Problemen met loefgierigheid en doorverend dek

Moderator: admin

Plaats reactie
rr.kooger
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 06 sep 2017 6:44 pm
Contacteer:

Problemen met loefgierigheid en doorverend dek

Bericht door rr.kooger »

Dag beste F25 zeilers.

Sinds juli 2017 ben ik in bezit van een F25 uit 1985 met vaste kiel en 6PK buitenboordmotor in een bun.
Gekocht als een opknapper, was er veel te repareren en te verbeteren.
Dat is bijna geheel gelukt en de boot is als dagzeiler ingericht. Het ingewaterde hout wit geschilderd, het overtollige interieur verwijderd, natuurlijk m.u.v. de constructieve delen. Inmiddels op het Gooi- en IJmeer prima mee gezeild met max. 3BF.

Nu zit ik nog met een tweetal problemen.
1. De boot loeft erg sterk op met een grote roerdruk, speciaal bij varen onder grootzeil en HA fok, al vanaf BF 3. De Genua is te slecht om uit te proberen.
De mast heb ik maximaal voorover getrimd. Ook heb ik, omdat ik het keukenblok en de watertank heb verwijderd, 2 zakken zand van 25 kg. midscheeps onderin gelegd. Het lijkt iets te helpen maar n.m.m. nog niet genoeg.

2. Het dek veert aan beide zijden langs de ramen nogal door.
Ik denk aan reparatie van binnenuit door de binnenschaal deels te verwijderen, net als het waarschijnlijk verrotte balsahout. Dat te vervangen door PU-schuim en alles opnieuw in te lamineren met epoxyhars.

Wat zou de oplossing kunnen zijn voor de loefgierigheid en wie heeft ervaring met reparatie van het verende dek?

Met zeilersgroet, Ruud Kooger (Impuls bouwnummer 577)
zapp
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 jul 2015 4:39 pm
Contacteer:

Re: Problemen met loefgierigheid en doorverend dek

Bericht door zapp »

Ik had op mijn FS26 ook een verend dek. Ik heb toen het kajuitplafond ter plekke opengezaagd, alle verrotte hout weggeschraapt en de ontstane ruimte opgevuld met een aantal lagen triplex met veel epoxylijm (van Polyservice). Ik heb triplex gebruikt omdat dat de ronding van het dek kan volgen, en omdat ik meerdere lagen heb gebruikt is het toch voldoende sterk.

En wat betreft die loefgierigheid, dat herken ik wel. Als ex-eigenaar van een FS 25 (ik heb nu een 26). Vooral bij windvlagen wilde hij wel eens uit het roer lopen. Zorg ervoor dat je niet te schuin gaat. Op tijd reven.
Succ6, Cees
rr.kooger
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 06 sep 2017 6:44 pm
Contacteer:

Re: Problemen met loefgierigheid en doorverend dek

Bericht door rr.kooger »

Cees, dank voor jouw reactie. Een dergelijke reparatie had ik ook bedacht. Eerst maar eens openmaken en zien wat er echt aan de hand is. Ik bereid me voor op een stevige klus. Na het onderhanden nemen van het gehele in- en exterieur, moet dit ook wel lukken.
Hoe heb jij het plafond uiteindelijk weer afgewerkt?
Met mijn andere boot, een Q29 (ex. Spirit 29) kan ik tot BF5 gewoon varen met GRZ en HA fok. Met de F25 zal ik dus moeten wennen aan veel eerder reven. Ik vind het een leuk bootje en blijf uitproberen!
Groet, Ruud
zapp
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 jul 2015 4:39 pm
Contacteer:

Re: Problemen met loefgierigheid en doorverend dek

Bericht door zapp »

Hoi Ruud,
Ik ga wat foto's maken van de afwerking van de reparatie. Dan zal ik die binnenkort posten.
Is niks bijzonders, ik heb het triplex gewoon geschilderd met witte verf. Niet geschuurd of geplamuurd. Is dus vrij grof, en dat is geheel in lijn met de bobbeltjesstructuur van de rest van het plafond :D
Maar het was wel een flinke klus, ca . 3 dagen mee bezig geweest, daarbij komt dat dat epoxy ook een vervelend spul is om te verwerken. Het zat overal, in mijn haar t/m mijn sokken (beetje onhandigheid van mij speelt ook een rol). :oops:
rr.kooger
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 06 sep 2017 6:44 pm
Contacteer:

Re: Problemen met loefgierigheid en doorverend dek

Bericht door rr.kooger »

Afgelopen maand heb ik, met mijn F25 op de wal, het doorverende dek aangepakt. Aan de binnenzijde heb ik het plafond opengezaagd en het deels drijfnatte balsahout verwijderd. Daarna 1 cm. dikke PU-schuimplaat met dikke epoxy ingelijmd en ook weer het uitgezaagde plafonddeel. Het geheel met dikke epoxy geëgaliseerd. Bij eerdere opknapwerkzaamheden had ik de bovenkasten verwijderd en ik had de indruk dat het dek daardoor ook wat was verzwakt. Voor de verdere stevigheid heb ik er 10 mm. multiplexplaat ondergeschroefd en 2 extra steunen gemonteerd. (dit na eerst met een krik het plafond iets te hebben opgedrukt).
Daarna wit geschilderd zoals de rest van het interieur. Het dek veert niet meer!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rr.kooger
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 06 sep 2017 6:44 pm
Contacteer:

Re: Problemen met loefgierigheid en doorverend dek

Bericht door rr.kooger »

De rest van de foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rr.kooger
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 06 sep 2017 6:44 pm
Contacteer:

Re: Problemen met loefgierigheid en doorverend dek

Bericht door rr.kooger »

De andere foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rr.kooger
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 06 sep 2017 6:44 pm
Contacteer:

Re: Problemen met loefgierigheid en doorverend dek

Bericht door rr.kooger »

De laatste foto, geheel afgewerkt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten