Zeer zwaar roer FS35 MK3

Moderator: Equilibrium

Plaats reactie
Erik1968
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 apr 2012 11:10 am
Contacteer:

Zeer zwaar roer FS35 MK3

Bericht door Erik1968 »

Hallo,

Wij hebben sinds kort een FS35 MK3. Er valt ons echter op dat het roer verschrikkelijk zwaar gaat en dat dit probleem eigenlijk steeds groter worst. Het is nu amper nog met wtee armen te bedienen. Het roer is er vorig jaar uit gehaald om te kijken of de as krom is maar er zit een totaal verloop van 0.2 mm in de as. Het lijkt mij niet dat dit het probleem veroorzaakt of verergert. Het is een uitvoering met helmstok met aan de onderzijde en bovenzijde een kunststof bus die in de koker gedrukt zijn. Verder zit er op de koker welliswaar een smeernippel maar deze komt uit in de holle ruimte van de koker en heeft geen enkele waarde mbt het smeren van iets. De bussen zijn ca. 10 cm. hoog en zijn dus de enige twee "raak"vlakken met de roeras.

Is er iemand die dit probleemt kent of een suggestie heeft? In mijn optiek zou er, door de wrijving, juist meer ruimte om de as moeten komen in de loop der tijd!?

Grt. Erik
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Re: Zeer zwaar roer FS35 MK3

Bericht door FS26_Barracuda »

Hoi Erik, check even de uitgebreide discussie die er al gevoerd is in het FS35 deel van dit forum.
Volgens mij is je onderste lagerbus uitgezet (door water) en -mogelijk- van verkeerd materiaal (?)
Nogmaals, zie het FS35 deel. Succes! Hielke
Erik1968
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 apr 2012 11:10 am
Contacteer:

Re: Zeer zwaar roer FS35 MK3

Bericht door Erik1968 »

Hallo Hielke,

Bedankt voor je reactie!!! Vandaag is het schip op de kant gegaan en heb ik het roer gedemonteerd. Het onderste lager zal ik vervangen maar het was een hele toer om deze er uit te krijgen. Deze was met epoxy vast en gaf zich dus niet zonder slag of stoot gewonnen. Het is inderdaad een nylon bus en die raken onderwater verzadigd. Maandag zal er een nieuwe besteld en gemaakt worden op de juiste maat en dan hoop ik het schip weer met twee vingers te kunnen besturen.

Nogmaals bedankt, zo simpel kan het zijn als men het antwoord weet.

Grt. Erik
Martin de Haan
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 10 okt 2016 11:36 am
Contacteer:

Re: Zeer zwaar roer FS35 MK3

Bericht door Martin de Haan »

Wij hebben eind 2019 een FS MKII overgenomen met een zwaar sturend roer.

Dat heb ik opgelost door in de winter van 2019-2020 het roer te demonteren en met een rond schuurblok op de boormachine het onderste lager iets op te ruimen. Diameter roeras is ca 60 mm. Met een rond schuurblok van 55 mm heb ik voorzichtig iets opgeruimd.
Probleem opgelost.

Groeten, Martin.
Groetnis, Martin de Haan, FS35 MKII Leafde
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten