Nieuwe friendship 22 eigenaar met aantal vragen

Moderator: amigo

Plaats reactie
Bram
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 03 jun 2020 4:52 pm
Contacteer:

Nieuwe friendship 22 eigenaar met aantal vragen

Bericht door Bram »

Goededag,
Mijn naam is Bram (18 jaar) en heb een week geleden een verwaarloosde friendship 22 gekocht om deze op te knappen en zijn glorie te herstellen, nou heb ik een aantal vragen aangezien ik niet precies weet hoe dit moet worden opgelost, hoop dat ik op dit forum een antwoord kan vinden :D .

1. voorop de punt van de boot bevindt zich een plastic kap:
Unknown.jpeg
is deze om de ankerlijn doorheen te laten lopen of voor ventilatie doeleinden of iets anders?

2. het vluchtluik op deze boot is door een knutselkoning vgm een keer vervangen, bij aankoop lag hier een zeil overheen en na verdere inspectie ben ik niet heel zeker van de waterdichtheid van de oplossing :lol: :roll:
vluchtluik 1.jpeg
vluchtluik 2.jpeg
heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen of waar ik eventueel voor niet al te veel geld een nieuw vluchtluik zou kunnen vinden?

3. het houtwerk buiten is al jaren niet naar omgekeken, ik ben nu met een krabber en een föhn alle oude lak aan het verwijderen.
daarna wil ik het vergrijsde houd reinigen, weet iemand hoe ik dit het beste kan doen, heb gehoord van een mengsel van soda lauw water en goed boenen. verder hoe is de originele hout behandeld, zijn de banken en de helmstok gelakt of gewaxt?

4. een roller in de bakboord genuaslede is gebroken, nou zou dit voor de performance niet heel veel uitmaken maar vindt het zeer onverzorgd staan, het merk is nemo en als ik hier op ziek vindt ik niks terug op internet, is het mogelijk om alleen de roller te vervangen en zo ja hoe kom ik aan dit onderdeel, of moet ik dan gelijk de hele slede vervangen?

5. bij het reef systeem lijkt een onderdeeltje te missen,
systeem mast.jpeg
was dit gewoon een ijzeren plaatje wat er op te schroeven en af te schroeven was en kan ik dit gewoon zelf weer maken met een stukje ijzer en wat skills of is dit een complexer systeem?

6. heeft iemand een goedkope oplossing om zelf je zeilen te wassen?

7. in de kompas zit vocht en het glaasje is ook niet meer wat het was, is dit zelf te repareren met online gekochte onderdelen of kan ik beter opzoek naar een tweedehands kompas :lol:

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bellens
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 14 feb 2020 7:06 pm
Contacteer:

Re: Nieuwe friendship 22 eigenaar met aantal vragen

Bericht door bellens »

hey gefeliciteerd met je fs22! ik heb er ook net zelf 1 gekocht die wat onderhoudt nodig heeft.
1) is een ontluchter en ik heb 'm erafgehaald omdat ie bij het opstappen in de weg zit
2)ooooh dat is een wel een flinke klus daar waarschijnlijk de omranding beschadigd is. zou ik opsparen voor de winter en dan eraf halen en opnieuw polyesteren
3) ik heb net het achterdek veravngen door afrikaans teak wat veel goedkoper is dan echt teak. verder houtwerk goed opschuren, met thinner behandelen en dan met epoxy en vervolgens aflakken; hoef je er 20 jaar niet meer aan te `doenen het vult alle schuren op
4)geen idee
5) ja dat is zo'n leuver houder en kna je bij de watersport winkel kopen
6) nooit gedaan maar mensen zetten het altijd in de biotex in de badkuip
7)kompas kan je oppoetsen met een autokomplamp petssetje (10 euro). ik weet niet hoe erg het is maar er zit altijd vocht in. ander voor 80 euro koop je een tweedehands

success!
Gebruikersavatar
Mula
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 sep 2021 7:56 pm
Contacteer:

Re: Nieuwe friendship 22 eigenaar met aantal vragen

Bericht door Mula »

gefeliciteerd met je ex buurman en buurman boot. wat betreft die happer voorop, die is inderdaad voor ventilatie. vervolgens zit er in het schot van de ankerbak ook weer een roostertje om lucht in de kajuit te krijgen. dit alles met een reden (vocht huishouding etc).

Het luik ziet er eerlijk gezegd heel mooi uit en lijkt vrij goed. de constructie met betrekking tot de montage.... tja :roll: wat bellens zegt, maar ik zou kijken of het luik te behouden is.

hout werk buiten is origineel niet geconserveerd op de helmstok na die gelakt is.

#4 NEMO bestaat niet meer, dus de enkel de schijf vervangen gaat hem waarschijnlijk niet worden, en moet de gehele slede vervangen worden. de rail is vrij standaard dus even goed opmeten in breedte dikte en hoogte, en kijken of je daar een correspondeerde slede voor kan vinden.

de leuver ingang lijkt ook een buurman en buurman oplossing te zijn eerste FS waar ik het zo zie. NEUTmast heeft een soort gelijk idee gehad met de leuver ingang maar dan wel recht https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... -mastsleuf

wat betreft het kompas. dat hoort vloeistof gevuld te zijn, als je het peil kan zien, of condens dan is het gaan lekken en toe aan vervanging.

overigens hoort de FS22 origineel helemaal geen pelikaan haak op de voorstag te hebben, en vind ik dat zelf een vrij eng idee gezien die dingen helemaal niet gemaakt zijn voor de spanningen op het want van een dergelijk torengetuigd schip, en lijkt de ankerplaat van de voorstag ook van diverse extra gaten te zijn voorzien die er eigenlijk niet horen. ook zit de voorstag nu ook wel heel erg ver naar voren geplaatst ten opzichte van de ankerplaat, die bedoeld is om de kracht te verdelen. dus die hoort meer in het midden te zitten.
Life begins at 20 knots
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast