Elektrisch varen
Moderator: Reinier
Elektrisch varen
Nadat ik 3 jaar geleden afscheid heb genomen van mijn friendship 26, zijn we sinds een paar maandjes toch weer nieuwe eigenaar geworden van een friendship 26. Het model hebben we gewoon altijd fijn gevonden en we misten toch wel de boot. Deze boot hebben we voor een voordelige prijs gekocht, maar helaas wel een kapotte motor, de originele 41 jaar oude farymann zit er nog in. Voor nu heb ik er een motorsteun achter gemaakt en maken we gebruik van een buitenboordmotor. Het leek ons geweldig om hem in de toekomst elektrisch te maken. Zijn er toevallig friendship 26 eigenaren die de boot al elektrisch hebben gemaakt? Ik ben dan voornamelijk benieuwd naar de gewichtsverdeling en plaatsing van het accupakket.
Re: Elektrisch varen
Leuk idee! Misschien ben je wel de eerste die dit doet.
Logische plek van de accu's: zo centraal mogelijk. Misschien wel op de plek van de motor?
Hou ons op de hoogte!
Veel succes.
Logische plek van de accu's: zo centraal mogelijk. Misschien wel op de plek van de motor?
Hou ons op de hoogte!
Veel succes.
Re: Elektrisch varen
Het is een wens om de boot elektrisch te maken, maar ik maak me vooralsnog wel zorgen om het accupakket, 4x 75 kg is wel een hoop gewicht vergeleken met een motortje, daarom ben ik ook nieuwsgierig of er friendshipzeilers zijn die dit hebben gedaan.
Re: Elektrisch varen
Ik weet niet wat er in een 26 zit, maar de Bukh diesels wegen rond de 150kg, tel daar een flinke tank diesel bij en je zit al aan 200kg.
Met vriendelijke groet,
Barbour
Friendship 28, 1978
Barbour
Friendship 28, 1978
Re: Elektrisch varen
Hallo, nieuw hier.
Wij hebben een Electromotor geïnstalleerd. En zogenaamde pod motor op de plaats van de oude inboard Diesel. De accu is een lifepo4 accu van 48v met een 5Kwh capaciteit en een gewicht van 35kg. Deze hebben wij geïnstalleerd in de honde kooi. De service accu's moeten we daardoor verplaatsen naar de andere kant onder het keuken blok. De gehele installatie weegt ongeveer 80kg.
Voor ruim water is dit ruim voldoende. Maar wil je bijvoorbeeld de rivieren op dan is dit niet genoeg capaciteit. Met een kruissnelheid van zo'n 4 knopen weinig tot geen golven en weinig wind zouden we zo'n 50 tot 60 kilometer moeten kunnen varen. Houd je de kruissnelheid van 4 knopen aan met 6bft recht van voren dan haal je iets meer dan 20 kilometer
Wij hebben een Electromotor geïnstalleerd. En zogenaamde pod motor op de plaats van de oude inboard Diesel. De accu is een lifepo4 accu van 48v met een 5Kwh capaciteit en een gewicht van 35kg. Deze hebben wij geïnstalleerd in de honde kooi. De service accu's moeten we daardoor verplaatsen naar de andere kant onder het keuken blok. De gehele installatie weegt ongeveer 80kg.
Voor ruim water is dit ruim voldoende. Maar wil je bijvoorbeeld de rivieren op dan is dit niet genoeg capaciteit. Met een kruissnelheid van zo'n 4 knopen weinig tot geen golven en weinig wind zouden we zo'n 50 tot 60 kilometer moeten kunnen varen. Houd je de kruissnelheid van 4 knopen aan met 6bft recht van voren dan haal je iets meer dan 20 kilometer
Life begins at 20 knots
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten