Advies BBM en Spinnaker FS 22

Moderator: amigo

Plaats reactie
r.sijbers
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 2:59 pm
Contacteer:

Advies BBM en Spinnaker FS 22

Bericht door r.sijbers »

Beste mede FS 22 zeiler,
Sinds het voorjaar de gelukkige bezitter van een FS 22 uit 1993. Vorig weekend meegedaan met de 24 uurs race en ik wil graag de volgende twee aanpassingen waarvoor advies.

1. Ik wil een spinnaker of gennaker installeren. Het beslag zit op de Selden mast. a) graag ontvang ik tips over een tweedehands spi of gen.. Waar te koop ? b) zeilt dat op een FS 22? c) of toch maar een nieuwe (aardig prijzig)

2. Mijn BBM (Yamaha 4 tact 8 pK) is nogal overbemeten. Loeizwaar, kortstaart (niet handig op IJsselm/Wad), en nauwelijks
uit het water te tillen. Hamvraag: wat zijn jullie ervaringen met een 6 pk ? Is dit nog voldoende voor een FS 22, ook op het IJsselmeer ? ( probleem bij lagerwal in Stavoren het water op ? ). Bij aanschaf van een nieuwe BBM wil ik zowiezo een langstaart. Naar ik begrijp blijkt er met een andere schroef (werkschroef ?) ook nog wat rendement te halen.
M.a.w. Is een 6PK , langstaart, al/niet met werkschroef voldoende voor een FS 22, ook voor het IJsselmeer ? BVD

R.Sijbers
amigo
Berichten: 24
Lid geworden op: za 07 jan 2012 4:56 pm
Contacteer:

Re: Advies BBM en Spinnaker FS 22

Bericht door amigo »

hier een antwoord op je vragen
een spinaker of genaker zeilt inderdaad leuk op een fs 22
tweede hans zal niet mee vallen om een spinaker te vinden je zou kunnen zoeken bij tweede hans boten waar een spinaker bij zitten dan vragen of je de spinaker los mag kopen het valt te proberen
vraag twee over je buitenboord motor ik vind een zes pk op dat grote water te weinig het gewicht tussen een 6 en 8 pk is volgens mij hetzelfde vaak is een 6 pk motor een geknepen 8 pk vandaar het zelfde gewicht de keuze voor een langststaart is de enige juiste een werkschroef alleen werkt niet volledig je zou dan een hightrust moeten nemen van yamaha de werkschroef is voornamelijk belangrijk voor het remmen van de boot niet zo gericht op snelheid wat voor een zeilboot ook niet zo belangrijk als er nog onduidelijkheden zijn dan hoor ik dat graag

groetjes paul weijers (amigo)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten