Oude vragen en antwoorden

Hier alleen technische onderwerpen plaatsen die op meerdere typen betrekking hebben.

Moderator: admin

Gesloten
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Oude vragen en antwoorden

Bericht door admin »

Lees eerst deze vragen alvorens een nieuw topic te starten!

1. Ervaringen met het vernieuwen van de kuiptent 9-11-2008

Wij varen met name in Friesland en hebben nu ook al een buiskap met daarop een extra beugel gemonteerd als aangrijppunt. Op zich zijn we hier zeer tevreden over maar het tentdoek begint te verweren en het stiksel ook dus vandaar dat we echt iets moeten gaan doen. Om meer ruimte te hebben en langer te kunnen doorvaren spelen we met de gedachte de buiskap evt. uit te breiden met een afritsbare kuiptent. Wij hebben echter geen ervaring met bedrijven die deze produkten vervaardigen vandaar ook onze vraag. We weten dat er diverse constructies voor de kuiptent mogelijk zijn maar kunnen hierover geen info vinden en zijn met name benieuwd naar ervaringen van anderen. Antoon & Caroline

Reactie:
Wij hebben dit jaar de knoop doorgehakt en besloten om een kuiptent aan de buiskap te laten maken. Ook wij hebben een grijpbeugel erop laten zetten. We hebben veel informatie gekregen door rond te vragen ook kregen we reacties als je moet het spul meeslepen en je gebruikt het niet vaak en kost veel geld. Toch hebben we het gedaan en kijk naar de afgelopen zomers in Nederland of het nu juli was of augustus er is altijd regen geweest of de nacht koelt snel af. Wij hebben windkracht 8 met de verlengde buiskap meegemaakt op Texel dit seizoen en we zijn er HEEL HEEL erg gelukkig mee! We grapte al om er een 2e naast te nemen!
Je kuip blijft droog. Je hebt meer ruimte tot je beschikking, het opzetten duurt met 2 man nog geen 10 minuten ons record is 7 minuten.
Enkele tips gebruik geen plastic platte drukkers, die gaan gauw kapot, zorg dat je de stang op de spiegel kan vouwen Je gaat dan van een n-vorm naar een L-vorm en dat scheelt ruimte en zorg voor 3 grote ramen die je kan oprollen als het weer beter wordt. Wij hebben hem bij zwaansails (huizen/lelystad)laten maken. Patrick van Ladesteijn (Bon Courage)


2. Verflaag op sommige plaatsen erg dof

Sinds een aantal weken ben ik eigenaar van een Friendship 22 uit 1992. De boot is in zeer goede staat en wil dat ook zo houden. Maar op het dek en de zijkanten van kuip is de laag op sommige plaatsen erg dof. Zou dit graag willen op poetsen totdat er weer een mooie glans verschijnt, met wat voor spul kan ik dat het beste doen? Rene Sinnema

Reactie:
Ik poets mij inmiddels een aantal jaren een slag in de rondte op mijn FS. Na vele middeltjes te hebben geprobeerd ben ik beland bij de middelen van 3M. Echt, ik heb veel geprobeerd maar deze is in mijn geval het beste. Echter als gevolg van de verkrijting poets ik de kleurbaan 2x per jaar. Dirk Baron


3. Onderhoud aan dynamo Volvo Penta 2003 nodig? 26-5-2008

Ik heb een Volvo Penta 2003 met bouwjaar 1986. Er is nog nooit onderhoud gepleegd aan mijn dynamo in al die tijd en ik vraag me af of er onderhoud aan gepleegd zou moeten of kunnen worden. Mogelijk koolborstels vervangen als die er tenminste in zitten. Wie heeft hier ervaring mee of kan mij een suggestie aan de hand doen? Rob Verdwaald

Reactie:
De originele dynamo van een Volvo 2003 '86 is in 99% van de gevallen borstel-loos en onderhoudsvrij, dus als de accu's goed worden opgeladen NIETS aan doen.
V-snaar spanning en kwaliteit in de gaten houden, that's it... (if it ain't broken, don't try to fix it)
Als er erg veel zwart stof (versleten V-snaren) op zit, zou je eventueel met een beetje perslucht de zaak kunnen schoon blazen. Hielke


4. Vervangen manchet Saildrive 25-5-2009

Ik ben redelijk handig en wil het eigenlijk zelf doen. Ik heb wel het Engelstalige artikel gevonden uit "The PBO" over de Volvo SD. Ik heb zelf een Yanmar SD20 en heb daar nog niets over gevonden. Ik weet niet of de werkwijze wezenlijk anders is en ben dus nog zoekende. Misschien dat je daar nog internet-tips voor hebt ...? Harry

Reactie:
Ik heb dat een keer laten vervangen, want ja je wordt toch bang gemaakt.... en dat was toen al een prijzige geschiedenis. ± 1.500 gulden. De monteur was er toch ongeveer bijna een dag mee bezig.

Om het staart stuk van de saildrive los te krijgen moest de motor namelijk ± 10 cm naar voren. Daarvoor worden een aantal aansluitingen gedemonteerd, de motorsteunen losgekoppeld en dan wordt er met een balkje en een spanband de motor gelift tot de gewenste hoogte.

Omdat het manchet ook als het ware ook in het staartstuk zit moet dit ook worden gedemonteerd zodat het nieuwe manchet er in kan. Daarna wordt de saildrive weer gemonteerd en ik kan me herinneren dat daar een momentensleutel voor nodig was om alles aan te trekken.

Voor iemand met voldoende technisch inzicht en handigheid lijkt het me wel te doen en op sommige momenten heb je 4 handen nodig dus enige hulp is ook wel handig. Bij de nieuwe manchet zat overigens wel een goede beschrijving over het plaatsen maar ik weet niet of dat ook bij een Yanmar zit. De moeilijkheidsgraad zal ook misschien wel per motor verschillen maar persoonlijk denk ik niet dat ik het ooit zelf zou doen. Maar dat ligt meer aan mij denk..... -).

Ik heb voor Volvo Penta een site gevonden met alle opengewerkte modellen en onderdelen en die lijkt er voor Yanmar ook en dat zou wel handig zijn. (Zie onderstaande website) Daarnaast zou de Yanmar dealer die je het manchet gaat leveren mogelijk ook de nodige informatie op papier hebben die je zou kunnen kopiëren.
http://www.yanmar.com.au/marine/sail_se ... #saildrive
Veel succes. Rob Verdwaald

Saildrive: kopie van artikel over de saildrive is te vinden op de IFC site: zie
http://www.friendshipclub.nl en ga naar Techniek en kies Saildrive artikel, daaronder staat nog een artikel: Manchet vervangen.


5. Motor rookt heel erg 3-7-2008

Mijn motor is een Volvo Penta md 2003 van 1987. Goede staat, maar rookt heel erg. Zijn dit de
injectoren of verstuivers en zijn die eenvoudig te vervangen? Motor verbruikt nagenoeg geen (motor)olie.
Ik vervang olie en filters regelmatig, dat heeft geen invloed.
Dus dacht ik aan de verstuivers of iets dergelijks. Maarten

Reactie:
(Zwarte) Rook ontwikkeling kan duiden op vervuilde verstuivers. Verstuivers kunnen worden losgedraaid en door een monteur worden getest. Dat is iets dat je niet zelf kunt omdat daar speciale apparatuur voor nodig is op het gebied van afpersen. Zomaar nieuwe bestellen is dus meestal niet noodzakelijk. Als er toch een monteur bij is dan ook even de kleppen laten stellen zodat je zeker weet dat de afstelling goed is.
Bij dit type motoren is er bij de verstuivers sprake van een Spray Sleeve met een ring. De Spray Sleeve is een koperen bus waarin de verstuiver zit. Dit onderdeel is er zonder speciale apparatuur niet uit te halen. Zie ook het model van de cylinder head.
Op onderstaande website staan opengewerkte modellen van de elk type Volvo Penta motor en voor de verstuivers moet je kijken naar het Fuel System en the Cylinder Head. Ook staan daar alle onderdeelnummers en richtprijzen per onderdeel.
http://www.marinepartseurope.com/en/vol ... 8148B.aspx
Rob Verdwaald


6. Impellervraag 3-7-2008

Ik heb een 5 pk yamaha buitenboordmotor en moet de impeller vernieuwen. Heb de 2 boutjes aan de onderkant verwijderd, maar wat moet ik meer doen om die onderkant eraf te krijgen om bij de impeller te komen? Is er een sleutelboek of zoiets verkrijgbaar? Hoop dat je kunt helpen. Harry

Reactie:
Via, via, heb ik het juiste antwoord toch gevonden. Het leek me aardig je dit nog even te laten weten. Ik heb de bedoelde tekening nog even bijgevoegd. Jos
Bijlage: tekening (wordt naar gezocht!)


7. Onderhouds en gebruikershandleiding Bukh 8 PK (DV8SME) 7-5-2007

Heeft er iemand een digitaal onderhouds- en gebruikershandleiding Bukh 8 PK bj 1986 DV8SME.
Harry

Reactie:
Probeer eens bij de importeur, die heet tegenwoordig Clouds bv, in Lopik.
Hij is te bereiken op: http://www.clouds.nl Louis


8. Vetkoord van schroefasafdichting vervangen 24-1-2006

Als ik de vetkoorden uit de schroefasafdichting wil vervangen moet dan de motor van zijn plaats? Ik kan er nu namelijk heel moeilijk bij en de ruimte tussen de keerkoppeling en de afdichting is ook klein. Misschien dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. John van Oosteren

Reactie:
Ik heb ook een 28 en heb een keer het vetkoord vervangen. Ik neem aan dat je last hebt van wat water dat via de schroefas de motorruimte binnenstroomt. Want als dat niet zo is zou ik niets doen. Wat wel kan is elk jaar de "huls" die het vetkoord op z'n plaats houdt een klein beetje aandraaien. Daar voor zitten er twee moeren op die je een klein beetje kan indraaien. Een klein beetje is een halve slag of misschien iets meer als het erg gemakkelijk aandraait en er nog wat water in loopt. Ben je bijna op het eind van het schroefdraad, en kunnen de moeren niet verder worden aangedraaid, dan is dat ook een moment om het vetkoord te vervangen. Ik neem aan dat je wel weet hoe je een vetkoord moet vervangen. Minimaal drie slagen om de schroefas en passend afsnijden en dan erin duwen. Dat gaat niet makkelijk maar hoe strakker het zit hoe beter. Wel zorgen dat je de moeren gelijk aandraait en dat de huls niet scheef komt te zitten. Als er nog vragen zijn, hoor ik het wel. Als je lid wil worden hoor ik het ook graag. Louis

Reactie:
Het probleem met het vetkoord heb ik ook gehad zodat ik lekkage had binnen bij de as, en bij controle van het uithalen van de as was deze namelijk ingesleten door het vetkoord. ik heb zo'n 8 jaar geleden een nieuwe as gestoken en het vetkoord niet meer geplaatst maar daarvoor in de plaats twee olie keerringen en daarop gewoon het drukstuk terug geplaatst maar dan niet de moeren rechtstreeks er op, maar daartussen twee korte drukveren geplaatst zodat het drukstuk maar licht de olieringen aandrukt. ook heb ik op de buitenmantel waar de vetnippel opzit een slang van 110 cm geplaatst met vetpomp welke net achter het motorschot aan de voorzijde is geplaatst zodat ik elke 10 vaaruren een pompslag vet in de as kan drukken. (het overtollige vet gaat er aan de buitenkant uit) ook op de as aan de buiten zijde net achter de schroef zit een oliekeerring geplaatst (op de as gelijmd )zodat de druk van het buitenwater de keerring dichtdruk tegen het bronzen lager waar de as in draait. vanaf dat moment heb ik nooit meer lekkage en ook de as wordt niet meer op gevreten door de stopbuspakking. Jeronimus


9. Zingende schroefas onder zeil bij snelheden onder de 5 knopen

Ik ben gelukkig weer "on the water" na een winter heftig klussen . Met o.a. dank aan Joop van de Ploeg voor het beschikbaar stellen van 2 wandputtings (dat biertje regel ik nog). Nu is er nog iets wat mij zenuwachtig maakt en dat is de zingende schroefas. bij snelheden onder zeil, van boven de 5 knopen geen last maar daar onder word je er een beetje simpel van. Vraag: wat doe ik verkeerd of laat ik na om dit te voorkomen. Onderin ligt een Bukh DV 20. Schipper van de "Jønas"

Reactie:
De reactie is erg simpel, voor als je het zelf nog niet had uitgevonden: zet de motor in voor- of achteruit… (wel even opletten bij weer starten natuurlijk) Nota bene: in tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, heeft een stilstaande schroef ook minder weerstand dan een meedraaiende. Hielke
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten