Inbouw van een vuilwatertank in een FS33

Moderators: hdegroot3, hdegroot

Plaats reactie
hdegroot3
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 24 feb 2016 6:01 pm
Contacteer:

Inbouw van een vuilwatertank in een FS33

Bericht door hdegroot3 »

Henk de Jong - een recent lid van de IFC - ontmoette ik afgelopen jaar in de buitenhaven van Stavoren. Henk vertelde dat hij zijn boot nog niet zo lang in zijn bezit had, maar al wel zelf een vuilwatertank had ingebouwd. Daar moest ik meer van weten en zo klom ik bij Henk (en vrouw Ingrid) aan boord van de "Witte Raaf" om de installatie eens te bekijken. Het is altijd woekeren met de ruimte in onze boten, maar Henk heeft een elegante - maar nog niet geheel perfecte - oplossing voor de inbouw van de tank gevonden in het vooronder. Vervolgens stuurde hij mij een verslag over deze inbouw, die ik hier graag plaats:

Inbouw vuilwatertank Friendship 33 “Witte Raaf”
Vanwege regelmatig verblijf op de Friese binnenwateren heb ik dit voorjaar een vuilwatertank in de boot gebouwd.
De keuze viel op een min of meer compleet systeem van Allpa. Een tank van 75 liter met een schuine onderkant.
Foto01.JPG
Bijkomende onderdelen:
Enkele meters slang van ca € 10,= per meter. Dekafvoer van ca € 65,=.
Drukschakelaar van voldoende capaciteit om de pomp te bedienen € 25,=

De tank heb ik ingebouwd onder de dubbele voorkooi aan bakboord.
Het materiaal van de tank is vrij dun en vereist een ondersteuning onder de beide schuine zijden. Je hoopt dan dat het schuine model redelijk past op vloer en romp, maar al spoedig bleek dat dit niet het geval was.
Daar moest een oplossing voor komen.
Foto02.JPG
Het Allpa systeem is voorzien van een driewegklep (voor de keuze om rechtstreeks naar buiten te lozen of te kiezen voor de vuilwatertank), een afzuigingaansluiting voor het dek en een eigen pomp die de tank zelf leeg moet kunnen pompen, alsmede een ontluchting.
Die driewegklep is belangrijk, want als het vuilwatersysteemsysteem hapert dan moet er alsnog naar buiten geloosd kunnen worden (dat zou later inderdaad nodig blijken te zijn).
Foto03.JPG
De Allpa driewegklep heb ik niet gebruikt. Er zaten naar mijn mening teveel haakse hoeken en scherpe delen aan die regelmatige verstopping in de hand zouden kunnen werken. Er komt immers niet alleen water door...
In plaats daarvan heb ik gekozen voor een Jabsco driewegklep waarbij alle delen aan de binnenzijde mooi glad zijn, onafhankelijk van de stand.
Foto04.JPG
Overigens zijn vele systemen wel uitgerust met de standaard bijgeleverde driewegklep. En het schijnt goed te werken. Wie meer vertrouwen heeft dan ik in de Allpa, kan hem bij mij voor € 25,- ophalen.

Een lastig probleem was het plaatsen van de slangen. Er moet immers één slang naar de driewegklep, maar er moet ook een slang van de driewegklep naar de originele doorvoer van het toilet (onder de bank in de salon). Voor twee slangen bleek geen plaats achter het toilet en dus heb ik de gelegenheid maar aangegrepen voor het maken van een nieuwe toiletafvoer in het wastafel kastje. Je kan dan ook gemakkelijker bij de kraan om hem af te sluiten.
Daarbij moet er ook nog een afvoer voor de pomp komen. Het was mij echter sterk ontraden om die aan een andere afvoer te koppelen. Dus ook daarvoor een extra doorvoer gemaakt.
Foto05.JPG
Foto06.JPG
Direct na installatie heb ik (met schoon leidingwater!) het functioneren van de pomp getest. De pomp liep, maar er ging niets uit. Naar de dealer en die test pomp in een vat en alles werkt!
Weer ingebouwd, maar weer geen effect. Pomp geruild voor een nieuwe en deze leek het te doen.
Maar het bleef een probleem. Het testen bij de dealer werkte wel, maar daar heeft de pomp (in een waterbak) dan ook geen enkele weerstand.

Zoals op de laatste foto’s te zien is, zit de pomp bovenop de tank en altijd boven het vloeistof niveau. Er zit dus lucht in de pomp en het bovenste deel van de leiding die naar de bodem van de tank loopt. De pomp moet dus altijd eerst lucht aanzuigen voordat er vloeistof in komt.
De afvoer van de pomp zit echter ca. 40 cm onder water en geeft dus een tegendruk. Het vacuum dat de pomp aan de tankzijde kan trekken is blijkbaar niet voldoende om de tegendruk te overwinnen en om vloeistof in de pomp te krijgen. Hoe voller de tank, hoe groter de kans dat het lukt, maar een overvolle tank heeft mij grote problemen opgeleverd.

Ik ga hiervoor nog een oplossing zoeken.
Systeem werkt dus, afzuigen in een jachthaven gaat perfect, maar het zelfstandig leegpompen lukt mij met de bijgeleverde pomp (nog) niet.

Henk de Jong
Lemmer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frankh78
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 09 jul 2018 11:17 am
Contacteer:

Re: Inbouw van een vuilwatertank in een FS33

Bericht door Frankh78 »

Hallo Henk,

Na het lezen van een artikel in blad’Zeilen’ over lozing van vuil water kom ik op het forum bij je ‘post’ terecht.
Voor mij FS33 ben ik op zoek naar een geschikt vuilwatersysteem. Hoe bevalt de tank na een paar jaar gebruiken? Inhoud van de tank voldoende? Die schuine kant in de tank handig, of juist niet? Heb je ook een afzuigpunt gemaakt in het dek? Of via het dekluik? Dat laatste lijkt mij niet heel wenselijk met die slangen over het bed :lol:
Ik vaar het meest met mijn gezin op de Friese Meren en verwacht dus meer van de afzuigfunctie gebruik te moeten maken dan dat dat via lozing in open water gebeurd.
Kortom,
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten