high aspect of werkfok ?

Moderator: Equilibrium

Plaats reactie
Bart van Eijk
Berichten: 4
Lid geworden op: di 01 apr 2014 10:44 pm
Contacteer:

high aspect of werkfok ?

Bericht door Bart van Eijk »

Hallo,
Laten we het eens over zeilen hebben!

Momenteel hebben wij een genua 135% 31m2, en een stormfok. Omdat dit nogal een groot verschil is, en de aandewindse eigenschappen van een half ingerolde genua niet heel goed zijn, overweeg ik een tussenmaat.

Wie heeft ervaringen met een werkfok (volgens zeilplan FS35 is deze 16m2) en high aspect fok (deze laatste staat niet genoemd in het originele zeilplan)? welk zeil kun je mij het meest aanraden?

Onze boot is FS35 uit 1987, en is fractioneel getuigd. En ze heeft een wat langere kiel 1.30 m diep met midzwaard tot 2.3m.

Het originele zeilplan heb ik bij Jac de Ridder opgevraagd en zal ik later nog publiceren.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

groeten Bart
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: high aspect of werkfok ?

Bericht door Gert »

Bart,

Ik heb ongeveer 4 jr geleden een High aspect laten maken bij
vdWerf in Made, en ik moet zeggen dit is een heerlijk zeil.
Ik weet niet hoe groot deze is. Sorry.
Wij noemen het ons vakantiezeil.
Kan erg veel wind aan, zeilt ook nog eens hoog aan de wind en loopt met een beetje wind
7-7,5 kn. Alleen op die fok
Ik heb ook een ondiepe uitvoering 1,20 mtr met midzwaard uit 2,20 mtr??

Gr Gert
Oskar
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 8:02 pm
Contacteer:

Re: high aspect of werkfok ?

Bericht door Oskar »

Hoi Bart,

Ik heb een FS 35 en ook met kielmidzwaard, toen ik hem vijf jaar geleden kocht waren er genua I, HA en werkfok + stormfokje aanwezig.
Omdat ik een rolfok systeem heb vaar ik eigenlijk alleen met de HA, want wisselen is best omslachtig. De High Aspect is iets van 27M2.
Scherp aan de wind levert HA icm grootzeil beste performance, en kan je volledig uitgerold blijven zeilen tot windkracht 4-5. Ook met HA alleen kan je prima aan de wind zeilen en natuurlijk ook ruimere koersen varen. Alleen bij weinig wind, mis je M2.

Dus als ik maar een voorzeil zou mogen hebben, dan is het de High aspect.

Groeten,

Oskar
Equilibrium
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:11 pm
Contacteer:

Re: high aspect of werkfok ?

Bericht door Equilibrium »

Hallo Bart,

Ik heb een FS 35 met vaste kiel 1,90. Toen ik de boot kocht bestond de zeilgaderobe uit een genua, werkfok, stormfok, halfwinder en spinnaker. De genua is een licht weer genua (tot 4 bft max). Ondanks de rolfokinstallatie zeil ik nooit met opgerolde voorzeilen. De stormfok is alleen nodig bij >7 bft en heb ik nog nooit gebruikt.

7 jaar geleden heb ik een nieuwe set zeilen gekocht: een High aspect (105%) van 24 m2 en een nieuw grootzeil van 29m2. Uitgevoerd semi regatta Bi-radiaal in contender polypreg 7,46 oz met 4x verjongde doorlopende zeillatten in cassettes. Ik vaar bijna altijd met deze zeilen omdat de boot met deze zeilen het beste presteert.

Ook bij weinig wind loopt de boot met de high aspect aan de wind beter (VMG) dan met de genua. Bij weinig wind (tot 4 bft) en koersen ruimer dan 50 Gr hijs ik de halfwinder en als deze, op nog ruimere koersen, afgedekt wordt door het grootzeil hijs ik de spinnaker of boom ik de halfwinder c.q. fok aan de loefzijde uit. In mijn geval biedt de genua daarom alleen nog maar voordeel in het gebied tussen de 35-50 gr of bij het zeilen met uitgeboomde fok. De genua is al snel te groot en deels opgerold geeft dat een slecht zeilgedrag.

Als ik nu nieuwe zeilen zou moeten kopen zou ik weer voor een high aspect kiezen alleen dan uitgevoerd in een laminaat voor betere vormvastheid. Het grootzeil zou ik in plaats van bi-radiaal gewoon in dacron small panels laten uitvoeren omdat voor mij, laminaat te kwetsbaar is zeker door het gebruik van backstagen. Dacron heeft een slechte vormvastheid maar daar staat tegenover dat door de gunstige prijs en het eenvoudige panel ontwerp het zeil wat vaker kan worden vervangen als laminaat.

gr. Gerard
Blaoser
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 31 dec 2014 3:16 pm
Contacteer:

Re: high aspect of werkfok ?

Bericht door Blaoser »

Hallo Bart,

Ik heb een HA (Kwantum), Genua, Spi, werkfok en stomfok.
Ook ik vaar 90% van de tijd met de HA.
Geheel eens dat zelfs met licht weer de HA een prima zeil blijft, vooral als je een Spi hebt voor de voor de windse koersen.
De HA gaat prima tot 5BF, vlagen 6 BF (dubbel rif grootzeil). Als ik weet dat er 6BF of meer komt dan wissel ik naar de werkfok.
Ik heb vorig jaar de Genua zelfs thuis gelaten en geen dat spijt gehad.

Mijn advies is dus neem zeker een HA. Kwantum sails levert prima kwaliteit.

Bart mag ik vragen hoe jij de hals aanslaat van de halfwinder?

Andre
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten