Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna weg!
Moderator: Equilibrium
Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna weg!
Hallo allemaal,
Sinds een week of 3 in het bezit van een FS 35 uit '87. Mooi schip! Afgelopen weekend met wat kameraden een tochtje vanuit Bruinisse naar Yrseke ondernomen. Er stak een windkracht 4bft op en het zonnetje brak ook nog door, dus de stemming zat er goed in. Opkruizend op de Oosterschelde na een uurtje opeens een enorme knal!! De verstaging aan stuurboord hing slap. Wat bleek!? De terminal/spanner onder de RVS trekstang (die verstopt zit achter de bank) bleek bij een lasnaad gebroken. Dit betrof een gegalvaniseerd stalen spanner met een indicatie 'WLL 0,7T' er op. De lasnaad tussen de spanner en de beugel leek al een eind heen alvorens hij dus dit weekend definitief de geest gaf.
Gelukkig hebben we de mast kunnen redden door snel overstag te gaan en de mast te fixeren met de spinakerval en de grootschoot. De schade is wel flink: raam gesprongen, scheuren in polyester, putting verbogen, etc, etc.. Momenteel staat de boot bij een werf in de loods met de mast eraf ter reparatie.
De FS 35 is werf afgebouwd. Ik verbaasde me over het feit dat alles RVS uitgevoerd was, maar deze spanners (BB en SB) niet. Ook lijkt een WLL 0,7T me aan de krappe kant. Ik weet niet wat de breeksterkte daarvan is, maar aangezien het volledige zijwant er aan bevestigd zit..
Hoe zit dit bij andere FS 35 omstreeks dit jaartal?
Groeten,
Henk
FS 35 'Keerpunt'
Sinds een week of 3 in het bezit van een FS 35 uit '87. Mooi schip! Afgelopen weekend met wat kameraden een tochtje vanuit Bruinisse naar Yrseke ondernomen. Er stak een windkracht 4bft op en het zonnetje brak ook nog door, dus de stemming zat er goed in. Opkruizend op de Oosterschelde na een uurtje opeens een enorme knal!! De verstaging aan stuurboord hing slap. Wat bleek!? De terminal/spanner onder de RVS trekstang (die verstopt zit achter de bank) bleek bij een lasnaad gebroken. Dit betrof een gegalvaniseerd stalen spanner met een indicatie 'WLL 0,7T' er op. De lasnaad tussen de spanner en de beugel leek al een eind heen alvorens hij dus dit weekend definitief de geest gaf.
Gelukkig hebben we de mast kunnen redden door snel overstag te gaan en de mast te fixeren met de spinakerval en de grootschoot. De schade is wel flink: raam gesprongen, scheuren in polyester, putting verbogen, etc, etc.. Momenteel staat de boot bij een werf in de loods met de mast eraf ter reparatie.
De FS 35 is werf afgebouwd. Ik verbaasde me over het feit dat alles RVS uitgevoerd was, maar deze spanners (BB en SB) niet. Ook lijkt een WLL 0,7T me aan de krappe kant. Ik weet niet wat de breeksterkte daarvan is, maar aangezien het volledige zijwant er aan bevestigd zit..
Hoe zit dit bij andere FS 35 omstreeks dit jaartal?
Groeten,
Henk
FS 35 'Keerpunt'
Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna we
Henk,
Ik heb daar eigenlijk nog nooit over gehoord.
Volgens mij zit er bij mij geen spanner, maar is het een massief RVS stang van ong. 20-22 mm?
Deze zit van onder het dek, (middels een soort gafffel, rechtstreeks op het spant.
Zo zit het dus bij mij:
.
upload gambar
image upload no size limit
Mss, dat jij van jouw constructie/spanners ook een foto kan plaatsen??
Gr Gert
Ik heb daar eigenlijk nog nooit over gehoord.
Volgens mij zit er bij mij geen spanner, maar is het een massief RVS stang van ong. 20-22 mm?
Deze zit van onder het dek, (middels een soort gafffel, rechtstreeks op het spant.
Zo zit het dus bij mij:
.
upload gambar
image upload no size limit
Mss, dat jij van jouw constructie/spanners ook een foto kan plaatsen??
Gr Gert
Laatst gewijzigd door Gert op vr 02 jan 2015 12:50 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna we
Bij deze enkele foto's van de situatie. Ben benieuwd hoe het bij anderen zit. De boot is werf afgebouwd, maar dit is volgens mij niet orgineel..
https://plus.google.com/u/0/photos/1018 ... 8795152561
https://plus.google.com/u/0/photos/1018 ... 8795152561
Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna we
Henk,
Dat is heeeel anders dan in mijn schip.
Ik heb inmiddels foto's gemaakt, zie vorig bericht.
Gr Gert
Dat is heeeel anders dan in mijn schip.
Ik heb inmiddels foto's gemaakt, zie vorig bericht.
Gr Gert
Laatst gewijzigd door Gert op vr 02 jan 2015 12:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna weg!
Hoi Gert,
Hartelijk dank voor de foto's per mail!! Ik heb dit doorgestuurd naar Van Swaay (de werf waar de boot voor reparatie ligt) ter inspiratie
Groeten,
Henk
Hartelijk dank voor de foto's per mail!! Ik heb dit doorgestuurd naar Van Swaay (de werf waar de boot voor reparatie ligt) ter inspiratie
Groeten,
Henk
Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna weg!
Henk,
ik hoop dat je er iets aan hebt.
Gr Gert
ik hoop dat je er iets aan hebt.
Gr Gert
Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna weg!
Beste Henk,
Ik heb een Friendship 35 uit '89 maar heb zeker niet deze spanners!
Andre
Ik heb een Friendship 35 uit '89 maar heb zeker niet deze spanners!
Andre
Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna weg!
De werf Van Swaay bestelt weer twee nieuwe trekstangen en het schip zal daarna weer vrij vlot getuigd kunnen worden en te water gelaten worden. Koos de Ridder heeft nog geadviseerd over de breeksterkte, etc. Dat is wel fantastisch dat hij nog zo betrokken is bij 'zijn' zeiljachten.
De schade is onzichtbaar gerepareerd en gelijk zijn er preventief een paar dingetjes aangepakt. Doorvoer van bekabeling van de mast is vernieuwd, een nieuwe windex op de mast en een nieuwe lamp voor deklicht. Tja, de mast was er toch af
Blijft een raadsel waarom de trekstangen veranderd waren. Het lijkt erop dat de orginele stangen doorgezaagd zijn en er een spanner aangezet is. Wellicht werd het na verloop van tijd nodig om de voorspanning op de puttingen wat te verhogen en de orginele trekstangen kennen geen stelmogelijkheid.. maar dat is gissen. De persoon die dit gedaan had heeft in ieder geval geen enkele rekening gehouden met breeksterkte van toegepast materiaal.
De schade is onzichtbaar gerepareerd en gelijk zijn er preventief een paar dingetjes aangepakt. Doorvoer van bekabeling van de mast is vernieuwd, een nieuwe windex op de mast en een nieuwe lamp voor deklicht. Tja, de mast was er toch af
Blijft een raadsel waarom de trekstangen veranderd waren. Het lijkt erop dat de orginele stangen doorgezaagd zijn en er een spanner aangezet is. Wellicht werd het na verloop van tijd nodig om de voorspanning op de puttingen wat te verhogen en de orginele trekstangen kennen geen stelmogelijkheid.. maar dat is gissen. De persoon die dit gedaan had heeft in ieder geval geen enkele rekening gehouden met breeksterkte van toegepast materiaal.
Re: Stagspanner/terminal onder dek gebroken -> mast bijna weg!
Laatste update over dit item. De trekstangen zijn besteld bij A+ Rigging in Medemblik. Het wordt een stang van Nitronic 50 materiaal (veel sterker dan RVS 316), met een breeksterkte van >10.000 kg. Voldoende volgens de specs die Koos de Ridder heeft opgegeven.
Kunnen we het komend seizoen weer met gerust hart de woelige baren opzoeken
Kunnen we het komend seizoen weer met gerust hart de woelige baren opzoeken
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten