mastmaker fs 22

Moderator: amigo

Plaats reactie
freonskip
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 30 apr 2014 7:15 pm
Contacteer:

mastmaker fs 22

Bericht door freonskip »

Is er iemand van de fs22 eigenaars die het merk van de door meier in Balk gebruikte standaard mast uit de begin 80'er jaren weet. Bij onze mast mist het blok voor de spiboom ophouder ter hoogte van de zalingen en onderaan de mast heb ik geen blok om deze lijn naar de kuip te brengen. Uiteraard mist ook deze lijn. Ik wil deze zaak graag weer terug brengen naar de oorspronkelijke situatie.

willem de jong van de freonskip
Gerard
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 8:05 pm
Contacteer:

Re: mastmaker fs 22

Bericht door Gerard »

Op mijn FS22 van 1985 staat een Neut mast.
Deze heeft een blok aan de voorkant in de mast voor de spiboom ophouder.
Onder aan de mast zitten 4 blokken voor lijnen die door de mast lopen.
Een hiervan gebruik ik ook voor de spiboom ophouder.

Was wel een hele klus om de lijn door de mast te krijgen.
Uiteindelijk gelukt door een visdraad met een moertje (voor het gewicht) en een draadje wol door de mast te laten zakken.
Daarna een flexibel rietje in de slang van een stofzuiger geplakt en dit rietje langs het blok onder in de mast gestoken.
Nu kon het draadje wol worden opgezogen (na een paar pogingen lukte dit) en de draad onder uit de mast worden gehaald.

Overigens beleg ik de lijnen voor de spinnaker val en de spiboom ophouder gewoon op de mast.
Ik heb nu 4 lijnen naar de kuip (2 maal val, voor grootzeil en fok, 1 maal voor lijn door cunningham hole en 1 maal voor giekneerhouder).
Ik vind de investering voor extra omleidings-blokken en valstoppers vrij hoog.
Verder vind ik het ook wel makkelijk om het zetten van de spinnaker alleen te kunnen doen vanaf het voordek.

Vraagje:
Hoe wordt de spiboom neerhouder standaard belegd bij de FS22?
Ik heb nu een los blokje wat ik bij de voorstag monteer met een bajonet-haak. De lijn door dit blok beleg ik dan op de voorbolder.
Dat werkt wel; maar zijn er misschien andere/betere oplossingen?

Groeten,
Gerard.
freonskip
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 30 apr 2014 7:15 pm
Contacteer:

Re: mastmaker fs 22

Bericht door freonskip »

mijn boot is van 1979; ik ga er vanuit dat dezelfde mast op onze boot staat; zeker gezien je verhaal .
bedankt voor de reactie: hier heb ik iets aan.

willem
amigo
Berichten: 24
Lid geworden op: za 07 jan 2012 4:56 pm
Contacteer:

Re: mastmaker fs 22

Bericht door amigo »

het merk van de mast die door friendship begin 80 geleverd is het merk ermat dit is een france mast maar zoeken naar deze masten bouwer lieverd niks op waarschijnlijk failliet of overgenomen dus origineel onderdelen wordt moeilijk al kun je ook alpha bellen deze firma heeft veel geleverd voor friendship en de contact persoon werkt nog bij dit bedrijf althans vorig jaar nog contact mee gehad


groetjes paul weijers (amigo)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten