Ervaring gevraagd over een FS25ts met kiel-midzwaard!

Moderator: admin

Plaats reactie
JS09
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 mar 2012 3:26 pm
Contacteer:

Ervaring gevraagd over een FS25ts met kiel-midzwaard!

Bericht door JS09 »

Ben op zoek naar een FS25 met kielmidzwaard en vroeg me af hoe deze zeilen in vergelijking met een FS25 met vaste kiel. Hoor vaak dat midzwaard minder hoog vaart en dat je ook sneller op één kant ligt bij bijv. Bfr.4 waardoor je sneller moet reven. Klopt dat?
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: Ervaring gevraagd over een FS25ts met kiel-midzwaard!

Bericht door FS26_Barracuda »

Even reageren. Al heb ik een FS26 met kielmidzwaard combi. Volgens mij zijn er niet zo heel veel FS25's in deze uitvoering namelijk (maar Louis kan me altijd corrigeren 8-) ) De meeste FS25 zijn met vaste kiel of een hefkiel (de FS25TS) uitgerust...

Mijn indruk en praktijk vergelijking vast versus kielmidzwaard:
- aanvangs-stabiliteit is hetzelfde. Er hangt een behoorlijk gewicht onder :-)
- hoogte aan de wind is hetzelfde (KMZ naar beneden steekt dieper)
- snelheid kan een fractie lager zijn (KMZ heeft een wat dikker kieldeel, lijkt bijna een ouderwetse "dooskiel")

Maar andere factoren spelen hier -mijns inziens- meer mee: vooral leeftijd en staat van de zeilen, zeilvoering en zeilkunst.
Ook de schroef speelt mee: vast versus klapschroef levert toch al gauw een halve knoop extra en sommige FS25's hebben een buitenboordmotor in een bun, wat helemaal een forse rem is....

Het is een aardige discussie, ben benieuwd wat anderen hier aan toe te voegen hebben. Ik ben zelf na 6+ jaar met deze uitvoering er nog niet op uitgekeken en kijk weer uit naar het "nieuwe zeilseizoen" !
Groetjes, Hielke
Hielke van Oostrum

Hurley 800 #354
"Arion" @ WV Schiphol Aalsmeer

ex FS26 "Barracuda" kielmidzwaard :-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast