Monteren ankerlier

Moderator: Equilibrium

Plaats reactie
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Monteren ankerlier

Bericht door Gert »

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden hier de vraag gesteld of er mensen zijn die een ankerlier
op hun schip gemonteerd hebben of hebben staan.
Er zijn niet echt voorzieningen voorhanden.
Dus hoe is dat uitgevoerd??? Het gaat mij in het bijzonder om de constructie
op-/en of onderdeks. Speciaal verstevigingen e.d. En de afwerking.
Heb zelf al wel een idee, maar twijfel toch.

Gr Gert
FS 35 "Sargus"
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Monteren ankerlier

Bericht door Gert »

ECHT NIEMAND ??????

Gr Gert
FS 35 "Sargus"
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Monteren ankerlier

Bericht door Gert »

Vervolg monteren ankerlier FS 35

Vorige week heb ik maar eens de stoute schoenen aangetrokken en ben gewoon begonnen.
Ik heb er voor gekozen om mijn ketting niet over het ankerkluisdeksel te laten lopen.
Mijn ankerbeslag heb ik verbouwd en van RVS gemaakt met de ankerrol schuin over sb
en loopt nu dus rechts naast de ankerbak. Daardoor komt de motor aan de zijkant boven de bergruimte te zitten.
Ik heb de binnenschaal (daar waar de lier komt) onder het dek weggezaagd en alles weggehaald tot aan het dek.
Daar heb ik een plaat HH van 27 mm dik tegen aan gemaakt met Epoxylijm en glasmatten.
Ook tegen de zijkant heb ik een versteviging van de zelfde dikte gemaakt.
Verder zitten deze platen ook met glasmatten weer aan het tussenschot naar de ankerbak.
Om een niet te groot verschil te krijgen tussen hout en dek, heb ik de zijkanten van het hout schuin afgeschaafd.
Onder de HH plaat komt een RVS plaat van 2 mm waar ik een tuit oplas, daar weer een stuk pijp aan, die de ankerketting geleid naar de ankerbak. Afvoerpijp is gladder dan slang.
Vandaag de RVS plaat passen en aftekenen, zodat ik de tuit er aan kan lassen en de gaten voor de motor kan uitboren.
Tijdens het sloopwerk, bleek dat het (ik denk) balsahout dat tussen het polyester zit drijfnat was.
Naar bleek lekte het oog dat direct achter de ankerbak op dek staat.
D.m.v. een Föhn alles zo veel mogelijk droog gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
3.jpg
4.jpg
Zo ziet het er momenteel uit.
Alles is nu gemonteerd en er moet alleen nog een kastje omheen.
Dat zal wel na de vakantie worden.
De ankerketting loopt via een gladde afvoerpijp de ankerbak in.
Bij diep ankeren moet ik wel de ankerketting af en toe verleggen/verspreiden, dus van onder de pijp wegschuiven.

Achter het schakelbord heb ik een 80 Amp. autom. zekering geplaatst (die ik uitzet als wij niet aan boord zijn) en op het
dashboard een schakelaartje, die de stuurstroom uitschakelt. Dit ivm de kleinkinderen.
Op de stuurstand zit ook een schakelaar up/down, en voorin de ankerbak zit de afstandsbediening met LED verlichting.
Ik zal hier tzt ook weer foto's van plaatsen.

Gr Gert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Gert op za 02 mei 2015 9:01 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Lennert
Berichten: 3
Lid geworden op: di 13 mei 2014 9:05 pm
Contacteer:

Re: Monteren ankerlier

Bericht door Lennert »

Ik zag je ankerlier project en wil bij deze alsnog reageren.(wel een beetje laat maar beter dan nooit)
Het valt mij op dat er niet veel activiteit op het forum is.(ook door mij)
Maar evengoed leuk ons te berichten over het project.
Bij ons is een lier gemonteerd die een haakse motor heeft ( ook een Quick) het dek zit gewoon sandwich tussen met een rvs. plaat aan de onderkant.
succes verder met de montage.
Lennert.
Bart van Eijk
Berichten: 4
Lid geworden op: di 01 apr 2014 10:44 pm
Contacteer:

Re: Monteren ankerlier

Bericht door Bart van Eijk »

Dag Gert,
Mooi 'project ankerlier'! Voor het geval een ander lid nog een lier overweegt plaats ik alsnog de oplossing die we bij de MOMO hebben toegepast. Het was zoeken / passen en meten toen wij in 2012 ook een el ankerlier monteerden. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op de Maxwell verticale lier, zie foto. Wat jij met buisje hebt opgelost (om ketting naar ankerbak te geleiden) hebben wij opgelost door de lier precies op de rand van de ankerbak te monteren. Zo past het electrische deel (motor ea) in het droge deel onderdeks, en kan de ketting direct naar beneden vallen in de ankerbak. Het past en werkt. We hebben er 6 maanden intensief gebruik van gemaakt tijdens onze reis in 2013. We moeten tijdens het binnenhalen van een lange uitstaande ketting alleen wel de ketting in de bak wat verspreiden omdat die zich 'ophoopt'. Helaas is de bak bij de FS35 niet zo diep, anders zou dit beter werken. Bij de installatie hebben we ook een hardhouten plankje gebruikt onderdeks als versteviging, en het balsahout tussen de twee schalen rondom de twee gaten (1 voor lier en 1 voor ketting gat) vervangen door epoxyplamuur. Dit heeft zich inmiddels bewezen en is voldoende sterk.

Het beslag is een kopie van een Allpa beslag dat wel bleek te passen maar veel te slap was. Uiteindelijk hebben we bij Van Mullum rvs (vakwerk!) dit na laten maken met dikte 3mm. Het wordt gebruikt icm een Kobra2 anker van 16 kg. Het kan de gelcoat van de boot niet raken en heeft zeer goede houdkracht.

Ook handig, door de ketting net licht aan te spannen is het deksel van de ankerbak geblokkeerd, dit gebruiken we bij grotere oversteken. We hebben voor de zekerheid ook nog een oog op het dek geplaatst waaraan we het anker borgen als we die niet gebruiken.

groeten Bart
FS35
MOMO
http://www.momoamsterdam.blogspot.nl
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Monteren ankerlier

Bericht door Gert »

Ik ben de afgelopen week voorin bezig geweest en zie hier het resultaat.

Afbeelding
Hier ben ik begonnen om de sb opstaande rand de demonteren.

Afbeelding
Ondertussen in de werkplaats het front voor de kast gemaakt en gelakt.

Afbeelding
Zo ziet het er uit.
Het geheel aan de bovenzijde en beide zijkanten met ingedikte epoxy vast gelamineerd.
Ik kan via de onderzijde en d.m.v. het demonteren s.b. zijde kastwand bij de ankerlier.
Ik heb ook nog geluidsisolatie aangebracht op de schotten rondom de ankerlier.
Sorry ik ben vergeten een foto van de binnenzijde te maken.
Dat is dan zo geworden:

Afbeelding

Bij het maken van deze kast viel mij op dat er roestwater kwam uit de punt (=achterzijde ankerbak) geheel voorin onder het bed.
Dat is onder de plank die op de laatste foto er nog in ligt.
Daarom vanmiddag een gat in de ankerbak gemaakt om erin te kunnen kijken.
Onder de bodem van de ankerbak zit nog een hele diepe ruimte en deze is drijfnat.
Heb er een inspectieluikje in gemaakt.
Ga volgende week proberen om met een inspectiecamera de lekkage op te sporen.

Gr Gert
Equilibrium
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:11 pm
Contacteer:

Re: Monteren ankerlier

Bericht door Equilibrium »

Beste Bert en Bart, Kunnen jullie ook aangeven hoe je de lier elektrisch hebt aangesloten. Op een aparte Accu voorin of met dikke kabels op de start- of service accu.
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Monteren ankerlier

Bericht door Gert »

Ik heb hem aangesloten op de startaccu.
Dat heb ik zo gedaan, omdat ik toch altijd de motor gebruik bij het ankeren.
Lennert
Berichten: 3
Lid geworden op: di 13 mei 2014 9:05 pm
Contacteer:

Re: Monteren ankerlier

Bericht door Lennert »

Mooi weg gewerkt met ook nog een extra kast :roll:
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Monteren ankerlier

Bericht door Gert »

Inderdaad een extra kast gemaakt.
Is erg gemakkelijk als de kleinkinderen meegaan.
Kunnen ze mooi d'r spulletjes kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten