Reven - hulp bij systeem in orde maken

Moderator: amigo

Plaats reactie
Vincent
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 okt 2019 10:52 am
Contacteer:

Reven - hulp bij systeem in orde maken

Bericht door Vincent »

Onlangs een Friendship 22 bouwjaar 1980 aangeschaft. Kan iemand misschien toelichten hoe de meest gebruikelijke uitvoering van het reefsysteem eruit ziet. Ik kan natuurlijk reven zoals ik op een Valk altijd heb gedaan maar volgens mij zitten de rollen aan het einde van de giek er niet voor niets. Ik heb helaas niets kunnen vinden in vorige berichten m.b.t. tot deze uitvoering van de giek.

Tips zijn zeer welkom!

PS: let niet op de kraanlijn, moet ook anders bevestigd worden. Is oplossing van vorige eigenaar...

DSC_0314.jpg
DSC_0312.jpg
DSC_0232.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Reven - hulp bij systeem in orde maken

Bericht door admin »

Hallo Vincent,
Bij gebrek aan een passende foto beschrijf ik het hoe het bij mij werkt. Ik mis wel een foto van de de giek bij de mast. Bij mij zitten daar aan beide zijden 3 katrollen. Daarmee heb je de keuze om de reeflijnen en de onderlijkstrekker aan bakboord of stuurboord te bedienen.

Achter op de giek zit een beugel, daaraan knoop je de eerste reeflijn, die gaat vervolgens door het reefoog terug naar de giek, waar bij mij een katrol zit en de reeflijn in de giek verdwijnt. Die loopt vervolgens naar voren, naar een van de drie katrollen om weer naar buiten te komen en naar halverwege de giek te lopen en in een klem vast te zetten. Omdat dit soort klemmen onbetrouwbaar zijn is het verstandig om de reeflijn na de klem op een kikker vast te zetten. Die kikker zit bij jou ook op de giek, zag ik.

Ik hoop datje er zo uitkomt.
Met groet.
Vincent
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 okt 2019 10:52 am
Contacteer:

Re: Reven - hulp bij systeem in orde maken

Bericht door Vincent »

Bedankt voor de uitleg. Is duidelijk zo!
Met "Achter op de mast zit een beugel..." bedoel je neem ik aan "achter op de giek..."?
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Reven - hulp bij systeem in orde maken

Bericht door admin »

Ja, inderdaad. Heb de fout hersteld.
De allerachterste beugel op de giek, is natuurlijk voor de kraanlijn. (wellicht ten overvloede)
amigo
Berichten: 24
Lid geworden op: za 07 jan 2012 4:56 pm
Contacteer:

Re: Reven - hulp bij systeem in orde maken

Bericht door amigo »

de twee katrollen op je giek zijn voor de reef lijnen per katrol een rif
de lijn die in je giek verdwijnd is de onderlijkstrekker
dus je maakt een lijn vast aan het grootzeil met een paalsteek dan de lijn door voeren door het katrol en dan verder naar de kikker die op je giek zit dit zelfde doe je ook voor het tweed rif die aan de anderkant van de giek zit

groetjes paul weijers (amigo)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten