Monteren Spinlock stopper XAS

Moderator: admin

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike Wazowski
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 3:22 pm
Contacteer:

Monteren Spinlock stopper XAS

Bericht door Mike Wazowski »

Ik heb voor onze Friendship 28 een paar valstoppers gekocht, Spinlock stopper XAS. Ik ben nu op zoek naar wat advies voor het monteren hiervan.

Hoe kan ik dit bevestigen op de kajuit? Moet ik gaten maken om bouten door te steken? Busjes ertussen of iets anders, zodat ik binnen het plafond niet kapot maak?

Enfin, alle tips zijn welkom. Wel of niet vergezeld van instructies of foto's
Friendship 25 → Friendship 28
AndreasW
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 jul 2012 9:04 pm
Contacteer:

Re: Monteren Spinlock stopper XAS

Bericht door AndreasW »

Hi Mike,

there´s a guide from West Systems (Epoxi). I found it here (german): https://www.westsystem.com/wp-content/u ... German.pdf

On page 17-20 they describe how to glue bolts into sandwich.
I mounted a stopper for the main and spi halyard and I use a method similar to this described in the guide.
I drill a hole into the upper side and then use an allen key to widen the hole between the upper and lower deck. Then I filled it with epoxy and screw the bolt into.
This works good. The forces at the stopper are more sideways so the stopper can hold a lot of load before the bolt will be ripped out the hole.

Best regards

Andreas
Gebruikersavatar
Mike Wazowski
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 3:22 pm
Contacteer:

Re: Monteren Spinlock stopper XAS

Bericht door Mike Wazowski »

Voor anderen:

Ik heb de Spinlock op een hard houten plankje gemonteerd zodat de lijn van de vallen naar de Spinlock recht is. De gaten heb ik door de plank geboord en gedeeltelijk door het dak. De locatie van de Spinlock heeft ervoor gezorgd dat ik één rij gaten door het dak heb geboord en één rij gaten kwam in het dikkere gedeelte van het plafond. Deze zijn niet doorgeboord maar voorgeboord en vastgezet met een ø6mm parker, in de doorgeboorde gaten zit een bout van ø6 mm. De plank is gelijmd met Polymax op het dek voor schuivende krachten.
20210606_130614[1].jpg
20210606_130501[1].jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Friendship 25 → Friendship 28
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten