Tijdens de vakantie en onderweg naar Denemarken heb ik mijn roeras krom gevaren op het NoZ-Kanaal.
Ik voer op de stuurautomaat en zat onder de buiskap i.v.m. zware regenval.
Ik werd opgelopen door een zeeschip en op het moment dat de bulb naast mijn schip was liep mijn schip volledig uit het roer en ging de kant in.
Ik kon nog wel snel de stuurautomaat uitschakelen en snel terug sturen, maar ik raakte toch stenen onder water.
Eerst met de kiel en toen met het roer. Maar de boot stuurde hierna erg zwaar.
Na inspectie onderdeks, bleek dat de roeras tussen het vlak en het dek behoorlijk krom was???
Goede raad is duur…………………….en toch maar doorgevaren richting Rensburg.
Bij Yachtservice Schreiber Marina, in Borgstedt afgemeerd en geïnformeerd of zij konden helpen.
Maar ja ook in Duitsland is het vakantie.
Na enkele telefoontjes konden we wel terecht bij Baltic Bay in Laboe.
Daar woensdagavond aangekomen.
Maar donderdagmorgen bleek, dat wij pas maandagmorgen de kant op konden, à de somma van ongeveer € 1250,-.
Dat vond de verzekering wel goed, maar dan moest er wel eerst een expert komen kijken???
Wij zagen onze vakantie al steeds korter worden…………….
Dus toch maar eens even zelf technisch gekeken.
Daarbij blijkt dat de hennegatskoker in het vlak boven de waterlijn zit.
Dat bood wel enig perspectief.
Na diverse mogelijkheden bekeken te hebben besloten om zelf het roer te demonteren.
Daarvoor eerst een gat bovenin de roeras geboord en daar een 8 mm RVS oog in gedraaid.
Het grootzeilval via een blok aan de achterstag recht boven het roer gemaakt om te kunnen laten zakken.
Een touw om het roerblad (voor alle zekerheid) en alles onderdeks los gemaakt.
En na enig moeite het roer laten zakken en op de steiger gelegd.
En toen er mee naar de werf. Daar was men volkomen verbaasd dat wij het roer er zelf uit hadden gehaald.
Maar er stond een prachtige pers van 200 Ton (wel uit Groningen) en die deed prima werk.
Na een half uurtje was de as weer prachtig recht en ik € 65,- armer.
Niet slecht toch??
Het terug monteren van het roer ging vrij gemakkelijk.
Het touw weer aan het oog en een touw om het roerblad voor de geleiding en met de lier het roer er
In getrokken en afgemonteerd.
Het resultaat, het schip stuurt lichter dan voorheen.
Gr Gert
Ik heb nog meer foto's maar kan er niet meer plaatsen dan 3???
Roeras krom in de vakantie
Moderator: admin
Roeras krom in de vakantie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Roeras krom in de vakantie
Interessant verhaal! En nog meer foto's bovendien.
We kunnen we verder doen?
Het verhaal is het waard (mede door het zelfoplossend vermogen van de schipper) om een wijdere verspreiding.
Zou je een verhaal met alle foto's kunnen maken? Dan is plaatsing in ons clubblad een goede mogelijkheid. Er komt waarschijnlijk een uit binnen een maand.
Als je dat niet wilt kan het een artikel op onze website worden.
Vind je dit wat?
We kunnen we verder doen?
Het verhaal is het waard (mede door het zelfoplossend vermogen van de schipper) om een wijdere verspreiding.
Zou je een verhaal met alle foto's kunnen maken? Dan is plaatsing in ons clubblad een goede mogelijkheid. Er komt waarschijnlijk een uit binnen een maand.
Als je dat niet wilt kan het een artikel op onze website worden.
Vind je dit wat?
Re: Roeras krom in de vakantie
Ik kan dat wel doen hoor.
Geef even aan hoe ik dat kan doen.
Gewoon in words of zo??
p.s. mijn email is zojuist veranderd in g................@kpnmail.nl
Gr Gert
Geef even aan hoe ik dat kan doen.
Gewoon in words of zo??
p.s. mijn email is zojuist veranderd in g................@kpnmail.nl
Gr Gert
Re: Roeras krom in de vakantie
Ik heb een verhaaltje geschreven in Words. Met foto's .
Waar kan ik dat heen sturen??
Doe me ff een PB-tje s.v.p.
Waar kan ik dat heen sturen??
Doe me ff een PB-tje s.v.p.
Re: Roeras krom in de vakantie
Is mijn artikeltje nog wel eens geplaatst??
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten