handleiding of foto's schoten en vallen

Moderator: amigo

Plaats reactie
Hoefhaan
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 09 mei 2016 1:24 pm
Contacteer:

handleiding of foto's schoten en vallen

Bericht door Hoefhaan »

Hallo

Sinds kort ben ik eigenaar van een friendship 22 van 1987 en ik heb daar wat vragen over.

De fokkehoesval (rolreefsysteem) is in de winter gebroken. Hoe hoort deze te lopen? Buitenlangs de mast? Heeft iemand duidelijke foto's hiervan, evt waar de top van de mast ook goed op te zien is.

De grootschoot is nu uit de blokken. Heeft iemand duidelijke plaatjes van hoe je die er weer door voert? Het hele systeem van de overloop is mij niet geheel duidelijk.

Aan de voorzijde van de mast steekt een oog uit, ongeveer halverwege. Hier lijkt een val aan te zitten die de mast in gaat echter zie ik die er verder nergens meer uit komen. Is dit voor de spinnaker boom? Hoe loopt die val normaal gesproken?

Uitlrg van de vorige eigenaar is wel te regelen maar gezien de afstand ws niet op korte termijn. Ik zou al erg geholpen zijn met wat duidelijke foto's.
amigo
Berichten: 24
Lid geworden op: za 07 jan 2012 4:56 pm
Contacteer:

Re: handleiding of foto's schoten en vallen

Bericht door amigo »

hoi hoefhaan
gefeliciteerd met je friendship 22 hier wat antwoorden op je vragen

1 de fokkeval loopt binnen door in de mast en komt onderin uit de mast vervolgens via geleide blokken naar de kuip.

2 de grootschoot is moeilijk te beoordelen vanaf hier; welke grootschoot blokken heb je? Aan de overloop bind je een lijntje aan het buitenste blok dan naar het wagentje en dan weer terug door het katrolletje en dan vast zetten op je kikker; andere kant precies hetzelfde.

3 er hoort een lijn halverwege de mast te te lopen die gaat binnendoor de mast naar de onderkant van de mast wel naar buiten dan door de geleide blokken naar de kuip.

groetje paul weijers
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: handleiding of foto's schoten en vallen

Bericht door admin »

Misschien is het een idee om bekend te maken waar je ongeveer woont. Wellicht meldt iemand zich dan dat je bij hem even aan boord kan kijken.
Hoefhaan
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 09 mei 2016 1:24 pm
Contacteer:

Re: handleiding of foto's schoten en vallen

Bericht door Hoefhaan »

De boot ligt nu nog in Bruinisse (Zeeland) maar gaat binnenkort naar Veere.

Het gaat trouwens niet om de fokkeval maar om de fokkehoesval. Er zit een rolreefsysteem op, en naar mijn weten trek je de hoes er rond met een kleine val. Of heb ik dat mis?
Hoefhaan
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 09 mei 2016 1:24 pm
Contacteer:

Re: handleiding of foto's schoten en vallen

Bericht door Hoefhaan »

Klopt het trouwens dat er hier geen "ik stel me even voor" topic is?
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: handleiding of foto's schoten en vallen

Bericht door admin »

Klopt er is geen kennismakingstopic. Je bent de eerste die het vraagt na zoveel jaren.
Aan de andere kant is het niet verboden de Off Topic daarvoor te gebruiken.
Hoeft niet, dan leren we je kennen via de forumvragen. Heb je meer contact nodig dan kan je altijd lid worden van de IFC (€ 25 per jaar).

Ik begreep dat je de hoes om je fokkeval wil hijsen. Heb je nog een blok over boven in de mast, dan gebruik je dat. Anders kun je ook een los blok buiten op de mast maken en die gebruiken. die gaat dan niet door de mast.
Hoefhaan
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 09 mei 2016 1:24 pm
Contacteer:

Re: handleiding of foto's schoten en vallen

Bericht door Hoefhaan »

Inmiddels heb ik wat verder gepuzzeld. Ik heb wat foto's gemaakt en hoop hier de antwoorden te krijgen;

Hieronder een foto van de mast met daaraan de rolreef.
Nu komt bij pijl 1 de fokkeval uit de mast. Dit is wel hoger dan waar de rolreefinstallatie zit. Is dat niet erg? Hoort dat zo?
Bij pijl 2 lijkt een rol te hebben gezeten, zou dit de originele rol voor de fokkehoesval zijn geweest? Nu heb ik daar alleen nog iets lager een optie voor, bij pijl 3. Deze rol is met een harpsluiting aan een onderdeel van de mast gezet.
Een optie zou volgens mij zijn dat ik bij pijl 2 een nieuwe rol erin zet en een lijn door de mast laat zakken om die als fokkehoesval te gebruiken. Of zou dat geen optie zijn?

Afbeelding

En dan nog twee foto's voor de grootschoot. Ik heb bij een ander schip gekeken hoe het zat (even creatief met een flinke zoomlens :shock: ), en heb nu even een tijdelijk lijntje er doorheen getrokken om deze foto's te kunnen maken. De pijltjes geven aan hoe het lijntje door blokken loopt.
Is dit de juiste manier? Klopt het dat je dan voor het aantrekken en vieren van de grootschoot twee uiteinden van deze schoot in je handen hebt? Zie de tweede foto waar de cirkel staat.

Afbeelding

Afbeelding
Hoefhaan
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 09 mei 2016 1:24 pm
Contacteer:

Re: handleiding of foto's schoten en vallen

Bericht door Hoefhaan »

Ik ben er inmiddels achter hoe het zit (door ook plaatsing op zeilersforum);

De bovenste val is voor de spinaker. Deze is nu gebruikt als fokkeval en daardoor waarschijnlijk een keer rond de stag geslagen en aagetrokken waardoor de knik is ontstaan. De stag ga ik vervangen.

In het lege gat hoort een rol met daaroverheen de fokkeval, die ontbreekt dus nu. De fokkeval moet daar uit komen en dan een stukje naar beneden geleid worden door de valgeleider. het blokje wat daar hangt hoort er niet en gaat dus weg.

De fokkehoes hijs je omhoog met de spinakerval.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten