Lekkage achterschip Friendship 35

Moderator: Equilibrium

Plaats reactie
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Lekkage achterschip Friendship 35

Bericht door Amica »

Ik had een lekkage ergens in het achterschip en dat verzamelde zich onder de dieseltank. We hebben uiteindelijk een lek gevonden dat zat in de eindstoppers van de voetrail. Dit zijn aan weerszijde 2 aluminium gietstukken die met 2 schroeven vastzitten aan het achterschip.

De binnenzijde van deze gietstukken zijn hol en volgespoten met kit. Bij mij zat er ook aan stuurboordzijde een keurig rond gat onder met een doorsnede van ruim 10mm dat waarschijnlijk was geboord voor het plaatsen van de aluminiumstrip rond de boot maar niet gebruikt. Van binnenuit was dit ooit dichtgespoten maar uiteindelijk niet voldoende dicht.

Mogelijk hebben meer schepen last van lekkage en dat kan een van de mogelijke oorzaken zijn.

We hebben de gietstukken losgeschroefd en volgezet met Variobond epoxyhars van De IJssel. Dit is een boterzachte pasta en prima geschikt als opvulmiddel en zorgt voor volledige afsluiting. Opnieuw kitten kan ook maar dat is mogelijk weer een tijdelijke oplossing.

Hierbij nog een aanvulling op de lekkage in het achterschip. Bovenstaande oplossing bleek maar een gedeeltelijke oplossing want het grootste lek zat uiteindelijk in de twee gasbunnen. Het blijkt dat de wanden van deze bunnen zo flinterdun zijn dat er scheuren in kunnen ontstaan. O.a. bij het stevig vastklemmen van de gasflessen.

Ik heb dit opgelost door de scheuren dicht te plakken met een glasmat gedept in epoxyhars en vervolgens de hele bun met een laag epoxy in te smeren. Daarna een nieuwe verflaag en nu heb ik nagenoeg geen water meer achterin.

Er komt nog een klein drupje binnen via de roerkoning maar dat is te verwaarlozen.
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Lekkage achterschip Friendship 35

Bericht door Gert »

Bij mij lekt de plaat op dek, waar de roerkoning in zit.
Deze ga ik nu demonteren en weer opnieuw afkitten.

Ook komt er een beetje water door de hennegatskoker. Daar moet ik het vetkoord dit najaar vernieuwen.

Gr Gert
Equilibrium
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:11 pm
Contacteer:

Re: Lekkage achterschip Friendship 35

Bericht door Equilibrium »

Bij mij hebben de gasbun ook gelekt en is er water blijven staan tussen de bun en het tussenschot, waardoor het tussenschot vochtplekken vertoonde. Het laminaat in de bun liet ook los van de plastic "binnen" bun. Ik heb toen ook de hele boel weer opnieuw gelamineerd en gezorgd dat er geen water meer tussen het schot en de bun kan blijven staan.

Gr. Gerard
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Lekkage achterschip Friendship 35

Bericht door Gert »

Ondertussen de bovenplaat van het roer gedemonteerd en het blijkt dat de Delrin ring te veel
speling heeft. Ong. 0,3 mm.
Dus een nieuwe ring draaien. Maak ook gelijk een nieuwe ring die boven op de roerkoning zit
en het vetkoord aandrukt.
En ik denk dat ik ook maar een nieuwe bus maak voor de onderzijde roer.
Zojuist een meter Delrin gehaald van 70 mm doorsnede.
Dus houd ik hier wel het e.e.a. van over.

Gr Gert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten