn volledige naam op forums te gebruiken. Ik ga zeker die waterkampioen kopen. Maar hoe zit het met jou schip? heb je ook draadeinden aan de kiel ? of zoals bij mij hier en daar een bout? ( zoals te zien op de foto bij de scheur 2 x boutkop). Ik vermoed dat sommige draadeinden reeds afgebroken of verroest waren, waardoor ze al vervangen zijn door gewone bouten.
Ik heb een goede lasser en binnenvaartschipper in de familie en hij zij ook meteen : "De kiel mot ff zakken " Met de havenmeester heb ik het er al over gehad en hij zal mij helpen met een speciale Bok. Ik wil mij echter goed voorbereiden en gelukkig ben ik best een beetje handig :D. Groet, Max FS-26
Wigle.van.der.Meer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 9:35 pm
Contacteer:

Re: Help .. voorkant kielplaat gescheurd

Bericht door Wigle.van.der.Meer »

Hoi,Max,ja dit klinkt even beter.Inderdaad goede voorbereiding is het halve werk.In de ""Waterkampioen" worden verschillende
kiel situaties Afgebeeld en behandeld ook de werk volgorde,maar ook welke materialen(kitsoorten)je het best kunt gebruiken
en hoe je oude verroeste kielbouten moet vervangen.
Mijn boot(bouwjaar 1989) is geen goede vergelijking,die heeft n.l een ondiepe(80cm) maar lange en dikke kiel waarin een
midzwaard zit.In deze kiel van wel 180cm lang zitten om de ca 60cm,r.v.s draadenden of bouten in het gietijzer gegoten.
Dus 4 bouten op een rij met binnen zware r.v.s volg ringen en moeren. van roestvorming geen sprake!
De bouwer heeft blijkbaar met de jaren z'n lesje geleerd! Gauw een "Waterkampioen " kopen en aan de slag!
vriendelijke groet,Wigle van der Meer FS26 Clochard 373.
maxieslok
Berichten: 4
Lid geworden op: di 25 dec 2018 12:36 pm
Contacteer:

Re: Help .. voorkant kielplaat gescheurd

Bericht door maxieslok »

Beste Wigle, bedankt voor jou info! Ik heb inmiddels de Waterkampioen van een vriend digitaal gekregen. Nu wachten op mooi weer :) Word vervolgd ! Groet Max
Blacksmith
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 11 jun 2021 1:29 am
Contacteer:

Re: Help .. voorkant kielplaat gescheurd

Bericht door Blacksmith »

Hoi Max, inmiddels een paar jaar geleden dat jij je vraag hebt gesteld ivm je kielprobleem, wellicht heb je nog je FS..heb dezelfde problematiek,...zou mijn foto kunnen zijn🙈😅,..zijn er nog meer eigenaren met dezelfde ervaring?,...en hoe dit is opgelost?, en zijn er andere bouten gemonteerd met een boutklasse?,...staat nu geen enkele boutklasse op,....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten