Kan het zijn dat er verschil zit in de mast hoogte van een fs 28 . Want ik lees een mast 10 mtr is van fs 28 .maar heb mijn mast gemeten en daarna mastvoet tot waterlijn.
Maar dan kom ik wel aan de 12,50. Moet zeggen er staat wel een nieuwe mast op. Maar neem aan dat ze dan wel kijken wat er op hoort te staan.
Want ik zou graag onder de Hollandse brug en Stichtse brug door gaan maar durf dat niet aan .
Verschil in masthoogte
Moderator: admin
Re: Verschil in masthoogte
Oorspronkelijk is de lengte van de mast 10 meter. Toch zijn er ook FS 28-ers met een langere mast, omdat de eigenaren vinden dat dat kan of dat dat moet. Het hangt dan altijd af van de eigenaar wat voor een master op moet. Mastenmakers maakt het niet zoveel uit.
Ik heb een FS 28 uit 1975, een van de eersten met een 'standaard' mast van 10 meter. Ik weet niet meer of het een Ermat of een Van de Neut-mast is.
Met de hoogte water-kajuitdak waarop de mast staat, en incl. een flexibele marifoonantenne hou ik ook rekening met een totale hoogte van 12,5 meter.
De Hollandse brug ben ik wel eens onderdoor gegaan. Als je het niet durft, niet doen. En als je een flexibele antenne hebt, voorzichtig proberen, bijv. als er geen golfslag is, of een mogelijkheid paraat houden om de boot schuin te gooien, met behulp van het grootzeil door de grootschoot aan te trekken, en/of ook de genua.
De eerste keer dat je zoiets doet, is altijd eng. Op het laatste moment denk je nog: het gaat niet.
Ergens moet je er op kunnen vertrouwen dat de juiste brughoogte en de berekening van de totale hoogte van het schip correct zijn en dat het al dan niet mogelijk is. De schipper beslist.
Ik heb een FS 28 uit 1975, een van de eersten met een 'standaard' mast van 10 meter. Ik weet niet meer of het een Ermat of een Van de Neut-mast is.
Met de hoogte water-kajuitdak waarop de mast staat, en incl. een flexibele marifoonantenne hou ik ook rekening met een totale hoogte van 12,5 meter.
De Hollandse brug ben ik wel eens onderdoor gegaan. Als je het niet durft, niet doen. En als je een flexibele antenne hebt, voorzichtig proberen, bijv. als er geen golfslag is, of een mogelijkheid paraat houden om de boot schuin te gooien, met behulp van het grootzeil door de grootschoot aan te trekken, en/of ook de genua.
De eerste keer dat je zoiets doet, is altijd eng. Op het laatste moment denk je nog: het gaat niet.
Ergens moet je er op kunnen vertrouwen dat de juiste brughoogte en de berekening van de totale hoogte van het schip correct zijn en dat het al dan niet mogelijk is. De schipper beslist.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten