Oude vragen en antwoorden

De onderwerpen hier hebben wel betrekking op het zeilen maar zijn niet perse technisch.

Moderator: admin

Gesloten
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Oude vragen en antwoorden

Bericht door admin »

1. Heeft een FS een registratienummer? 18-9-2006

Graag zou ik het forum de volgende vraag willen stellen. Ik ben in het bezit van een FS 28 uit 1997. Zeilnummer onbekend. Voor de verzekering is het goed een registratienummer door te geven. Is er bij iemand bekend of dat nummer ergens in het polyester is ingelamineerd? Het aluminium plaatje waar gegevens op stonden is er ook niet meer. Hopelijk kan iemand mij helpen hoe anderen dit oplossen voor de verzekering van de boot. Patrick Pekelder

Reactie:
Ik denk dat als je het plaatje kwijt bent, het dan ook nergens meer te vinden zal zijn. Wij hebben echter ons schip gewoon bij het kadaster laten registreren. Dit is voor de verzekering minstens net zo goed. Kijk op: http://www.kadaster.nl. Nicolien


2. Kan door het bouwnummer bepaald worden in welk jaar mijn Friendship gebouwd is?

Reactie:
Nee dat gaat helaas niet. Deze gegevens zijn er niet meer.
Wat wel kan is aan de hand van het zeilnummer laten nagaan in het ledenbestand van de club in welk jaar het schip gebouwd zou kunnen zijn. Dit geeft slecht een benadering, die er echter niet ver naast kan zitten.
Gemiddeld is een fout van ongeveer een à twee jaar mogelijk. http://www.friendshipclub.nl

3. Nemen we een FS 26 of FS 28? 24-9-2007

Wij (gezin 5 + hond) zijn ons aan het oriënteren voor een zeilboot. In eerste instantie voor Friesland en het Ijsselmeer. Wij kijken naar een F 26 of een F28. Welke past het meest bij ons gezin. Wij hebben gezien dat de F26 en de F28 met verschilldende kielen zijn uitgevoerd, kiel midzwaard, 1.2 d of 1.6 d. Voor Friesland is de 1.2 het meest geschikt maar hoe is dat voor het IJsselmeer? Ronald schreudering

Reactie:
Alhoewel de FS 26 niet klein is is de 28 natuurlijk toch ruimer.
De FS 26 is een ontwerp van Jac de Ridder en zeilt anders dan de 28 wat een Koopmans ontwerp is. In de 28 heb je meestal 5 kooien, 2 voor, 2 in de kajuit en 1 hondekooi. Bij een aantal fs28 kun je de tafel omlaag doen en dan met de rugkussens een 2 persoonsbed maken. Wij hebben zelf 8 jaar gevaren met een FS 28 met 1.20 meter kiel. hij verliest wel wat meer hoogte dan met een diepere kiel, maar op het IJsselmeer hebben we er altijd prima mee gevaren. De onze was wel wat loefgierig, dit kwam omdat de kiel niet helemaal paste bij de tuigage. Dit hadden we opgelost door de mast iets voorover te trimmen. Het betekent dan ook dat je eerst het grootzeil reeft en dan pas de fok. Met de FS 26 heb ik persoonlijk geen ervaring, maar wij hebben een fs35, ook een jac de ridder ontwerp, en deze zeil als de brand op aan de windse koersen. bij voor de windse koersen loopt hij wat minder vanwege de smalle kont. dit zal denk ik hetzelfde gelden voor de 26. Nicolien


4. Kunt u zeggen welk RAL-nummer de kleur van mijn Friendship heeft?

Reactie:
In de tijd dat de Friendships gebouwd werden waren er nog geen RAL-nummers of werden die niet gebruikt. Er worden pogingen ondernomen (voorjaar/zomer 2005) om goede benaderingen te vinden van de gebruikte kleuren. Als er wat bekend is wordt dit op de site vermeld. Zie: http://www.friendshipclub.nl/site/Kleuren.htm


5. Berekening oppervlak van de fok 20-2-2008

Hoe kan ik de m2 berekening van mijn fokzeil t.w.
V.L. 6.16
A.L. 5.78
O.L. 2.36
William Bont

Reactie:
Kijk even op Internet, google of Wikipedia. Dat is flauw maar werkt wel. Dus ...
Excelforumule =(((B3+B4+B5)*(B3+B4-B5)*(B4+B5-B3)*(B5+B3-B4))^(1/2))/4
waarin B3, B4 en B5 de zijden van de driehoek zijn. Dan komt er 6,8 m2 uit voor jou.
Andere truk is: maak om de driehoek een sluitende rechthoek. Twee hoekpunten vallen samen en de tophoek valt in de bovenste zijde van de rechthoek. Van hieruit (tophoek) een lijn trekken naar beneden met een hoek van 90 graden. Dan krijg je twee rechthoeken met allebei een diagonaal erin. Oppervlakte van een rechthoek is L x B, en een driehoek is nu de halve opp. Bereken dat tweemaal en tel bij elkaar op. Klaar. Op mm-papier tekenen kom je ook een heel eind. Louis


6. Is er osmose bekend bij een FS? 18-9-2006

Ik weet dat dit al een paar keer gevraagd is, maar is er helemaal niemand die ervaring heeft met osmose in samenhang met een FS? Zelf erf een FS 23 en weet niet of ik hem moet aannemen of laten vallen aangezien ik als student het nu niet zo breed heb. Iemand een idee van de totale kosten van een complete osmose behandeling? (schillen, en alle lagen op nieuw er op aanbrengen) Zowel laten doen als zelf repareren. Want als deze kosten te hoog zijn zal ik helaas de boot moeten weigeren. Michel

Reactie:
Als je op Google "osmose schillen" in tikt krijgt je de wereld aan sites te zien die informatie over het probleem opleveren. Als je dan een bedrijf uitzoekt, dat deze werkzaamheden verricht kan je daar een prijsopgave vragen voor een Friendship 23 en dan kan je beslissen of hij z'n erfenis moet aanvaarden of niet. Overigens ook mét osmose heeft de boot m.i. nog waarde, dus weigeren lijkt me niet een verstandige optie. Leo Otto


7. Op zoek naar een rubber bijbootje

Sedert oktober 1999 zijn wij de trotse bezitters van een F28 en wij zijn op zoek naar een rubber bijbootje met bb motor. Nu gaan we volgende week naar de Hiswa en vroegen ons af of iemand ons hierin een advies in zou kunnen geven. Het moet een bootje zijn waar je veel gemak en tijdens de vakantie en tijdens het zeilen weinig tot geen ongemak van hebben.
Wie kan ons adviseren ? Bij voorbaat dank, Aad van der Klugt

Reactie:
Wij hebben ook een FS 28, en gebruiken als bijboot een kunststof bijboot (wit/oranje, rechthoekig model, merk onbekend). Deze boot past precies achterop de preekstoel, waar we hem bijna continu hebben hangen. Alleen bij lange tochten of tijdens zeilen met veel wind (lees: bij veel golven en helling) hangen we de boot middels twee kruislings vastgemaakte lijnen en rubber-anti-schok-landvast-tussenstukken achter de boot. Voordelen: vaste bijboot (niet oppompen, lek raken, vaste vorm, prettige zit etc), vaste plek (haven, vakantie, varend), makkelijk te water te laten (lijnen losmaken van preekstoel en klaar is kees), makkelijk aan boord te brengen (zwemtrap, lijntje mee, bijboot optrekken, vastbinden, klaar), zit nooit in de weg (zeilend, motorend). Nadelen: zit (nog) voor ons heklicht, bij onverwachte zeegang schommelt de bijboot, iets minder zicht (valt eigenlijk wel mee; je kijkt er toch overheen). Kortom; bevalt ons uitstekend! Fedde Dijkstra
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten