Verschil in masthoogte

Moderator: admin

Plaats reactie
Willem wp
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 26 apr 2020 12:06 pm
Contacteer:

Verschil in masthoogte

Bericht door Willem wp »

Kan het zijn dat er verschil zit in de mast hoogte van een fs 28 . Want ik lees een mast 10 mtr is van fs 28 .maar heb mijn mast gemeten en daarna mastvoet tot waterlijn.
Maar dan kom ik wel aan de 12,50. Moet zeggen er staat wel een nieuwe mast op. Maar neem aan dat ze dan wel kijken wat er op hoort te staan.
Want ik zou graag onder de Hollandse brug en Stichtse brug door gaan maar durf dat niet aan .
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Verschil in masthoogte

Bericht door admin »

Oorspronkelijk is de lengte van de mast 10 meter. Toch zijn er ook FS 28-ers met een langere mast, omdat de eigenaren vinden dat dat kan of dat dat moet. Het hangt dan altijd af van de eigenaar wat voor een master op moet. Mastenmakers maakt het niet zoveel uit.
Ik heb een FS 28 uit 1975, een van de eersten met een 'standaard' mast van 10 meter. Ik weet niet meer of het een Ermat of een Van de Neut-mast is.
Met de hoogte water-kajuitdak waarop de mast staat, en incl. een flexibele marifoonantenne hou ik ook rekening met een totale hoogte van 12,5 meter.
De Hollandse brug ben ik wel eens onderdoor gegaan. Als je het niet durft, niet doen. En als je een flexibele antenne hebt, voorzichtig proberen, bijv. als er geen golfslag is, of een mogelijkheid paraat houden om de boot schuin te gooien, met behulp van het grootzeil door de grootschoot aan te trekken, en/of ook de genua.
De eerste keer dat je zoiets doet, is altijd eng. Op het laatste moment denk je nog: het gaat niet.

Ergens moet je er op kunnen vertrouwen dat de juiste brughoogte en de berekening van de totale hoogte van het schip correct zijn en dat het al dan niet mogelijk is. De schipper beslist.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten