Trillen mast

Moderator: admin

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arion
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 17 jun 2019 12:14 pm
Contacteer:

Trillen mast

Bericht door Arion »

Ik heb zo nu en dan last van een trillende mast.
Zelfs met weinig wind en als deze een beetje half op de mast staat begint deze te trillen. Niet constant, maar zo nu en dan trilt de mast en dus de boot ook.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, maar ik blijf het probleem houden.

Is hier mischien een oplossing voor?
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Trillen mast

Bericht door admin »

Ik had het vooral 's nachts. Het leek wel een didgeridoo. Buiten gestaan maar ik kon niets ontdekken, totdat ik weer naar binnen ging en daarbij de grootschoot beet pakte waardoor de toonhoogte veranderde. Wat bleek: de grootschoot stond veel te strak. Zeg maar snaarstrak. Even losser en weg was het muziekinstrument.

Ik hoop dat dat bij jou ook het geval is, dan ben je klaar.

Laat even weten of het probleem is opgelost of het toch nog iets anders moet zijn.
AndreasW
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 jul 2012 9:04 pm
Contacteer:

Re: Trillen mast

Bericht door AndreasW »

Hi,

dat is een bekend probleem. Iedere keer dat er lucht rond een rond profiel stroomt zijn daar dwarrels. Daarom schudt de mast heen en weer.

Wat kan helpen is een fender ter hoogte van de zaling in de mast te trekken. Dat heb ik met een van de vallen en een lijntje aan de onderzijde van de fender gemaakt.

Geen effect heeft de spanning van de achterstag.

Als het meer een brommen is dan zijn de stagen erg op spanning of de Dirk is te strak.

Succes.

Groetjes

Andreas
Gebruikersavatar
Arion
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 17 jun 2019 12:14 pm
Contacteer:

Re: Trillen mast

Bericht door Arion »

Ik zal er eens wat mee om stoeien. Grootschoot staat bij mij iig ook altijd erg strak, mischien dat het snel op te lossen is zo.
Gebruikersavatar
Arion
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 17 jun 2019 12:14 pm
Contacteer:

Re: Trillen mast

Bericht door Arion »

Schoot los, achter spanning op de mast wat losser gemaakt maar de mast trilt nog steeds. De kleine verstaging halverwege de mast links en rechts wat losser maken mischien?
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Trillen mast

Bericht door admin »

Jammer.
De verstaging zou ik niet losser zetten. Ik ben genoeg over boten gestapt waar de verstaging loeistrak stond bij harde wind, maar niets stond te trillen.
Je zou kunnen proberen een stootwil langs de mast te hijsen, zoals Andreas schrijft. Die verandert de luchtstroom rond de mast.
Anders zou ik een een mastenmaker raadplegen. Misschien weten die meer.
AndreasW
Berichten: 31
Lid geworden op: di 17 jul 2012 9:04 pm
Contacteer:

Re: Trillen mast

Bericht door AndreasW »

Hallo Arion,

schüttelt der Mast richtig hin und her?
Dann helfen Veränderungen an den Stagen nichts.

Die Luftströmung um den Mast erzeugt Wirbel die den Mast zum schwingen bringen.

Die Luftströmung muss gestört werden.

Zwei Möglichkeiten.
1. Ein Fall in einer Spirale um den Mast wickeln. Das ist aber eigentlich zu niedrig da nur unter der Saling gewickelt.
2. Einen Fender auf Höhe der Saling oder knapp darüber mit Fall und zweiter Leine parallel zum Mast hochziehen.

Es gab auch Segelstreifen 10 bis 15 cm breit und 2-3 m lang mit Rutschern die man dann in der Mastnut hochziehen konnte.

Wenn die Wanten summen würde ich die nicht entspannen, die sollen ja auf Spannung sein. Hier kann man auch eine Leine in einer Spirale 3-4 mal um das Want wickeln. Vorher ein Ohr an das Want halten damit man hört welches summt.

Grüße

Andreas

Ps:Stootwil is dat de betekening for de ronde gummikissens tussen de booten?
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: Trillen mast

Bericht door Karel »

Beste Arion.

Vervelend dat je last hebt van een trillende mast en nog geen oplossing hebt gevonden voor dit probleem.
Er zijn al veel tips gegeven over wantspanning etc en ga er van uit dat er voldoende spanning op het hoofdwant staat maarik vroeg mij af hoe je mast op je boot staat? Staat je mast recht of pre-bent getrimd?
Het lijkt mij dat als je mast een lichte kromming heeft hij waarschijnlijk minder vibreert in de voor/achter richting. De zijdelingse beweging wordt afdoende gedempt door het hoofdwant, zalingen en onderwant.
Een mijn inziende noodzakelijke kromming van +/- 5 cm krijg je door het aanspannen van je babystag. Het grootzeil is ook gesneden op een prebent van 5 cm waardoor je zeil ook vlakker wordt en beter gaat presteren.
Misschien een optie om uit te proberen?

Met vriendelijke groet
Karel
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Gebruikersavatar
Arion
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 17 jun 2019 12:14 pm
Contacteer:

Re: Trillen mast

Bericht door Arion »

Karel,

Mast staat met een lichte kromming er op en schud inderdaad niet in de lengte richting van de boot. Ik zal het onderwant eens wat meer opspannen, even zien wat dat gaat doen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten