Friendship 28 en dubbele slaapplek in de salon

Moderator: admin

Mike
Berichten: 11
Lid geworden op: do 09 jan 2020 10:05 am
Contacteer:

Friendship 28 en dubbele slaapplek in de salon

Bericht door Mike »

Hallo beste Friendship zeilers en liefhebbers.
Wij hebben vorig seizoen na lang zoeken een prachtige Friendship 28 gekocht uit 1979, een lot uit de loterij, scheepsnaam REBEL. Nu flink bezig met het persoonlijk maken van het schip en meer geschikt voor langere en verdere tochten.
Onze vraag is: hoe is de dubbele slaapplek bedoeld in de salon? de salontafel kan zakken, maar deze sluit niet alles af om er een matras op te leggen, aan stuurboord en bakboord zitten schotten die omhoog kunnen schuiven, waarom is dit? Wij zijn heel benieuwd hoe het is bedacht of dat er zeilers zijn die een mooie oplossing weten. Alle tips zijn welkom :D
Alvast bedankt, Michaël& Beitie
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Friendship 28 en dubbele slaapplek in de salon

Bericht door admin »

Dag Mike,
Ik heb alle folders er nog eens op nagelopen, maar kom daarin geen dubbelbed tegen. Toch heb ik het wel eens gezien. In dat geval is er een extra plank of plaat, die tussen de tafel en de kooi wordt geplaatst. Als het goed is rust die op de randen van van de tafel en de kooi, soms met een extra poot (opklapbaar). De vraag is of dit lekker ligt?
Als je met z'n tweeën wil slapen kun je misschien beter de voorpunt gebruiken, tenzij je daarvoor te lang bent. Zelf gebruik ik een half kussen en dan gaat het prima.
Overigens ken ik de Rebel; nog steeds een rode band? Hij lag ooit te koop in Grou. Later zijn de eigenaren een tijdje lid geweest van de IFC. Misschien ook iets voor jullie?
Succes met het klaarmaken voor langere tochten, wat prima gaat met dit schip (zeer stabiel).
Mike
Berichten: 11
Lid geworden op: do 09 jan 2020 10:05 am
Contacteer:

Re: Friendship 28 en dubbele slaapplek in de salon

Bericht door Mike »

Beste Admin, wat is trouwens je echte naam?
Ja nog steeds een rode band, we zijn flink bezig, nieuwe Furlex en 35% rolreef genua, reefinstallatie verbeterd, accu's en lader vervangen, gps marifoon plus Graphene + ais gekocht, Cellmar 0-1 antenne plus aircell 7 kabel door de mast. Afsluiters vervangen (rot klus) en ga zo maar door.
Tip: True Heading, top bedrijf op gebied van scheeps electronica en veel goedkoper dan elders.
We gaan zeker lid worden, hoe werkt dat? lijkt me leuk.
We hebben een ligplaats in Harlingen bij Kosik, daar is nog plaats en niet duur.
Groet, Beitie & Michaël
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Friendship 28 en dubbele slaapplek in de salon

Bericht door admin »

Jullie zijn lekker bezig. Wordt vast een mooi schip.
Alleen de leden van de IFC kennen mijn naam, maar hier ben ik admin.
Lid worden is simpel. Vul het inschrijfformulier in op de contactpagina van onze website. Lidmaatschap kost slechts € 30 per jaar.
Interessant: volgend jaar vieren we weer groots ons lustrum. De IFC is opgericht in 1976.
Admin.
Wigle.van.der.Meer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 9:35 pm
Contacteer:

Re: Friendship 28 en dubbele slaapplek in de salon

Bericht door Wigle.van.der.Meer »

Hallo Mike,
Hoe het precies zit met de ondersteuning van het tafelblad en opvulling van de resterende spleet
voor die dubbele slaapplek in de kajuit weet ik ook niet,maar er zijn zoveel(ex) 28 ers vaarders
binnen de vereniging, met kennis van zaken,dat er binnenkort ongetwijfeld antwoord komt.
Gefeliciteerd met de aankoop van de "(Red)Rebel",een oude bekende binnen de club,is in
juni 2014 nog mee geweest tijdens een waddentocht naar Den Helder.veel plezier er mee en
hopelijk tot ziens binnen de vereniging. vr.gr.Wigle FS 26. Clochard 373.
elias
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 24 jan 2020 2:40 pm
Contacteer:

Re: Friendship 28 en dubbele slaapplek in de salon

Bericht door elias »

Hallo Mike,

in mijn zoektocht naar een geschikt schip heb ik een FS28 bekeken in het noorden van Friesland. De eigenaar had met behulp van een aantal dwarsbalken (soort lattenbodem eigenlijk) een constructie gemaakt die precies tussen de 2 langs-banken paste. De zijkanten (kopse kanten) van de lattenbodem rusten dan op uitsparingen in de beide banken. Hij was er zelf er mee in zijn nopjes. als ik me het goed herinner had hij 1 of 2 steunbalken gemaakt om in het midden voor wat extra ondersteuning te zorgen. De tafel haalde hij er dan volledig uit. Ik heb het schip uiteindelijk niet overgenomen maar als een blok voor een andere FS28 gevallen ;)

Ik hoop zelf op mijn schip gewoon met mijn vrouw in de voorpunt te passen. We zijn niet erg lang dus dat moet vast lukken :)

Ik vermoed dat we ongeveer in de zelfde fase zitten vwbt het persoonlijk maken van het schip. Je schrijft dat je de afsluiters hebt vervangen.. welke afsluiters bedoel je dan precies?

Groet Elias
ImoSetz
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 10:45 am
Contacteer:

Re: Friendship 28 en dubbele slaapplek in de salon

Bericht door ImoSetz »

Beste Mike,

Afgelopen zomer heb ik een avond lopen puzzelen in de kajuit met de banken. Zonder extra dwarsbalken of planken is het gelukt een ruim twee persoons bed te maken. De tafel heb ik ingeklapt op de vloer gelegd. De opstaande planken van de banken er uit gehaald en aan een kant het zit kussen weg gehaald. Deze heb ik vervolgens dwars in de kajuit gelegd. Ik hoop dat de foto's het wat duidelijker maken. Helaas heb ik geen foto van planken onder de kussens.

Groeten,
Imo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Friendship 28 en dubbele slaapplek in de salon

Bericht door admin »

Dat ziet er goed en comfortabel uit.
Zelf zou ik geen zin hebben elke avond het bed op te maken en 's morgens de omgekeerde weg. Je moet er wat voor over hebben.
Dat heb ik niet en kruip liever de punt in met een permanent bed.

De planken van de banken (rugleuning) heb ik vervangen door 10 mm mahonie en opklapbaar gemaakt en een beetje schuin geplaatst voor het zitcomfort. Dat is een stuk makkelijker. Overdag ligt achter de rugleuning de slaapzak van de bemanning.
Wie doet er geen aanpassingen?
Frieslandzeiler
Berichten: 40
Lid geworden op: za 25 jan 2014 9:32 pm
Contacteer:

Re: Friendship 28 en dubbele slaapplek in de salon

Bericht door Frieslandzeiler »

Wij hebben gewoon het originele dubbele bed in de kajuit, tafel naar beneden en dan past de plank van de rugleunig op de tafel.
Daarna is de rugleuning de aanvullende matras.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Friendship 28 en dubbele slaapplek in de salon

Bericht door admin »

Misschien een foto plaatsen van het bed zonder matrassen e.d.? Dat wordt de constructie wat duidelijker om na te maken.
Zou wel leuk zijn ter aanvulling.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten