FS28: zonder hulpstag varen?

Moderator: admin

Plaats reactie
Teake
Berichten: 36
Lid geworden op: di 27 jul 2021 8:12 pm
Contacteer:

FS28: zonder hulpstag varen?

Bericht door Teake »

Op de FS28 zit een hulpstag voor de mast, van ongeveer halve hoogte, tot halverwege het voordek.
Uiteraard heeft de genua daar last van bij het overstag gaan.
Is het mogelijk om het hulpstag los te halen? Uiteraard, maar tot welke windkracht, en bij welke koersen is het nog veilig?
Friendship 28 (1976) Vennskap.
SamHrrck
Berichten: 40
Lid geworden op: do 26 okt 2017 5:39 pm
Contacteer:

Re: FS28: zonder hulpstag varen?

Bericht door SamHrrck »

Hallo Teake,

Wij zeilen (ook) met een FS28 met babystag veel op het IJsselmeer.
Als de beruchte golven gaan komen of er al staan, zeker aan lagerwal bij windje 4 al, dan zijn we blij dat die stag er zit.
Dit gaat vooral het zogenoemde pompen van de mast tegen.
De ontwerpers hebben het niet voor niets bedacht.
Tenzij je zoveel veranderd hebt aan de mast en want, dat de constructie dit niet meer vereist.
Tja de genua moet er maar omheen kruipen met behulp van de wind en de fokkeschoot niet te snel aantrekken.

Groet Herrick.
Teake
Berichten: 36
Lid geworden op: di 27 jul 2021 8:12 pm
Contacteer:

Re: FS28: zonder hulpstag varen?

Bericht door Teake »

Dank voor je reactie.

Ik heb de boot onlangs gekocht, en voorzover ik weet is er niet iets veranderd. En is het babystag dus nodig. Voor de extremere omstandigheden.
Het stampen van het schip door golfslag lijkt me inderdaad het belangrijkste argument, en eventueel het krom achterover trimmen van de mast om zo het grootzeil van vorm te veranderen.
Nou ja, maar eens wat mee experimenteren komend seizoen. Er is nog zoveel te leren en ontdekken :-)
Friendship 28 (1976) Vennskap.
hupseelń
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 10 jan 2022 2:45 pm
Contacteer:

Re: FS28: zonder hulpstag varen?

Bericht door hupseelń »

Hoi Teake en SamHrrck,
helemaal eens met SamHrrck, niet weghalen. Ik zeil veel met zwaar weer op het IJsselmeer en ben altijd weer blij dat ie er zit.
De genua slijt wel stevig door het schuren en ik moet jaarlijks mijn UV strook laten repareren. Ik wil dit jaar en een opengezaagde PVC pijp om de babystag monteren om dit schuren te verminderen. Ik had er 2 sailguards opzitten maar dat is niet genoeg. Maar kijken of de oplossing met een pvc buis als bescherming gaat helpen, het zal in elk geval zorgen dat de schoot zich minder snel er omheen draait.
Teake
Berichten: 36
Lid geworden op: di 27 jul 2021 8:12 pm
Contacteer:

Re: FS28: zonder hulpstag varen?

Bericht door Teake »

Goed idee, die pvc buis. Maar dan liefst níet opengezaagd, maar er in z'n geheel omheen geschoven, zodat hij vrij kan roteren. Dat zou het mooiste zijn. Of nou ja, het mooiste.... het best werkend, dat wel.
Friendship 28 (1976) Vennskap.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: FS28: zonder hulpstag varen?

Bericht door admin »

Ik ken het probleem. Je kan ook overwegen zo'n plastic buisje er overheen te doen, zoals je dat ook bij de railingdraad ziet. Het staat mooier en is wit van kleur en niet zo omvangrijk.
Ook is het mogelijk om bij het door de wind gaan er meer rekening mee te houden, bijvoorbeeld om het zeil wat lang bak te houden. De wind doet dan het meeste werk.
Succes.
vddoes70
Berichten: 1
Lid geworden op: di 25 mei 2021 8:03 pm
Contacteer:

Re: FS28: zonder hulpstag varen?

Bericht door vddoes70 »

Herken het probleem en had veel last van de apekloot die aan de babystag bleef hangen. Stuk tuinslang (in zijn geheel) er over geschoven. Een stuk van ongeveer 2 meter. Slijt de schoothoek minder snel en geen last meer van een hangende apekloot,
Teake
Berichten: 36
Lid geworden op: di 27 jul 2021 8:12 pm
Contacteer:

Re: FS28: zonder hulpstag varen?

Bericht door Teake »

Dank voor de tip, moet ik ook maar eens proberen.
Friendship 28 (1976) Vennskap.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten