ophaalbare kiel zit vast

Moderator: admin

Plaats reactie
zapp
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 jul 2015 4:39 pm
Contacteer:

ophaalbare kiel zit vast

Bericht door zapp »

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Friendship 25TS. Deze boot heeft een ophaalbare kiel. Op het kajuitdak zit een constructie waarmee je de kiel kan optrekken (16 x vetraagd).
Bij mijn boot zit de kiel vast in de diepste stand, ik krijg hem niet omhoog (..).
Is dit een bekend euvel van deze boot? Zijn er mensen die hiermee ervaringen hebben? Tips.

Ik zit eraan te denken om de boot in de kraan te hangen en hem langzaam op de kiel te laten rusten, kijken of er beweging in komt. Maar ik zie het gevaar dat je dan van alles forceert en schade veroorzaakt.

Zapp
zapp
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 jul 2015 4:39 pm
Contacteer:

Re: ophaalbare kiel zit vast

Bericht door zapp »

Ik heb de boot inmiddels uit het water gehad en op de kiel laten rusten. De boot blijft op de kiel staan, geen beweging in te krijgen.
Als ik in de kielkast kijk (vanuit het kajuitdak) zie ik dat het achterste nylon geleideblok van de kiel uit de geleiderail is geschoten. Ik denk dat de kiel ook iets naar achteren is gekanteld. Dat lijkt mij een ingewikkelde zaak om dat weer goed te krijgen (kielkast / geleiderail demonteren en dan kijken of je de kiel eruit kan hijsen of zoiets?).
Tips? ervaringen van andere zeilers???

De boot vaart gewoon goed! 8-)
Laatst gewijzigd door zapp op ma 07 dec 2015 9:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
zapp
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 jul 2015 4:39 pm
Contacteer:

Re: ophaalbare kiel zit vast

Bericht door zapp »

Ik heb vanaf het kajuitdak met een (ijzer)zaagblad aan een gordijnrail het nylon geleideblok af kunnen zagen waardoor de kiel nu weer op zijn plaats zit en ook weer omhoog kan.
Ik ben nu op zoek naar een nieuw nylon geleideblok die aan de kiel vastzit en die door de geleiderail beweegt bij het heffen van de kiel. omhoog/omlaag kan.

iemand...?
zapp
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 jul 2015 4:39 pm
Contacteer:

Re: ophaalbare kiel zit vast

Bericht door zapp »

Ik heb het geleideblok van de kiel afgeschroefd (2 x RVS M12 inbusbouten). Daarna het blok zodanig op maat gemaakt dat hij weer in de geleiderail kan bewegen (90 graden gedraaid). Toen dit blok weer op de kiel geschroefd (nu met 1 bout). En wat denk je..? Kiel beweegt weer netjes op en neer door de kielkast (gaat wel zwaar trouwens)!!!!
Ik zie dit wel als een tijdelijke oplossing. Van de winter een nylonblok zien te scoren en op de juiste (originele) maten zagen/boren en die op de kiel monteren zoals het hoort.

Als er meer mensen zijn met kiel-problemen mogen ze me mailen. Ik zie mezelf inmiddels als ervaringsdeskundige :D
zapp
Berichten: 40
Lid geworden op: di 07 jul 2015 4:39 pm
Contacteer:

Re: ophaalbare kiel zit vast

Bericht door zapp »

Ik heb inmiddels een mooi stuk kunststof gescoord bij een zaak in Den Bosch. Hiermee kan ik dat geleideblok voor de hefkiel maken.
Het bedrijf is Lakwijk (http://www.lakwijk.nl/). Ik werd daar goed en prettig geholpen. Aanrader.

Wat is dit trouwens een ongeloooofelijk saai forum :cry:

Weltrerusten allemaal. Cees
Wadwaaier
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 07 aug 2019 8:14 pm
Contacteer:

Re: ophaalbare kiel zit vast

Bericht door Wadwaaier »

Ik heb je verslag van de hefkiel met belangstelling gelezen. Mijn FS25 heeft dezelfde kiel. Het bovenste nylon blok is wat beschadigd . Als ik ondanks de dieptemeter (zachtjes) de grond raak op het wad schiet het blok wel eens half uit de rails. Hij glijdt dan nog wel, maar zwaarder. De geleiderail is iets uitgebogen en het blok heeft al een flinke gleuf . Daarlangs glijdt ie nog. Als ik hem dan opdraai tot het blok boven het dak is kan ik hem weer goed zetten. Het laatste stukrails in het dak geeft niet mee en gaat erg zwaar. Slecht voor de lier.
Inmiddels vrees ik dat nooit de grond raken voor mij te optimistisch is. Met de kiel op een meter gebeurt er niet veel meer als ik de grond raak, maar als hij toch uit de rails schiet kan ik het nog oplossen.
Ik laat het dus maar zo en ga de rails bovenaan iets ruimer maken.
Ben nu bezig met een plan voor het roer. Dat kan nu 30 cm omhoog, zie nieuw item.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten