Advies schuifkombuis en koeling FS22

Moderator: amigo

Plaats reactie
r.sijbers
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 2:59 pm
Contacteer:

Advies schuifkombuis en koeling FS22

Bericht door r.sijbers »

Beste ervaring FS22 vaarder,

Ben sinds kort de trotste eigenaar van een FS22 uit 1993. Een tweetal vragen.
1) Er blijkt (nog steeds) geen goede oplossing te zijn voor het opvangen van vuilwater voor het schuifkombuis.
Volgens de officiele werf gewoon dumpen op het oppervlaktewater (en dat anno 2014) of volgens een FS verhuurbedrijf het vieze afvalwater verzamelen in de polyester bak en eens per X dagen met een hand lenspomp leegpompen. Een vieze bedoeling dus.
Eigenhandig bij een kampeerwinkel een platte 15 ltr. vuilwatertank gekocht (staat achter het schotje van de kajuittrap), stuk slang en dit werkt prima ! Echter de slang af en toe hevelen. Heeft iemand een betere oplossing ?

2) Na alle koelbox opties afgewogen te hebben toch maar een smalle thermo -elektr. koelbox gekochtt welke tussen de
kajuittrap en de langsbank past (slechts 15 cm dus). Zoals gevreest een enorme energievreter (accu na 1,5 dag leeg).
Hoe hebben jullie dit opgelost. Voedingswaren onder de langsbanken met een koelelement ? nog extra isolatie (PU schuim ?)
in de langsbanken aangebracht. Of toch maar een compressor koelbox monteren. Die op gas is nl. weer te groot.
Ik verneem graag creatieve ideeen. BVD

RS te L
amigo
Berichten: 24
Lid geworden op: za 07 jan 2012 4:56 pm
Contacteer:

Re: Advies schuifkombuis en koeling FS22

Bericht door amigo »

hoi RS te L

hier een vraag waar laat je het water wat je met de lenspomp leeg pompt de meeste mensen lozen het inderdaad gewoon naar het oppervlaktewater en hoeveel kranen heb je door de romp heen zitten
als je wilt dat de slang niet overhevelt zal je ergens de lucht moeten toelaten een ontluchting monteren dus

voor je tweede vraag is de oplossing zorg dat je voldoende stroom heb dus monteer een acculader en laat hem s, nachts opladen in combinatie met een compressor koelkast dan zal je het langer vol houden al blijft het wel op letten

groetjes paul weijers (amigo)
Gerard
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 8:05 pm
Contacteer:

Re: Advies schuifkombuis en koeling FS22

Bericht door Gerard »

Voor de koeling:

Ik gebruik een Waeco CDF-18 (compressor)koelbox in combinatie met een 120 AH semi-tractie accu.
De koelbox past nog precies op zijn kant door het deurtje naar de bakkist. En als de koelbox rechtop staat in de bakkist (op de bodem van de boot) kan ik redelijk goed bij de inhoud.
Niet heel erg makkelijk maar zo heb ik toch nog voldoende koelruimte om wat etenswaren en een flesje wijn of een paar blikjes bier te koelen.
Tot nu toe niet langer dan zo'n twee en een halve dag gebruikt zonder tussentijds de accu te laden. Dat gaf geen problemen.
Ik verwacht dat langer dan drie dagen ook niet haalbaar zal zijn. Af en toe aan de walstroom dus om bij te laden.

Groeten,
Gerard
Gebruikersavatar
krabke
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 20 aug 2012 8:07 pm
Contacteer:

Re: Advies schuifkombuis en koeling FS22

Bericht door krabke »

Ik heb een tweetal weken geleden ook de afvoerslang verwijderd. Nu zit ik met een nagelnieuw, mooi, gasvuur met spoelbak.
Die spoelbak hoeft voor mij niet, ik doe mn afwasje in een plastic badje in de haven.
Nu moet ik dus afwegen of ik een nieuw, los gavuurtje kook, en mn keukenmeubel verbouw, of alles zo laat, maar dan zonder bruikbare spoelbak.
Overigens twijfel ik over een spiritus kookvuurtje...
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast