FS 35 Kiel/zwaard met scheur. Hoe te repareren?

Hier alleen technische onderwerpen plaatsen die op meerdere typen betrekking hebben.

Moderator: admin

Plaats reactie
Jan van der Vossen

FS 35 Kiel/zwaard met scheur. Hoe te repareren?

Bericht door Jan van der Vossen »

Ik wil weten hoe ik een scheur achter in de kiel, waar het zwaard in zit, het beste kan repareren en wat ik aan kosten kan verwachten.
Het is de kiel/midzwaard van een Friendship 35.
De scheur is ongeveer 15 tot 20 sm lang en loopt vertikaal vanaf de onnderkant kiel loodrecht omhoog (aan de achterzijde) en heeft een openingsspleet van 1 tot 1,5 cm.
Ook wil ik weten wat dit voor effect op de levensduur van deze kiel heeft.
Zijn er mensen die ervaring hebben en weten hoe dit oop te knappen zodat het ook vertrouwd en goed is?
Ik heb een foto bijgevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wigle.van.der.Meer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 9:35 pm
Contacteer:

Re: FS 35 Kiel/zwaard met scheur. Hoe te repareren?

Bericht door Wigle.van.der.Meer »

Beste Jan,ik heb er lang over nagedacht,of ik jou een zinnig advies kan geven bij dit grote
Probleem.Een beetje gehoopt dat iemand het"Ei van Columbus zou hebben,helaas.
Het meest voor de hand liggend advies is om een professional /werf in te schakelen.
Maar wat zegt jouw verzekering hier van?want dit is niet spontaan of door achterstallig
onderhoud ontstaan maar door een aanvaring tussen jouw midzwaard en de waterbodem,
rotsblok of sluisdrempel bij een dwarse stroming,en functioneerd jouw zwaard nog wel?
Als je het zelf wil of moet doen dan zou je de boot a.s winter periode exstra hoog op de
wal of loods laten moeten laten zetten zodat je het zwaard kunt neerlaten(deels).
Eventuele losse brokstukken verwijderen(met luchtdrukspuit) vervolgens proberen bij een
neergelaten zwaard met zware lijmklemmen de breukband dicht te persen.
Lukt dit en blijft het zwaard functioneren dan lijkt mij herstel mogelijk.
Zo niet,raadpleeg dan een (poly)reparatie werf. Zelf herstellen;de celcoat t.p.v breuk
verwijderen d.m.v schrapen en schuren* 2 comp.poly reparatie pasta m.b.v lege kitspuitkoker o.i.d zo diep mogelijk rijkelijk in de scheur spuiten en vervolgens met ruim
voldoende lijmklemmen aanspannen met een neergelaten zwaard.Bij uitharding hole en
lege ruimtes nog eens na vullen.Vloer afdekken,alle overtollige hars zal er uit druipen.
Zodra uitgehard met schuurmachine modelleren * en met polyester hars een glasmat over de
scheur aanbrengen,schuren,nieuwe celcoat aanbrengen en vervolgens antifouling.enz.enz.
*=Denk om je pers.veiligheid,werk met stofzuiger,stofmasker,handschoenen en hoofddeksel!
Volg de verwerkings voorschriften nauwgezet op.Laat nog even weten of je er inderdaad aan
begint.Succes! vr.gr.Wigle van der Meer
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: FS 35 Kiel/zwaard met scheur. Hoe te repareren?

Bericht door Gert »

Als ik het goed zie, is dit toch niet het zwaardblad, dat in de kiel zit???
Maar dit is toch de kiel zelf???
En wel de achterzijde toch? Of zie ik dat verkeerd.
En als dat zo is, is dat gietijzer???
Dan wordt het een ander verhaal.

Gr Gert
Wigle.van.der.Meer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 9:35 pm
Contacteer:

Re: FS 35 Kiel/zwaard met scheur. Hoe te repareren?

Bericht door Wigle.van.der.Meer »

Beste Gert, je ziet het goed, de onderzijde van deze kiel is gietijzer. Bij mij is deze kiel weer omkleed met polyester, hier niet.
I.p.v met polyester te werken, zou mijn reparatie voorstel moeten zijn: de scheur diep uitslijpen en opschonen/stofvrij maken.
Met zware klemmen de kiel weer in model persen en kijken of het midzwaard nog functioneert. Zoja, de uitgeslepen scheur vol en dicht lassen, functioneren van midzwaard blijven controleren, vervolgens afwerken met primers en antifouling.
Ik vermoed overigens dat het midzwaard ook beschadigd zal zijn, mocht dit nog wel willen zakken.
Dank voor je kritisch mee kijken. Gr Wigle van der Meer.
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: FS 35 Kiel/zwaard met scheur. Hoe te repareren?

Bericht door Gert »

Wigle,

Ik zie jouw reactie nu pas. Heb geen melding gekregen dat er gereageerd was. Sorry.
Ik heb geen ervaring met het lassen van gietijzer, maar moet denk ik wel kunnen.
Je zal in ieder geval het functioneren van het zwaard moeten blijven controleren ja.
Ben benieuwd hoe je nu gevorderd ben.

GR Gert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten