Voorstellen, aanschaf FS26

Moderator: Reinier

Plaats reactie
BjB@Fs26
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 31 mar 2021 10:09 pm
Contacteer:

Voorstellen, aanschaf FS26

Bericht door BjB@Fs26 »

Hallo iedereen, mijn naam is Bart en ik heb een nautische achtergrond.
Je kent dat wel, bootjes, bootjes, bootjes.

Nu ben ik geïnteresseerd is een FS26, leuke boot, maar ben niet bekend met eventuele zwakke punten en zaken waar ik echt op moet letten.
Kunnen jullie mij hier mee op weg helpen?

Alvast bedankt,
Bart
Reinier
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 20 sep 2015 2:25 pm
Contacteer:

Re: Voorstellen, aanschaf FS26

Bericht door Reinier »

Beste Bart,

Ik heb er 11 jaar heerlijk mee gevaren. En net een Friendship 30 gekocht en ga mijn Friendship 26 nu verkopen.

De Friendship 26 is een sportieve zeiler. Een kwarttonner - dus 2500 kg. Nog net zelf af te houden.
De mijne heeft een hele praktische indeling: 2 man kunnen slapen in de punt, erachter wasbakje (BB) en toilet met bergruimte (SB).
Kajuit met uitschuifkeuken en uitschuif bed zodat je in kajuit met 3 kan slapen. En in de hondekooi kan zelfs een 6e persoon slapen, dat wordt wel heel gezellig/krap :-).

Aandachtspunten zijn denk ik niet anders dan bij andere boten.
Bij mij speelde bv. dat het onderwant in de mast wat uitlubberde - is herstelbaar, zelf gekozen voor een nieuwe mast.
Had ook met stuk door mast gekund en nieuw onderwant.

Koop een boot met een vriend die veel zeilervaring heeft.
En elke boot heeft onderhoud.

Reinier
Gebruikersavatar
Mula
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 19 sep 2021 7:56 pm
Contacteer:

Re: Voorstellen, aanschaf FS26

Bericht door Mula »

Zwakke plekken zijn per boot heel verschillend. En afhankelijk van de afbouw.
Werfgebouwde schepen hebben veel last van slecht geconserveerde kopsekanten van het hout werk. Bekend fenomeen is dus het bekende inwateren vanaf de bodem. Kan niet direct heel veel kwaad, maar als het lang genoeg aanhoud word het hout zompig en geeft het geen structurele ondersteuning.

De ankerbak is een andere die is van hout en was bij mij volledig verrot.

Mast steun is origineel en ijzeren koker profiel. Deze gaat roesten op het punt waar die op de Kiel rust. Het ziet er niet direct bedreigend uit. Maar vorig jaar was hij bij mij op het markermeer toe aan vakantie en gaf het simpelweg op.

Dit zijn eigenlijk punten die je op een gegeven moment absoluut tegenkomt wat mij betreft.

Andere zijn zompig dek op de plaatsen van bevestigingen. Oa genuarail keer blokken vluchtluik. Dit is niet iets dat perse voorkomt maar wel kan. Dan klinkt het polyester hol/dof als je er op tikt.

Bij mij een lekkende overloop. Onderdeks was deze bevestigd met een ijzeren strip. Deze was volledig weg geroest.

Hobby bobs: de achterstag hoort bevestigd te zijn aan twee metalen platen aan weerszijden van de kuipbanken op de spiegel. In het midden daarvan zit de bevestiging van de talie om het geheel te spannen. Bij mij had een hobbyist de gehele achterstag bevestigd op dat talie oog en was het polyester bol getrokken. Prima met mooi weer zeilen max 3bft maar niet als je groter denkt.

Voor de rest zou ik zeggen dat het echte grote zwakte punt van de boot van voor de jaren 90 het tuig is. Het hoofd en binnen want staat haaks op de mast en geeft geen enkele stabiliteit in de lengte richting. Gevolg bij harde wind en golven met aan gespannen achterstag gaat de mast op golven "pompen" mijn mast is nog origineel dus lijkt dat te kunnen hebben. Maar het is alles behalve precieze mast trim.

Verder vraag ik mij af waar Reinier de informatie vandaan heeft dat deze boot 2500kg is de eerste keer dat ik informatie zie dat deze boot zo zwaar zou zijn. Kwartton zegt namelijk niets over het gewicht, dat zijn ontwerp richtlijnen om aan die klasse te voldoen, en gaan voornamelijk over de waterlijn lengte.
Life begins at 20 knots
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten